Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Synspunkt: Kvalitetsudvikling på dagsordenen

Prioriteret område. Tre diplomstuderende giver deres bud på, hvilke kompetencer den sundhedsfaglige diplomuddannelse i klinisk kvalitetsudvikling kan tilføre sundhedsvæsnet.

Sygeplejersken 2005 nr. 25, s. 25

Af:

Birgit Rasmussen, sygeplejerske,

Kirsten Clausen, sygeplejerske,

Birgitte Nøhr, sygeplejerske

Fra politisk side er der krav om, at kvalitetsudvikling skal være en kontinuerlig proces i sundhedsvæsenet. Udvikling af en kvalitetskultur forudsætter, at ledere i sundhedsvæsenet sætter kvalitetsudvikling på dagsordenen og afsætter ressourcer til at igangsætte og vedligeholde forandringsprojekter med det formål at kvalitetsforbedre og kvalitetssikre praksis.

Det er afgørende, at der løbende sker en kvalitetsudvikling, at politikker og procedurer bliver implementeret. Det kræver en aktiv indsats.

Vi oplever, at ledere bruger megen tid på daglig ledelse, personaleadministration og økonomi og derfor ikke kan have et tilstrækkeligt og nødvendigt fokus på kvalitetsudvikling.

Med stigende krav om dokumentation af kvalitet, kvalitetssikring, løbende vurdering af kvaliteten i pleje og behandling og service over for borgerne mener vi, at ledere har brug for medarbejdere med diplom (SD) i klinisk kvalitetsudvikling, som kan supplere dem.

Det er væsentligt at have en medarbejder, der kan fungere som projektleder og proceskonsulent, for at sygeplejen kan være tidssvarende. En medarbejder, som kan være med til i højere grad at sætte fokus på en kvalitets- og læringskultur i den daglige praksis og være den lokale drivkraft med viden om metoder til at gennemføre kvalitetsudviklingsprojekter.

Med vores videreuddannelse, SD i kvalitetsudvikling, har vi opnået en viden, som bør udnyttes og føre til oprettelse af stillinger, hvor arbejdsopgaverne retter sig mod at støtte mono- og tværfaglige arbejdsgrupper i at udføre projekter for fortsat kvalitetssikring af kerneydelser.

Vi mener, at vi kan være med til at gøre en forskel ved i højere grad at sørge for, at den sygeplejefaglige praksis studeres og udvikles, ved at implementere forskningsresultater i den kliniske praksis, ved at styrke det tværfaglige teamsamarbejde omkring den enkelte borger, ved at etablere kontakt mellem sektorerne og udarbejde standarder og kriterier. Vi kan koordinere og supervisere i forbindelse med dokumentation af sygeplejen, udarbejde informationsmateriale til patienter og pårørende, planlægge og afholde undervisning i relevante sygeplejefaglige emner mv.

Den ene af os har afsluttet SD i kvalitetsudvikling, og to af os afslutter uddannelsen med afgangsprojektet i efteråret 2005. For at vore teoretiske kvalifikationer kan blive omsat til kompetencer i praksis, kræves der, at kvalitetsudvikling bliver et prioriteret område.

Vi er meget motiverede til denne udfordring og tror på, at ledere vil udnytte vores nye kvalifikationer. Der er endnu kun set få nyoprettede stillinger som kvalitetskoordinatorer eller kvalitetssygeplejersker. Vi håber, at der i fremtiden oprettes stillinger, som direkte henvender sig til vores videreuddannelse.

Birgit Rasmussen er ansat i hjemmeplejen i Christiansfeld Kommune, Kirsten Clausen er ansat i hjemmeplejen i Sønderborg Kommune, og Birgitte Nøhr er ansat på Medicinsk afdeling, Sønderborg Sygehus.