Jura er blevet en del af sygeplejen

Kent Kristensen

Sundhedsjura

2. udgave, 2007
Gads Forlag
260 sider - 235 kr.

SY-2007-12-61aDer er knap to år mellem første og anden udgave af denne bog. I den periode er der sket mange ændringer på sundhedsområdet. Vi har fået kommunalreformen, der resulterede i de fem regioner. Vi har fået en ny sundhedslov, der omfatter flere af de tidligere love på området, bl.a. lov om patienters retsstilling, lov om patientsikkerhed, lov om ligsyn, obduktion og transplantation, lov om svangerskabsafbrydelse og sterilisation.

Der er kommet en ny autorisationslov samt en revision af psykiatriloven. Alt dette tager den nye reviderede udgave af "Sundhedsjura" højde for.

Den ny udgave af bogen er udvidet med to kapitler, der letter overskueligheden. Der er en dækkende indholdsfortegnelse og som støtte et godt register. Bogen indeholder mange eksempler, de fleste fra Patientklagenævnet. Eksemplerne er relevante og gør stoffet nærværende.

Kapitlet om tvangsbehandling i psykiatrien indeholder nye emner, som personlige pejle- og alarmsystemer, personlig skærmning samt personlig hygiejne med tvang, som tidligere kun har været beskrevet i serviceloven. Desuden beskrives undersøgelse af post, stuer og ejendele også i dette kapitel.

I kapitel fire om hjemmesygepleje og øvrige omsorgsydelser, omtales samarbejdet mellem regionerne og kommunerne. Her er det udskrivelse fra sygehus til hjemmepleje, der er fokus på. Her er der noget at tage fat på med de nye lovpligtige aftaler på området. Aftalerne skal sikre koordinerede udskrivningsforløb til gavn for patienter, pårørende, sygehusafdeling og hjemmepleje.

"Sundhedspersoners ansvar" har fået et nyt, selvstændigt kapitel, og det er udbygget med omtale af alternative behandlere.
I et af afsnittene kommer forfatteren ind på omhu og samvittighedsfuldhed, tidligere lov om sygeplejerske § 5, nu autorisationsloven § 17. Her skriver han, at det ikke er muligt at opstille et katalog over, hvad der opfattes som omhu og samvittighedsfuldhed. Det bliver derfor op til patientklagenævnet og domstolene at bedømme indholdet i disse begreber. Sundhedsstyrelsens og de enkelte sygehusafdelingers instrukser og vejledninger inddrages, formentlig sammen med eventuelle kliniske retningslinjer på området.

Nyt er også kapitel otte om sundhedspersoners dokumentationspligt. Sygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter er ikke omfattet af journalføringspligt, men pligten til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed forudsætter ordnede optegnelser, og på den måde er vi omfattet af reglerne.

Reglerne om patientsikkerhed er lagt ind i sundhedsloven, og her har regionerne et ansvar. I begge udgaver af bogen savner jeg omtale af patienters ret til erstatning. et er vigtigt for sundhedspersonalet at kende den juridiske baggrund for arbejdet. Der bliver stillet større krav til os fra patienter, pårørende, arbejdsgivere og kollegaer, jura er blevet en del af sygeplejen.

"Sundhedsjura" er en opslags- og grundbog for sundhedspersonale, og den er velegnet på afdelinger, i hjemmeplejen og på uddannelsesinstitutioner.

Af Lene Gredal, specialeansvarlig sygeplejerske, cand.jur., ansat på Afdeling P7, Regionshospitalet Horsens.

Fremhæv metodiske faldgruber

Emil Kruse

Kvalitative forskningsmetoder

6. udgave
Dansk Psykologisk Forlag 2007
388 sier - 348 kr.

SY-2007-12-61bBogen giver indblik i indholdet i en række kvalitative metoder. Den er beskrivende og giver et overordnet indblik i tankegangen bag de kvalitative metoder. Konteksten og de konkrete eksempler er hentet fra psykologien, men eksemplerne er lette at overføre på andre faglige discipliner. Der er mange forskellige hovedemner i bogen, f.eks. casestudier, anvendelse af selvbiografier og det kvalitative forskningsinterview. Beskrivelserne giver en god teoretisk indsigt, så man vælger den rette metode til sin problemstilling.

