Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2005 nr. 18, s. 52-53

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Riv med, skab tillid, overbevis

Leif Becker Jensen

Fra Patos til Logos

Videnskabsretorik for begyndere

Roskilde: Roskilde Universitets forlag 2004
143 sider, 148 kr.

SY-2005-18-52aPå højere læreanstalter og universiteter er det den studerendes opgave at indlevere et arbejde, der overbeviser en videnskabelig offentlighed, f.eks. en lærer, censor eller et forskerfællesskab, om, at man har ret i sine påstande, og at man er i stand til at følge bestemte normer for argumentation.  

Som vejleder ved opgaveskrivning på akademiske uddannelser forventes det, at man kan fremlægge en letforståelig og vejledende bog som støtte for det sagte ord om processen. Bogen er ikke en lærebog i opgaveskrivning, men en begrundet indføring i, hvorfor man skal følge normerne i den videnskabelige genre. 

Patos refererer til de sproglige virkemidler, man anvender for at henvende sig til læserens følelser og søge at rive hende med. Med etos er det troværdigheden, der søges etableret, så læseren får tillid til det læste. Ved hjælp af logos henvender man sig til læserens intellekt for at overbevise om de fremførte argumenter. I den videnskabelige retorik er idealet, at logos i høj grad er saglig.Leif Becker Jensen lægger vægt på fem områder: 1. Hvad er videnskab? 2. Videnskab som erkendelsesproces. 3. Videnskabelig argumentation. 4. Emnediskurs og metadiskurs. 5. Retorikkens frie normer.

Pointen er, at skriveprocessen starter i et kreativt kaos, hvor man selv søger logisk orden ved hjælp af teorier og metoder og ender med at ville overbevise andre om resultaternes holdbarhed gennem normerne for fremlæggelse.

Teksten er relateret til to produktionsfaser. I den første, erkendelses- og undersøgelsesprocessen, bliver man selv klogere. Den anden del handler om at overbevise andre.

En række undervisere på landets sygeplejeskoler har hidtil vejledt efter pædagogisk psykologisk litteratur. Denne bog tilbyder en tværvidenskabelig principiel drøftelse af vejen til det akademiske niveau gennem det skrevne ord.

Af Lisbeth Uhrenfeldt, ph.d.-stipendiat. Institut for folkesundhed, Afdelingen for sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet. 

Kreativitet og psykisk lidelse

Knud Kappelgaard

Kreativitet og psykisk lidelse

Med henblik på en humanisering af psykiatrien

København: Forlaget SIND 2005
216 sider, 150 kr.

SY-2005-18-52bKnud Kappelgård oplevede sin første psykose i sin ungdom og blev senere diagnosticeret maniodepressiv. Han skriver, hvordan han selv har oplevet, at den kreative proces at skrive har hjulpet ham med at genvinde fodfæstet, når hans verden pludselig blev grænseløs og psykosen ramte ham.

Her er mange værdifulde oplysninger om, hvordan det opleves at være psykisk syg, og Knud Kappelgård kommer vidt omkring i sin søgen efter at beskrive kreativitetens betydning. Han anlægger flere vinkler og bruger bl.a. Freud, Jung, Grundtvig, Kierkegaard og folkeviser, men bogen fremstår alligevel enkel, jordnær og med et bredt sigte. F.eks. er der konkrete anvisninger på, hvordan et skriveværksted kan sættes i gang.

Kappelgaard kritiserer sagligt, men bestemt, det etablerede behandlingssystem for ikke at formå at rumme og hjælpe psykotiske og psykisk lidende mennesker til at klare sig bedre. Han mener, der kan gøres mere, og opfordrer til at tænke langsigtet og arbejde på at skabe helhed, netværk og indhold i den syges tilværelse ved f.eks. at fokusere på, hvordan kreativitet kan have en positiv og stabiliserende virkning.

Bogen rummer mange citater og digte bl.a. fra Knud Kappelgårds eget forfatterskab. Han er cand.mag. i dansk og fransk og har desuden fået udgivet lyrik, essays, sangtekster, skuespil m.v. 

Sprog og opsætning er ikke redigeret tilstrækkeligt. Det er ærgerligt, at man som læser indimellem mister fokus fra det ellers spændende indhold, fordi der er gentagelser, hvor citater m.v. bruges flere gange.

Bogen er læseværdig og en god kilde til inspiration og refleksion over, hvordan psykiatrien fungerer.

Af Sara Bodekær Clausen, sygeplejerske, klinisk underviser, Psykiatrisk skadestue, Oringe.

Fire dager - om å fjerne et øye

Birgitta H. Svensson (red.)

Fire dager - om å fjerne et øye

Pasientfortellinger Sykepleie

Oslo: Kolofon 2004
181 sider, 249 nkr.

SY-2005-18-52cFire dager - om å fjerne et øye" er skrevet af en norsk sygeplejerske og klinisk specialist og er baseret på 11 fortællinger om patienter, der har fået fjernet et øje af forskellige årsager. Nogle har haft kræft og må gå til kontrolbesøg i årevis og frygte spredning. Andre har fået fjernet det ene øje akut efter en ulykke eller har haft langvarige problemer med infektion og smerter i øjet.

Meget levende berettes om, hvor smertefuldt det er at få et synligt og meget tydeligt handikap. I fortællingerne bruges et talesprog, jeg ikke altid har forstået helt, så det har været lidt svært at følge alle tanker og følelser.

Flere af fortællingerne afspejler utilfredshed med det norske sundhedssystem, og selvom der er forskelligheder i forhold til det danske, bl.a. de store afstande i Norge, er det tankevækkende at få et indblik i, hvor besværligt og trægt sundhedssystemet opleves af patienterne.

Alle patienterne fremhæver vigtigheden af at finde støtte i patientforeninger for mennesker, som har mistet et øje. Her finder mange praktisk hjælp og støtte, men ofte på et meget sent tidspunkt i forløbet. Trods sprogbarrieren kan danske sygeplejersker og sygeplejestuderende have glæde af den trods alt letlæste bog. Vi kan drage nytte af patienternes oplevelser.

Der er nyttige og relevante oplysninger til patienter, der skal have eller har fået fjernet et øje, som sygeplejersker også kan have glæde af.

Af Nanna Kappel, sygeplejelærer, cand.cur., H:S Sygeplejerskeuddannelsen, CVU-Øresund.