Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Klinisk undervisning bedst i studieunit

Uddannelse. Et sammenlignende studie af sygeplejestuderendes læringsudbytte i klinisk undervisning i studieunit og i traditionelt studieforløb viser, at sygeplejestuderende har størst udbytte af studieunit.

Sygeplejersken 2006 nr. 8, s. 33

Af:

Anne-Marie Skovsgaard, sygeplejerske, master i læreprocesser,

Britta Stenholt, sygeplejerske, cand.cur.,

Carsten Nielsen, sygeplejerske, cand.pæd.

Studieunit er afprøvet en del steder som et alternativ til traditionel organisering af klinisk undervisning. Litteratur-review viste, at der ikke er en præcis definition på begrebet studieunit (1). Arbejdsdefinitionen i undersøgelsen lød: Studieunit er en afgrænset fysisk lokalitet, typisk et antal patientstuer i et afsnit med et bestemt antal patienter. Der er flere studerende og vejledere pr. seng/patient end i traditionelle uddannelsesafsnit.

Litteratur-review viste desuden, at der ikke var foretaget systematisk undersøgelse af studerendes læringsudbytte af klinisk undervisning i studieunit (1). Der er derfor gennemført en sammenlignende undersøgelse af læringsudbytte i henholdsvis studieunit og traditionelt organiseret afsnit. Undersøgelsen er sket i et tæt samarbejde mellem to sygeplejeskoler og tre sygehuse i Århus Amt (2).

De spørgsmål, der blev undersøgt, var:

  1. Er der forskel i undervisningspraksis på studieunit og i traditionel klinisk undervisning, og hvori består eventuelle forskelle?

  2. Hvilken udvikling af kliniske færdigheder opnår de studerende i studieunit og i traditionel klinisk undervisning?

Undersøgelsen blev gennemført som et kvasieksperimentelt design med præ- og posttest i interventionsgruppe (studerende i studieunit) og kontrolgruppe (studerende i traditionelt organiserede afsnit). 18 sygeplejestuderende på 3. semester deltog fordelt på fire studieunits og fire traditionelt organiserede afsnit. Studieunit og kontrolafsnit var sammenlignelige, hvad angår patientkategorier, normering, antal uddannelsessøgende mv.

Det første spørgsmål om undervisningspraksis i de to afsnitstyper blev undersøgt ved tids- og aktivitetsregistreringer, interview med de studerende om oplevede studievilkår samt spørgeskemaer om afsnittene.

Det andet spørgsmål om de studerendes udvikling af kliniske færdigheder blev undersøgt ved observationer knyttet til en plejesituation med personlig hygiejne og mobilisering. Centrale dele af plejesituationen blev videooptaget, og de studerende blev efterfølgende interviewet om begrundelser for handling, prioriteringer samt observationer. Data blev analyseret med udgangspunkt i en model udviklet af Ida Torunn Bjørk (3). Niveauet for de studerendes kliniske færdigheder blev scoret ud fra et tredelt taksonomisystem. Scoringerne blev behandlet statistisk.

Fund

Undersøgelsesspørgsmål 1: Der var forskel i undervisningspraksis på studieunit og kontrolafsnit. Bl.a. var de studerende i studieunit tidsmæssigt mere aktive i studieopgaver. De var mere sammen med deres vejleder også i den direkte patientpleje, og dialogen mellem parterne var i højere grad præget af kobling mellem teori og praksis.

Undersøgelsesspørgsmål 2: Studerende i studieunit havde en betydelig højere gennemsnitlig fremgang i scoringerne. Fremgangen i studieunit var på 27,6 pct. mod 5,8 pct. i kontrolgruppen.

Det var med det anvendte design ikke muligt med sikkerhed at sige, hvad der har betydning for den øgede fremgang i studieunit. Mere tid med den kliniske vejleder, højere studieaktivitet og dialogens karakter i vejledningen anses som væsentlige faktorer.

Perspektivering og anbefalinger

Undersøgelsesresultatet indikerer, at studieunit kan være en af vejene til at styrke de kliniske studier i sygeplejeuddannelsen.

Undersøgelsens fund kan dog ikke generaliseres til at gælde alle kliniske uddannelsessteder og alle uddannelsestrin.

Erfaringen viser, at oprettelse og drift af studieunit kræver bred opbakning på afdelingen, grundig forberedelse og løbende kollegial drøftelse (4).

Anne-Marie Skovsgaard er projektleder og uddannelsesansvarlig sygeplejerske på Skejby Sygehus, Britta Stenholt er projekt-leder og sygeplejelærer på Sygeplejeskolen i Silkeborg, og Carsten Nielsen er projektleder og pædagogisk koordinator på Sygeplejeskolen i Århus.

Litteratur

  1. Skovsgaard A-M, Stenholt B, Nielsen C. Projektrapport Studieunit - hvad er det, og hvad kan det bidrage med? Århus; 2004.  
  2. Nielsen C, Skovsgaard A-M, Stenholt B. Projekt Studieunit: Et sammenlignende studie af sygeplejestuderendes læringsudbytte i klinisk undervisning i studieunit og i traditionelt studieforløb. Århus;2005.
  3. Bjørk IT. Hands-on nursing: new graduates' practical skill development in the clinical setting. Oslo: Institutt for Sykepleievitenskap; Universitetet i Oslo; 1999.
  4. Larsen K et al. Studieunit. Anbefalinger og overvejelser vedrørende oprettelse og drift. Århus; 2005.