Nærværende og forståelig jura

Ulla Hybel

Sundhedsret - for sygeplejersker

Dansk Sygeplejeråd Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2006
1. udgave
232 sider, 199 kr.

SY-2006-20-61a"Sundhedsret - for sygeplejersker" er en flot og indbydende bog, som beskriver sygepleje og jura i en højere enhed. Udgangspunktet er sygeplejerskernes hverdag, og bogen er opdelt i sygeplejerskernes pligter, patienternes rettigheder og de ansattes ansvar.

Bogen dækker lovgivningen for sygeplejersker og kan anvendes i undervisningen af sygeplejestuderende og sygeplejersker samt som opslagsbog og diskussionsgrundlag. Gældende love danner grundlag for behandlingen af stoffet. Fra 1.1.2007 samles flere af lovene i en sundhedslov. Der er henvisninger til både gældende love og den nye sundhedslov i bogen, så det er muligt at slå op i lovene, men de er ikke medtaget.

På et tidspunkt hvor en lovsammenlægning er på vej, ville det ikke være hensigtsmæssigt. De respektive love kan findes på hjemmesiden for retsinformation.

Indholdsfortegnelsen er overskuelig, og det er let at orientere sig i stoffet. Første afsnit omhandler den juridiske referenceramme. Det er baggrundsstof og danner grundlaget for forståelse af vores retssystem.

Det er interessant og dækkende. Det juridiske stof er understøttet af bokse, hvor retslige afgørelser og afgørelser fra Patientklagenævnet er gengivet. De giver en større forståelse for indholdet.

Afsnit to om sygeplejerskens pligter indeholder mange bokse med afgørelser, så stoffet bliver nærværende. Et emne som kvaksalveri er også medtaget.

Det er godt at blive mindet om omhu og samvittighedsfuldhed, men det kan være svært at definere begreberne. Her nævnes eksempler fra Patientklagenævnet, bl.a. om medicineringsfejl, og de giver et billede af begreberne. Det samme gælder afsnittene om tavshedspligt og journalføringspligt, men EPJ nævnes ikke, selv om mange sygeplejersker dagligt arbejder med EPJ.

I afsnittet om rettigheder gennemgås både den primære sektor, sygesikringen og den sekundære sektor. Patientrettighederne bliver gennemgået ud fra loven om patientrettigheder med mange eksempler. Hele afsnittet er vigtigt, men jeg vil fremhæve afsnittet om børn og unge, samt om den inhabile patient.

Ansvar er det sidste afsnit, det omhandler det faglige ansvar, tilsynsmyndighedernes opgaver og reaktionsmuligheder, Patientklagenævnet og de sanktionsmuligheder, nævnet har. Desuden beskriver afsnittet Patientforsikringen og muligheder for at få erstatning i sundhedsvæsenet.

Emner, der falder ind under den sociale lovgivning, herunder lov om social service, er fravalgt i denne bog. Jeg savner afsnittet om terminale patienter og plejeorlov. Sygeplejersker på sengeafdelinger har brug for emnet for at kunne vejlede patienter og pårørende.

Ligeledes savner jeg en gennemgang af magtanvendelse i den primære sektor, som er et stort ansættelsesområde for sygeplejersker, men jeg forstår forfatterens intentioner med bogen og opbygningen, derfor er udeladelsen naturlig. Kendskab til de to nævnte områder må man skaffe sig på anden vis sammen med kendskab til magtanvendelse i psykiatrien.

Juraen fylder ikke meget i sygeplejen i almen medicinsk afdeling, som er min arbejdsplads. Derfor er det en flot bog. Man er ikke i tvivl om, at emnet er jura, for varemærket: Karnovs lovsamling er afbildet på forsiden sammen med en smilende sygeplejerske.

Af Lene Gredal, specialeansvarlig sygeplejerske, cand.jur.,ansat på Afdeling P7, Horsens Sygehus.

Formidabel bog om læring

Knud Illeris

Læring

Roskilde Universitetsforlag 2006
298 sider, 295 kr.

SY-2006-20-61b"Læring" er 2. reviderede udgave af Knud Illeris' særdeles populære og velansete bog, der udkom første gang i 1999. Med den nye udgave er der på mange måder tale om en helt ny bog, der går betydeligt videre og indeholder en mere omfattende, nuanceret og klar gennemgang af den læringsforståelse, som blev udviklet i 1999-udgaven.

