Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Resumé af international forskning

Sygeplejersken 2005 nr. 3, s. 27

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Forældres nærhed til hospitalsindlagte børn

Dudley SK, Carr JM. Vigilance: The experience of parents staying at the bedside of hospitalized children. J Ped Nurs 2004;19(4):267-75.

Hvad sker der i en familie, når et barn bliver sygt og hospitaliseret, og forældrene tilbringer meget af deres tid ved siden af det syge barn?

Artiklen vil samle forældrenes oplevelser i en helhedsbeskrivelse og ikke bare beskrive deres stress, mestring eller relationer, som tidligere studier har gjort.

Ti forældre fra et hospital med familiecentrerede principper på børneafdelingen indgik i undersøgelsen. Data blev analyseret etnografisk og fortolket i forhold til en tidligere udviklet teori om årvågenhed (engelsk: vigilance) hos pårørende. Teorien indeholder fem undertemaer: forpligtelse til at yde omsorg, evne til at rejse sig igen (engelsk: resilience), følelsesmæssig omvæltning, omstilling og en kæde af samspil.

Forældrene blev hos deres syge barn af kærlighed, ansvar og pligtfølelse, de var barnets advokat, og de vågede over det 24 timer i døgnet. Forældrene var stædige og stærke, de håbede på det bedste og havde en evne til at klare skærene. Følelsesmæssigt var forældrene imidlertid i konstante op- og nedture, de var i chok, usikre og bange og havde behov for at få kontrol over tilværelsen. En forælder sagde ”Bekymringen er der hele tiden, det betyder ikke noget, at du har været gennem dette før.”

Barnets indlæggelse påvirkede ikke bare forældrene, men hele familien. I takt med at barnets tilstand ændrede sig, forandredes også samspillet i familien og mellem familien og de professionelle. Hospitalsopholdet medførte desuden en forandret livsstil, nye fysiske rammer, ændret døgnrytme, en ikke ringe grad af ubekvemmelighed og påtrængende nærhed til andre i en ofte tæt pakket stue.

Artiklen giver således et helhedsbillede af det at være forældre i en familiecentreret kontekst. 

Af Elisabeth O.C. Hall, lektor ph.d.