Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Social- og sundhedsassistenter forbedrer plejen

Opgaveglidning. Geriatrisk-reumatologisk afdeling på amtssygehuset i Glostrup kan dokumentere, at det forbedrer plejen at udvikle social- og sundhedsassistenternes kompetence.

Sygeplejersken 2004 nr. 32, s. 25

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

For to år siden fik reumatologisk afdeling på Glostrup Amts Sygehus bundkarakter i den amtslige måling af patienttilfredsheden. Dengang stod afdelingen netop for at skulle implementere et opgaveglidningsprojekt mellem sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, hvor gruppeplejen blev afskaffet til fordel for en kontaktpersonordning. Afdelingen ønskede derfor at se på, om projektet ville komme patienterne til gavn. Afdelingen foretog selv en før- og efterundersøgelse af patienttilfredsheden på nogle udvalgte områder. I alt 400 patienter medvirkede.  

Resultaterne viser, at patienterne i dag er mere tilfredse med informationsniveauet, med koordineringen af indlæggelsesforløbet og med modtagelsen. Det er lykkedes at skabe en betydelig bedre information til patienterne i de første dage af indlæggelsen og under indlæggelsen. Forbedringerne er statistisk signifikante. 

”Med vores tal kan vi bl.a. dokumentere, at patienternes oplevelse af plejen ikke er forringet, når sygeplejersker deler deres opgaver med social- og sundhedsassistenter,” siger projektsygeplejerske Anette Nielson fra det, der i dag hedder geriatrisk-reumatologisk afdeling.  

I dag ligger afdelingen gennemsnitligt i forhold til patienttilfredshedsundersøgelsen i amtet. 

”Jeg tror, man tilrettelægger bedre patientforløb, når man har større ansvar for det samlede forløb. Det har også betydning, at man er godt inde i sine patienter, hvor man før var afhængig af informationer fra andre,” siger Anette Nielson.