Som det fremgår af forordet, består ca. to tredjedele af enten reviderede afsnit eller nye gennemskrivninger af emner, der også var med i 1.-udgaven. Sidste tredjedel behandler helt nye emner om bl.a. læringsforskningens videnskabelige positioner, læringens dispositioner og forudsætninger samt forholdet mellem organiseret læring og uddannelsestilrettelæggelse. I store træk findes sidstnævnte dog også i andre dele af Illeris' forfatterskab.

Grundlæggende indeholder 2. udgave af bogen samme forsøg på at udvikle en læringsforståelse, der overskrider en væsentlig problematik hos mange andre læringsforskere: Mens disse på den ene side bidrager med værdifuld viden til vores forståelse af menneskets læring, er deres bidrag almindeligvis også ret selektive og ufuldstændige, når man ønsker at forstå læringens samlede kompleksitet. Ambitionen hos Illeris er derfor at fremlægge en mere dækkende og helhedsorienteret læringsforståelse på et tværvidenskabeligt grundlag.

På den baggrund når Illeris frem til sin afgørende pointe, der måske kan virke indlysende, men som faktisk bygger bro over en klassisk strid mellem forskellige læringsteoretiske positioner: Læring omfatter til stadighed to forskellige processer, som begge må være til stede, for at der finder læring sted. Dels en samspilsproces mellem individet og dets omgivelser og dels en intrapsykisk tilegnelses- og bearbejdningsproces.

Al læring er derfor situeret og foregår i en social og samfundsmæssig sammenhæng. Men al læring har også en individuel side, der leverer den psykiske drivkraft, og hvor nye impulser knyttes sammen med individets tidligere læring. Ingen lærer noget ved at deltage i et samspil med andre, uden at der også foregår intrapsykiske bearbejdninger af de impulser, samspillet giver anledning til. Omvendt er der heller ingen, der lærer noget gennem intrapsykiske processer alene. Der må populært sagt være nogen, som leverer et input.

Mens 1.-udgaven var god, er 2.-udgaven blevet endnu bedre. "Læring" præges af Illeris' enorme viden og faglige overblik. Samtidig er Illeris en eminent skribent, og man ledes sikkert igennem de mange teoretiske koblinger, som bogen indeholder.

"Læring" fremstår som et yderst solidt dansk bidrag til den internationale læringsforskning, og den understreger forfatterens position som en af vores mest betydningsfulde og nyskabende læringsforskere. Vil man studere det allestedsnærværende fænomen læring, er "Læring" både som lærebog og som videnskabelig afhandling derfor et must.

Af Henrik Vinter Billeschou, sygeplejerske, cand.pæd., Sygeplejeskolen i Århus.

Principper og teknikker, som alle har gavn af

Maiken Böcher og Marianne Jakobsen

Ergonomi

Krop og belastning

Dansk Sygeplejeråd København - Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2006
327 sider, illustreret 399 kr.

SY-2006-20-61cBogen "Ergonomi" er skrevet på et højt fagligt niveau, hvor der tages udgangspunkt i den forskning og evidens, der findes på området. De mange tegninger og billeder illustrerer arbejdsstillinger og kroppens funktioner og virker samtidig som inspiration for den enkelte til selv at finde alternative måder.

Der er, hvilket også nævnes i bogen, mange flere måder at forflytte på end dem, der beskrives her. Set fra et sygeplejeperspektiv havde det været godt med flere eksempler og illustrationer af f.eks. vendinger, forskellige måder at få patienterne højere op i sengen på og forskellige måder at lejre på. Min erfaring er, at flere eksempler er med til at give indblik, og at der via afprøvninger opstår ideer til andre måder at gøre tingene på.

I forhold til sygeplejehandlinger gives der forskellige eksempler på, hvordan der kan arbejdes, uden at sygeplejerskens bevægeapparat belastes unødigt. Der er f.eks. taget udgangspunkt i sårskift, bækkengivning og sengeredning. Principperne for brug af hjælperens krop og for forflytningsteknikkerne tager afsæt i både dynamik og biomekanik, i normale bevægemønstre og i hele bevægeapparatets struktur og funktion. Det er forklaret, hvordan de enkelte dele af bevægeapparatet reagerer på belastning, og hvordan den kan afhjælpes ved træning eller brug af forskellige hjælpemidler.