Det nye i denne udgave er afsnittet om diskursanalyse og introspektive metoder. Afsnittet om diskursanalyse er beskrivende, og de forskellige retninger inden for diskursteori bliver fremhævet. Der er ingen eksempler på, hvordan man kan udføre en diskursanalyse, hvis man sidder med en konkret opgave.

Mange sygeplejersker anvender interview som kilder i deres opgaver og projekter. Her i bogen får man et godt overblik over, hvordan man planlægger og gennemfører interview. Der er også et bud på, hvordan man systematiserer og bearbejder de mange data, der fremkommer via interview. Vægtningen mellem planlægning, gennemførelse og derefter bearbejdning er ikke jævn. Afsnittet giver indtryk af, at planlægning og gennemførelse er det primære og bearbejdningen sekundær, da analysedelen ikke har en central plads. Dvs. at man får det indtryk, at analyse af interviewdata ikke er så vigtigt. Det er ærgerligt, da det netop er kimen til at få det optimale ud af interview.

Bogen er anvendelig for de sygeplejersker, der ønsker at få et overblik over forskellige kvalitative metoder, og der er mange brugbare kildehenvisninger, en del med videnskabsteoretiske vinkler. De fleste kapitler præsenterer metodernes videnskabsteoretiske rødder, og der er skrevet et lille afsnit om kritik af metoden. Her er den metodiske kritik meget overordnet, f.eks. indeholder kritikken ofte de klassiske metodediskussioner om, at kritikken mod den kvalitative forskningstradition er kommet fra de kvantitative traditioner. Her er det ærgerligt, at forfatteren ikke direkte fremhæver de konkrete metodiske faldgruber, som er til stede inden for de kvalitative metoder. Der er lige så mange kvaler og bias i den kvalitative forskning som inden for den kvantitative del.

Af Gitte Lindermann, cand.scient.pol., sygeplejerske, ansat som specialkonsulent i Psykiatrivirksomheden, Region Hovedstaden, og ekstern lektor på Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

En kristen vinkel på sorg

Flemming Kofoed-Svendsen

Døden, sorgen, håbet

Rosinante forlag 2007
173 sider - 199 kr.

SY-2007-12-61cBogen tager udgangspunkt i forfatterens egne smertelige tab, idet han under tsunamien i Asien i julen 2004 mistede sin søn Jacob, sin svigerdatter Lisbeth og børnebørnene Silas og Regitze. Bogen skildrer, hvordan døden, sorgen og håbet kan påvirke et menneske. Det er en personlig beretning, men det er mere end det. Kofoed-Svendsen formår at almengøre tabet og sorgen, så det lader sig gøre for mennesker med tab og sorg at identificere sig med bogens indhold.

Formålet med bogen er at give mennesker hjælp til at leve med tabet, og det forsøger forfatteren at gøre ved at beskrive, hvordan tabet og døden kan blive en del af ens identitet. Det er tydeligt, at forfatteren selv er blevet rystet i sin grundvold og har oplevet sin identitet truet gennem det voldsomme tab. Svaret for Kofoed-Svendsen er, at man må tage det første skridt ind i tabets og smertens virkelighed. Han beskriver også den forskellighed, hvormed vi reagerer på tabet, men samtidigt understreger han, at vores reaktioner hænger sammen med de valg, vi træffer, og den forandring, vi erfarer gennem tabet. Selv vælger han at forsøge at vende spørgsmålet hvorfor? til "Hvordan kan jeg leve med det, der er sket?" Dødens erfaring bliver en udfordring til livet.

Afsnittet om tab fylder kun få sider, ligesom afsnittet om håb er ret kortfattet. Tabet beskrives ud fra egne erfaringer, hvor han skildrer katastrofen, hvordan han modtog budskabet, om rejsen til Thailand, hvor katastrofen fandt sted og om mindehøjtideligheden.

Afsnittet om håb handler om, hvad man som kristen kan sige om tiden efter døden, om Jesu genkomst og det evige liv, og her bliver Kofoed-Svendsen mere teolog end et menneske, der er ramt af sorg.

