Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2005 nr. 14, s. 35

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Oser af indsigt

Solveig Esmann, Elisabeth H. Holm, Christine Westergaard, Gregor B.E. Jemec 

Børneeksem 

En håndbog for børn og voksne med atopisk eksem 

København: Munksgaard 2004  

144 sider, 148 kr.

SY-2005-14-35aBørneeksem, også kaldet atopisk eksem, rammer ikke kun børn, men i stigende grad også voksne. Det betragtes som en kronisk hudsygdom, der ofte har stor indflydelse på hverdagslivet. Bogen tager udgangspunkt i den normale hud og dens funktioner, beskriver den eksemplagede hud, og hvordan sygdomsaktiviteten kan forebygges, plejes og behandles.  

Behandlingsdelen rummer den daglige behandling, den traditionelle medicinske behandling og alternativ behandling. Ud over at være generende med kløe og let til infektioner er eksem også socialt invaliderende for den, som er hårdt ramt eller har synligt eksem.

Første del er en generel beskrivelse af sygdommen. Anden del er målrettet børn, unge og voksne og har en oversigt over støttemuligheder ved kronisk sygdom, hvor der refereres tydeligt til den gældende lovtekst. Denne opdeling gør bogen anvendelig som opslagsbog, men hvis man ofte er i berøring med børn og voksne med atopisk eksem, skal man unde sig at læse hele den lille bog, som oser af indsigt og understøttes af fotografier.

Bogen rummer så meget viden om sygdommen, at den absolut kan berige sundhedsplejersker, hjemmesygeplejersker eller institutionspersonale, som arbejder med børn eller voksne med hudproblemer. 

Af Anne Marie Detlefsen, sundhedsplejerske i Sønderborg Kommune. 

Kend din kommunikationsprofil

Preben Grønkjær

Forståelse fremmer samtalen

16 mennesketypers kommunikationsstil

København: Gyldendal 2004
192 sider, 269 kr.

SY-2005-14-35bDet vil give en mindre knudret kommunikation, og vi kan tale bedre sammen, når vi forholder os til, hvilken type vi selv og vores samtalepartnere er. "Forståelse fremmer samtalen" handler om, hvor let vi kommer til at misforstå hinanden, og hvordan forståelse for forskelligheder kan fremme samtalen.

Den teoretiske referenceramme er C.G. Jungs typelære, en teori om otte funktioner, som alle findes i ethvert menneske. De otte funktioner kan forbindes til 16 forskellige typesammensætninger. Man er dog oftest præget af en hovedtype og en hjælpetype. De resterende funktioner er ikke så opdyrkede, men findes som ømme punkter og uudviklede funktioner.

De otte funktioner står parvis over for hinanden som ligeværdige typer:

Udadvendthed (ekstraversion) eller indadvendthed (introversion), sansning eller intuition, tænkning eller følen, vurdering eller perception. Mange kender det fra f.eks. parforhold, hvor manden ofte er tænketype og kvinden ofte føletype.

Forfatteren skriver: "Ved at kende til typologien kan der opstå en større tolerance over for både andres og ens egen måde at kommunikere på. Denne tolerance er særlig påkrævet hos mennesker, som har ansvar for andres læring, velbefindende, helbred, personlige og arbejdsmæssige udvikling m.m. Her tænkes i første række på forældre, pædagoger, undervisere, erhvervsledere, socialrådgivere, læger, sygeplejersker og andre fagfolk, der befinder sig i en magtposition." Typologien kan ikke forklare alle kommunikationsproblemer, men den kan medvirke på linje med andre kommunikationsteorier.

De fleste mennesker har en fleksibilitet i deres kommunikationsstil, som forsvinder, når en vis grænseværdi for forståelse, tolerance og tålmodighed bliver overskredet, og her tager de uudviklede funktioner over. De er uden for kontrol og kaldes inferiør funktion.

De otte funktioner gennemgås som udgangspunkt for forståelsen af, hvor galt det kan gå, når typologiske modsætninger kommunikerer. Der er skemaer til identificering af ens egen typologiske kommunikationsprofil, og hvordan man kan træne ens uudviklede funktioner. Her er konkrete og ret morsomme fif at øve sig på, hvis man vil lære at kommunikere på sin modsætning, f.eks. hvis man er introvert og gerne vil lære at være mere ekstrovert. Tidsånden er præget af udadvendte, tænkende og sansende (ekstroverte) mennesker. Det har den virkning på de mere indadvendte, følende og intuitive (introverte) mennesker, at de må lære sig at kommunikere mere ekstrovert. Det ses som et alvorligt problem på universiteter og andre højere læreanstalter med dominans af tænketyper, hvor mere følende typer kan have svært ved at begå sig. Underviserne må tage udgangspunkt der, hvor de studerende er.

Der er rigtig mange begreber at holde styr på og forholde sig til undervejs. Det gælder om at holde koncentrationen, men så får man også et regulært udbytte i forhold til erkendelsens betydning af kommunikationsstile til opnåelse af mere dybde, bredde og højde i sine samtaler.

Af Inger Jerichau, uddannelsesleder i Roskilde Amts Sygehusvæsen.