Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Undgå blindgyder i karriereplanlægningen

Overblik. dasys synliggjorde uddannelsesmulighederne for sygeplejersker på en temadag.

Sygeplejersken 2005 nr. 14, s. 21

Af:

Lis Kofoed Borrild, chefsygeplejerske, cand.cur.

Dansk Sygeplejeselskab (dasys) betragter løbende uddannelse og udvikling inden for sygeplejefaget som forudsætning for at sikre bedre sygepleje i fremtiden. For at skabe overblik over det brede uddannelsesudbud og gøre det nemmere for sygeplejersker at lægge karriereplaner afholdt dasys en temadag den 8. juni 2005. Det ordinære videreuddannelsessystem og de erhvervsrettede voksenuddannelser var i fokus. dasys strategi for uddannelsesområdet blev præsenteret med begrundelse for valg af indsatsområderne special- og videreuddannelse.

Specialuddannelserne i sygepleje og Sundhedsstyrelsens Råd for special- og videreuddannelser blev præsenteret af chefsygeplejerske Ruth Truelsen, Sundhedsstyrelsen. Hun gennemgik de nuværende og kommende faglige områder for specialuddannelser: sundhedspleje, anæstesi, intensiv sygepleje, hygiejne, psykiatri og kræftsygepleje (på vej).

De sundhedsfaglige diplomuddannelser blev præsenteret af direktør Inge Prip, CVU Øresund. Hun gennemgik det brede udbud af sundhedsfaglige diplomuddannelser, som er en opfølgning på regeringsgrundlaget fra 2005 om forebyggelse, sundhedsfremme og rehabilitering, kvalitetssikring og sundhedsformidling.

En kandidatstuderende fortalte om sine overvejelser i forbindelse med at vælge kandidatstudiet i sygeplejevidenskab, specielt fordi hun boede på Sjælland, og uddannelsen kun udbydes i Århus.

Masteruddannelserne blev præsenteret af lektor, ph.d. Tine Rask Eriksen, Institut for medier, erkendelse og formidling ved Københavns Universitet. Hun lagde vægt på, at sygeplejersken inden valg af masteruddannelse stillede sig selv spørgsmålet: Hvor er jeg om fem år, og hvad vil jeg bruge min uddannelse til?

ECTS (European Credit Transfer System), det europæiske pointsystem, blev også præsenteret. ECTS-point indsamlet i et EU-land anerkendes på lige fod i de øvrige lande. Mange efteruddannelser og kurser er ikke pointsat og giver derfor ikke ECTS-point.

Prioritering af uddannelsesvalg i klinisk praksis viste den interessekonflikt, som kan opstå i den enkelte afdeling, hvis der er uoverensstemmelse mellem afdelingens visioner, mission og mål og den enkelte sygeplejerskes personlige og faglige forventninger om valg af special- eller videreuddannelse.

Sidste emne var dilemmaer ved uddannelsesvalg og brug af det nuværende uddannelsesudbud samt spørgsmålet: "Lever uddannelsessystemet op til forventningerne fra menige sygeplejersker?" Emnet blev belyst af et udpeget spørge- og ekspertpanel, hvor bl.a. næstformand Aase Langvad fra Dansk Sygeplejeråd deltog.

Lis Kofoed Borrild er ansat på Steno Diabetes Center, Gentofte, og medlem af dasys bestyrelse (kasserer).