Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Synspunkt: De søde sygeplejersker

Sukker. Sygeplejersker skal fortælle, hvordan de arbejder for at bryde de stereotype forestillinger om, at de hovedsageligt er søde.

Sygeplejersken 2006 nr. 11, s. 24

Af:

Connie Svit, sygeplejerske

SY-2006-11-24aSygeplejersker synes, det er kedeligt, at de af patienter og pårørende får at vide, at de er søde. Men jeg vil gerne spørge mine kolleger, om det ikke er vores egen skyld? Er vi gode nok til at fortælle, hvad sygeplejersker foretager sig? Er vi for dårlige til at reklamere for vores fag?

Mon ikke befolkningen tror, at sygeplejersker vasker patienter, løber med bækkener, drikker masser af kaffe og ser søde ud?

Vi har som faggruppe alt for få ressourcer, og lønnen er ikke imponerende, men er der da ikke ting, vi kan prale af?

Jo da.

Sygeplejersker gør ofte den helt store forskel. Vi er højtuddannede, og meget af vores arbejde er baseret på teori og forskning.

Samfundsmæssigt er sygeplejen et fag, der er vigtigt og betydningsfuldt. God sygepleje kan afkorte indlæggelsestiden. Det kan være at hjælpe en alkoholiker videre i sit liv, væk fra det dårlige miljø, hjælp til at blive ædru. Det kan være såret, som vi plejer, så det heler hurtigere. Det kan være lejringsskiftene, så patienten undgår tryksår. Det kan være undervisningen i, hvordan man som patient tackler en nydiagnosticeret sygdom, så man undgår unødige indlæggelser. Det kan være at sørge for mobiliseringen af patienten, så han hurtigere kommer på benene efter en langvarig indlæggelse. Det kan være at arrangere en ordentlig udskrivelse, der ikke resulterer i en genindlæggelse efter kort tid. En belastning for patienten og for systemet.

Vi arbejder med primær, sekundær og tertiær forebyggelse.

Lægerne, som er vore nærmeste samarbejdspartnere, har også meget at gøre. Deres indsats må ikke negligeres eller glemmes. De rette undersøgelser, diagnosticering og behandling er af afgørende betydning for samfundet og patienten. Men sygeplejersker og andet plejepersonale, det er dem, der har den daglige omgang med patienterne. Det er dem, der gør de vigtige observationer. Det er dem, der ser de små ændringer i patienternes tilstand. Det må politikerne gerne få øjnene op for. Fokus på behandling og afkortning af ventetider er ikke alt.

Sygeplejersker gør brug af såvel teori som videnskabelige undersøgelser. Men vi anvender også det, vi kalder tavs viden eller intuition.

I omsorgen er intet så vigtigt som tid til samtale og kontakt. Problemet i sundhedsvæsenet anno 2006 er, at den uproduktive tid ikke regnes for noget. Alt, hvad man foretager sig, skal gøres op som ydelser ved - som det hedder - en monitorering af vidensbaserede og målbare resultater. Men man kan ikke altid måle den tid, vi bruger til at snakke med den patient, der lige har fået konstateret kræft. Eller ægtefællen til den alkoholiserede patient.

Politikerne ved ikke, at den tid, der ikke kan gøres op som en ydelse, kan være den allervigtigste for at afkorte et patientforløb.

Kære kolleger! Lad os slå et slag for at gøre os mere synlige i samfundsdebatten. Ikke udelukkende om bedre løn, men for at gøre opmærksom på, hvad vores fag betyder i et samfundsmæssigt perspektiv.

Vi har ret til at bruge vores ytringsfrihed og egentlig også pligt til det. Det kræver mod, men det er vores eneste redskab til at få fokus på os selv. Både gode og dårlige historier fra praksis skal frem i lyset. Fat mod og giv dit besyv med i samfundsdebatten. Vi må gerne reklamere for os selv og vores funktion i det danske samfund.

Connie Svit er intensivsygeplejerske på Skejby Sygehus.