Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Nu er alt samlet ét sted

Overblik. Det er slut med at lede efter bortkomne medicinskemaer og bruge tid på at tyde kollegers kruseduller og overstregninger. Den elektroniske patientjournal (EPJ) har dog også ulemper. Der er ofte irriterende ventetid bag skærmen, og det er svært at få spredt informationer om opdateringer.

Sygeplejersken 2006 nr. 10, s. 8-9

Af:

Claus Leick, journalist

SY-2006-10-08a
Sygeplejerske Lotte Jespersen er EPJ-superbruger på Hjertemedicinsk afdeling B4 på Skejby Sygehus. Ofte må hun hjælpe mindre EPJ-kyndige kolleger med at betjene systemet. Foto: Thomas Søndergaard

"Nu er det slut med at lede efter journaler og andre papirer om patienterne. Alt er samlet ét sted, og uanset hvor du er på hospitalet, er det lynhurtigt at få et samlet overblik over den enkelte patient."

Det siger Lotte Jespersen, der er sygeplejerske på Hjertemedicinsk afsnit B4 på Skejby Sygehus, hvor den elektroniske patientjournal har været i brug siden efteråret 2004.  

"Det giver større sikkerhed og kvalitet i behandlingen, at vi ikke længere behøver at skulle tyde kollegers overstregninger og kruseduller, samtidig med at den elektroniske patientjournal altid er opdateret i forhold til medicinering. På den måde ved vi altid, hvilken medicin andre har givet patienterne i løbet af dagen," fortæller Lotte Jespersen.

Hun oplever, at den elektroniske patientjournal er overskuelig og nem at bruge. Især de funktioner, som bliver anvendt ofte.

Lotte Jespersen er én af fire superbrugere i afsnittet. Alle sygeplejersker, læger og sekretærer har fået et fire timers kursus i EPJ, mens superbrugerne har fået ekstra undervisning og hele tiden holdes ajour med opdateringer og nyheder om EPJ.

"Jeg oplever ofte at skulle hjælpe kolleger med noget, som de lige så hurtigt kunne slå op i manualen. Men det er lettere at spørge mig eller en af de øvrige superbrugere. Nogle kolleger har aldrig fået sat sig ordentligt ind i systemet eller føler ikke ejerskab til projektet. Det gør det svært at få dem til at holde sig opdateret," forklarer Lotte Jespersen, der har erfaret, at det kan være svært at få kommunikeret ud til alle i afsnittet, når der er sket opdateringer med den elektroniske patientjournal.

SY-2006-10-08bSygeplejerske Sami Hadad afholder som EPJ-koordinator for afdeling B på Skejby Sygehus både intro- og genopfriskningskurser i brugen af systemet. Han oplever ingen modvilje mod at lære om EPJ, men ofte kniber det med tiden. Foto: Thomas Søndergaard

Irriterende ventetid

Et andet problem, som Lotte Jespersen og hendes kolleger oplever, er den tilbagevendende irritation blandt sygeplejersker, sekretærer og læger, når de sidder bag skærmen og venter på, at systemet henter informationer frem.

Denne irritation kender sygeplejerske Sami Hadad kun alt for godt. Han er ansat som EPJ-koordinator for hele afdeling B på Skejby Sygehus, hvor der er omkring 400 ansatte. Han får mange tilbagemeldinger om for meget spildtid bag skærmen.

"Den reelle ventetid er måske ikke ret lang, men mange oplever det som et stort irritationselement at skulle sidde og vente, mens patienterne må undvære dem," siger Sami Hadad.

Læger og sygeplejersker vil bruge deres tid sammen med patienterne. Og selvom der er mange fordele ved den elektroniske patientjournal, oplever mange, at den "stjæler" tid fra patienterne.

"Mange læger føler, at de får mindre tid med patienterne, fordi de eksempelvis efter stuegang nu skal bruge tid på at skrive journaler og ordinere medicin. Det kunne de tidligere gøre "undervejs" i stuegangen," forklarer Sami Hadad.

Alle har for travlt

Kulturen på et sygehus, hvor alle altid har travlt, gør det i det hele taget vanskeligt at implementere den elektroniske patientjournal.

På alle sygehusafdelinger i Århus Amt er der tilknyttet en EPJ-koordinator. Deres opgave er at gennemføre introkurser til nye medarbejdere, holde det øvrige personale og især superbrugerne opdateret med ny viden samt at indsamle erfaringer, der kan omsættes til forbedringer af systemet.

"Det kan være svært at få kommunikeret opdateringer og nyheder om EPJ ud til brugerne, fordi alle altid har travlt. Det er sjældent nok at indkalde til et møde eller at sende en e-mail," forklarer Sami Hadad, der må kæmpe hårdt for at fange medarbejdernes opmærksomhed.

"Hvis jeg kan få fem minutter i en kaffepause, er jeg glad, fordi jeg så kan komme igennem med mit budskab til en større gruppe. Jeg oplever ikke modvilje mod at lære om EPJ, men på et sygehus har alle travlt."

Ud over de fire timers introduktionskursus bliver medarbejderne tilbudt opfriskningskurser og hjælp efter behov. Superbrugerne får ikke ekstra betaling eller tillæg for deres bijob, men får tjenestefri i forbindelse med kursus- og opdateringsdage.

Ingen ændrede arbejdsgange

Sami Hadad er ikke i tvivl om, at selvom der er skepsis og beklagelse over den elektroniske patientjournal blandt medarbejderne, så vil de færreste tilbage til det gamle system med papirjournaler og manuel bestilling.

"Det er naturligt med implementeringsproblemer, når man indfører så store ændringer i dagligdagen. Det vil naturligt tage tid og give problemer undervejs, men de fleste kan godt se fornuften i at indføre EPJ."

På sigt regner han med, at EPJ også vil føre til ændrede arbejdsgange for både læger, sygeplejersker og sekretærer, når de slipper for nogle af de traditionelle rutineopgaver, som bliver overflødige.

"Men så langt er vi ikke nået endnu. Indtil videre arbejder de forskellige faggrupper, som de altid har gjort. På sigt kommer vi forhåbentlig til at opleve, at den elektroniske patientjournal kan spare tid, som så kan bruges på noget fornuftigt." 

For dyr og forsinket.

De færreste ønsker sig tilbage til tiden før den elektroniske patientjournal (EPJ). Men derfra og så til at tale om lutter begejstring blandt brugerne er langt. Forsinkelser og fordyrelser er et fællestræk for amternes arbejde med EPJ.

Tema: Elektronisk patientjournal