Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelse

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2006 nr. 7, s. 45

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Fremhæv guldkornene

Merete Bjerrum

Fra problem til færdig opgave

København: Akademisk Forlag 2005
168 sider, 199 kr.

SY-2006-07-45aBogen giver en god og instruktiv beskrivelse af, hvordan man kommer fra A til Z, når man skal udfærdige en problemorienteret opgave. Der er, som det er nævnt i forordet, lagt vægt på systematikken i skriveprocessen og opgavestrukturen. Det resulterer i, at man som studerende her har en bog, som kan hjælpe en med at komme rundt i hjørnerne ved opgaveskrivningen.

Forfatteren ønsker tilsyneladende at henvende sig til en bred målgruppe af opgaveskrivere og beskriver derfor det problemorienterede projekt som en "undersøgelse," det kan måske virke lidt forvirrende på professionsbachelorstuderende, når de første gang skal skrive en projektrapport, hvori der indgår krav om anvendelse af akademisk arbejdsmåde. Ordet "undersøgelse" dækker i denne sammenhæng mere, end det man i alment sprogbrug forstår ved en undersøgelse.

Der er dog ingen tvivl om, at man som studerende her står med en metodebog, som kan føre en igennem projektarbejdet og give svar på mange af de spørgsmål, som dukker op undervejs.

Når bogen er så instruktiv, får læseren behov for eksempler. Her har forfatteren valgt at inddrage et eksempel, som bliver anvendt ud fra forskellige vinkler gennem store dele af bogen.

Kapitlerne om problemformulering, undersøgelse og diskussion er meget grundige og anvendelige i gennemgangen af skriveprocessens faser hen mod bearbejdningen af det videnskabelige problem, som ønskes undersøgt. Styrken er det instruktive i forhold til processen, men svagheden er, at det eksempel på problemformulering, som anvendes, ikke umiddelbart virker som det mest hensigtsmæssige til illustration af det, teksten ønsker at fremhæve.

Bogen er fyldt med gode huskeregler og vigtige elementer, man som rapportskrivende studerende kan have glæde af at være opmærksom på. Desværre står de inde i teksten, så for at få alle med kræver det en nøje gennemlæsning af bogen. Det kan måske være svært at nå, når man er i gang med et større projekt. En bedre fremhævning af guldkornene kunne derfor hjælpe læserne til at opsamle dem før og under skriveprocessen.

Beskrivelsen af problemundersøgelsen må siges at være bogens allerstørste force. Det er her, den tilfører markedet noget nyt, som kan være til stor gavn for de studerende.

Derimod er afsnittene om konklusion og især om perspektivering ikke dybtgående, og de studerende må her søge hjælp i andre bøger.

Bogen afsluttes med en liste over anvendelig litteratur ordnet efter emne. Listen er fyldestgørende, men virker for detaljeret i betragtning af den målgruppe, bogen henvender sig til.

Bogen er et godt supplement til markedets øvrige bøger om opgaveskrivning, men den er ikke helt tro mod sin målgruppe, idet den på nogle områder er meget grundig og på et meget højt niveau, hvorimod andre vigtige områder nærmest er forbigået.

Af Cecilie Sveistrup, cand.scient.soc., sygeplejerske. Underviser på Københavns Amts Sygeplejeskole, Herlev.