Det er sorgen, som fylder mest i bogen og i forfatterens liv. Han beskriver den ensomme vandring gennem sorgens landskab og sammenholdet i familien, der gjorde det både vanskeligere og lettere. Udfordringen har været at integrere tabet, dvs. døden, i livet, så det er blevet en del af hans identitet.

Kofoed-Svendsen er kendt i det offentlige rum, har været medlem af Folketinget og i en kort periode boligminister. Yderligere er han præst og et stærkt troende menneske. Han stiller mange religiøse spørgsmål, som for ham er dybt personlige. Han stiller ikke blot spørgsmålet, hvorfor Gud tillader det onde, men også hvorfor tillader han, at min familie mistede livet? Netop den personlige måde at arbejde med de religiøse spørgsmål på gør bogen troværdig.

Ønsker man at vide, hvordan et kristent menneske kæmper med spørgsmål og svar i sorgen, er her meget at hente, men er en kristelig vinkel ikke, hvad man søger, må man finde en anden bog.

Af Rita Nielsen, klinisk sygeplejespecialist, ansat på Diakonissestiftelsens Hospice, Frederiksberg.

Essensen af coaching

Josef Guldager

Coaching

Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2007
94 sider - 129 kr.

SY-2007-12-61dDenne bog er på samme tid enkel og klar i sit budskab og meget righoldig på overvejelser om hensigt, metode og etik ved coaching. Bogen har fokus på, at coaching er et jordnært værktøj, en metode, der kan anvendes af alle, der besidder nysgerrighed, har respekt for og kan anerkende andres opfattelser. Som coach skal man kunne strukturere en samtale, være i stand til at tie stille og give plads for refleksion, og ikke mindst lade den, man vil hjælpe, træffe sit eget valg.

Bogen slår fast, at coaching ikke er en akademisk uddannelse, men en rigtig god metode, der hjælper andre til at hjælpe sig selv og stå ved sig selv. Forfatteren afgrænser begrebet coaching i forhold til terapi, supervision, rådgivning, sparring og mentoring og er meget klar i den afgrænsning.

Det er gennemgående i bogen, at det at coache i høj grad er ved at blive en ledelsesmæssig kompetence. Der er mange klare overvejelser på, i hvilke situationer det er en fordel at coache en medarbejder, og i hvilke situationer man skal afholde sig fra det.

Forfatteren beskriver en helt enkel metode som værktøj og gør meget ud af at klargøre betydningen af formuleringen af spørgsmålene og af måden at stille dem på. Spørgsmålene danner baggrund for refleksion hos fokuspersonen, den der ejer problemet. Refleksionen tager udgangspunkt i en cirkulær forståelse. Den cirkulære tankegang adskiller sig fra den mere gængse lineære tankegang ved at udforske sammenhænge omkring problemet i stedet for årsager til problemet. Refleksion er nøglen til coaching.

Coaching er en særlig form for samtale, der er aftalt på forhånd, som er tvangfri og tidsafgrænset, og hvor formålet er at danne baggrund for refleksion, der skal fremme selvstyring samt personlig og faglig udvikling.

Coaching er at stille sig til rådighed for et andet menneske, at være den andens nysgerrige, respektfulde, fastholdende samtalepartner, der hjælper den anden med at nå frem til det bedst mulige resultat i forhold til den problemstilling, samtalen har drejet sig om.

Når coaching i dag er ved at blive en del af ledelseskompetencen, er det bl.a., fordi der er sket en ændring i menneskesynet. I dag opfattes medarbejderne som engagerede, interesserede i at udvikle sig personligt og villige til at påtage sig et ansvar. Det mere nuancerede menneskesyn kommer til udtryk i den meget anderledes måde at bedrive ledelse på i dag, hvor man i langt højere grad er optaget af selvstyring og ansvarsdeling. Coaching er et udtryk for dette menneskesyn.

Det er absolut en bog, som med stor fordel kan bruges i sygeplejen både af ledere og i uddannelsesmæssige sammenhænge. Coaching er både et ledelsesværktøj og et værktøj til at forstærke indlæring, da det vil give mulighed for at få bearbejdet og afklaret de vanskeligheder, der ofte er med at omsætte det indlærte til egen praksis.

Bogen indeholder essensen af, hvad coaching er og kan bruges til.

Af Vibeke Thorsen, supervisor og konfliktmægler, selvstændig konsulent.