Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Vil ikke kaldes skat

Mundlam. Som teamleder på et plejecenter er det Ingrid Mortensen, der vejleder personalet i, hvordan de tackler situationer, hvor beboere krænker personalet. En dag da en beboer hilste med et "hej skat," oplevede hun selv, hvor svært det kan være at sige fra.

Sygeplejersken 2005 nr. 21, s. 16-17

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist,

Marianne Troelsen, journalist

Ingrid Mortensen er en erfaren sygeplejerske, som mener, at hun godt kan finde ud af at sige fra, når det er nødvendigt. En dag, hun kom gående ned ad gangen på sin tidligere arbejdsplads, blev hun mødt med et "hej skat" fra en af de yngre mandlige beboere.

"Jeg blev overrasket og kunne ikke finde ud af, hvad jeg skulle sige, så jeg gik videre. Jeg synes ellers ikke, at jeg er snerpet, men af en eller anden grund ramte det mig, og jeg kunne ikke slippe episoden," fortæller Ingrid Mortensen, der i dag er ansat som teamleder på et plejecenter i Nexø på Bornholm.

Det kom også bag på hende, at hun ikke kunne tackle situationen på trods af, at hun på det tidspunkt havde været sygeplejerske i 16 år.

Den mandlige beboer var dement og præget af at have været alkoholiker. I stedet lagde hun en plan for, hvad hun ville sige, næste gang han forsøgte sig med "hej skat."

Diskuterer i plejegruppen

"Jeg sagde til ham, at jeg ikke ville have, at han tiltalte mig på den måde, at jeg ikke ville kaldes "skat." Det respekterede han, og det er ikke sket siden," siger Ingrid Mortensen. I plejegrupperne diskuterer man jævnligt, hvad man stiller op over for beboere, som krænker personalet verbalt eller fysisk.

"Vi lærer af hinandens erfaring, og vi giver hinanden kollegial sparring. I nogle situationer kan det være en løsning, at to ansatte bytter, så det er en ny, der går ind til en problematisk beboer. Eller at lade to gå ind til en beboer ud fra den tanke, at det så måske er nemmere at sige fra.

Vi har også prøvet at hente hjælp fra ressourcepersoner udefra, f.eks. det udgående psykiatriske team, hvis vi har haft svært ved at tackle en beboer," siger Ingrid Mortensen.

Side 17 

Ifølge hende er det ret almindeligt, at plejepersonalet bliver konfronteret med beboernes sexbehov. I alvorlige tilfælde, hvor personalet føler, at deres grænser bliver overskredet, og at det påvirker dem psykisk eller fysisk, bliver episoden anmeldt som arbejdsskade. 

"Det gør vi ikke mindst for at sikre os, at hændelsen bliver registreret, hvis en medarbejder på længere sigt får det dårligt," siger Ingrid Mortensen.