De linjer, bogen trækker til arbejdsmiljølovgivningen, er meget relevante. Forfatterne har på en god måde forklaret, hvorfor det i nogle situationer er godt at arbejde med sengehesten oppe. De viser, via illustrationerne, at det foregår, uden at arbejdsstillingen bliver belastende. Der er dog situationer, hvor netop berøringen (den taktil-kinæstetiske sansning) er med til at trøste og berolige patienten, noget den enkelte sygeplejerske må vurdere i situationen.

Når jeg kigger på illustrationerne, er jeg imponeret over, hvor korrekte alle billederne er i forhold til principper for arbejdsstillinger. Bogen er skrevet i et letforståeligt sprog, uden at det på nogen måde er gået ud over fagligheden.

Her er generel viden om principper og teknikker, som alle, der har med personhåndtering at gøre, har gavn af at kende.

Af Birte Aarslew-Jensen  sygeplejelærer, forflytnings-instruktør og arbejdsmiljøsygeplejerske, Diakonissestiftelsens sygeplejeskole for H:S.

Nydanskeres erfaringer med arbejdsmarkedet

Gitte Hansen, Claus Pilehave

Er du ikke lidt solbrændt!

Kampen for et arbejde
København: DR 2006
102 sider, 199 kr.

SY-2006-20-61dNydanskere, der gerne vil tale dansk, have et arbejde og integrere sig, er, hvad vi har brug for i fremtiden. DR P1 lavede i efteråret 2005 en række radioudsendelser med navnet "Hvor svært kan det være." P1-værterne ville finde ud af, hvor svært det kan være at få 25.000 indvandrere og nydanskere ud på arbejdsmarkedet inden 2010. Ud fra radioudsendelsen blev denne bog skrevet. Debatbogen "Er du ikke lidt solbrændt! Kampen for et arbejde" tager spørgsmålet op: Hvorfor er der så mange nydanskere og indvandrere uden arbejde?

I bogen fortæller 10 nydanskere om deres erfaringer på det danske arbejdsmarked, om, hvilken glæde det har været at komme til Danmark og finde job, og om, hvilken bedrøvelse det har været i 20 år at sende forgæves jobansøgninger rundt. Halvdelen af alle indvandrere og nydanskere er arbejdsløse, nogle af dem gider ikke arbejde - de får jo kontanthjælp, nogle af kvinderne må ikke arbejde for deres mænd (ifølge den islamiske tro skal manden tjene penge, og konen skal passe børn, gøre rent og lave mad), og nogle kan ikke finde arbejde.

På DR P1 fandt man ud af, at nydanskere og danske arbejdsgivere går forbi hinanden. Mange nydanskere undlader at sende en ansøgning, for de har fået at vide af deres forældre og andre familiemedlemmer, at det ikke kan betale sig - de danske arbejdsgivere vil ikke give dem arbejde. Samtidig er der arbejdsgivere, der undrer sig over, at de ikke får flere ansøgninger fra nydanskere.

Jeg tror, nydanskerne skal blive ved med at forsøge. Der er arbejdsgivere, som, når de kigger på en ansøgning med et udenlandsk navn, smider den over i bunken "ikke kvalificerede," men der er også mange, der med glæde vil give nydanskere arbejde.

Udsendelsen viste også, at der er mange nydanskere, der har en uddannelse, f.eks. som sygeplejerske, men den er ubrugelig i Danmark. Der er nogle få projekter, der har gjort det muligt at bruge den udenlandske uddannelse i Danmark, men man bør lave en lov, der kan gøre de udenlandske uddannelser brugbare i Danmark. Mit råd til jer sygeplejersker er: Ansæt personale med indvandrerbaggrund, når det er muligt.

"Er du ikke lidt solbrændt!" får virkelig sat tanker i gang om arbejdsmarkedet og nydanskere, og når bogen er læst, sidder man tilbage og ønsker at finde ud af mere om integration.

Af Cecilia Hornum Skogstad, elev i 9. klasse, erhvervspraktikant på Sygeplejersken.