Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Kan vi ikke kræve noget af patienten?

"Jeg synes, alle mennesker generelt har et ansvar for, at kommunikation og samarbejde kommer til at forløbe optimalt. Alle må gøre en indsats, det er bare ikke alle, der er lige godt klædt på til det," siger udviklingskonsulent Birgitte Bækgaard Brasch.

Sygeplejersken 2007 nr. 19, s. 24-24

Af:

Christina Sommer, journalist

1907-23-01-2Foto: Søren Svendsen

Har patienter og pårørende ikke også et ansvar for, at mødet mellem dem og sundhedsvæsenet, f.eks. en sygeplejerske, ikke ender i skænderier og værste fald vold? Jo, og så alligevel ikke, mener udviklingskonsulent Birgitte Bækgaard Brasch fra Sct. Hans Hospital.

"Personale bliver også til patienter, nogle gange også besværlige patienter. Jeg har aldrig hørt om personale, der bliver til voldelige patienter, men vi kender jo alle de frustrationer, man kan få, når man er syg og usikker og ikke synes, man bliver lyttet til og taget alvorligt. Selvfølgelig har patienterne og vi alle sammen et ansvar som mennesker, men i mødet mellem patient og sygeplejerske må man forudsætte, at det er sygeplejersken, der har mest overskud, da det ikke er hende, der står i en kritisk situation.

Så når vi taler mest om, hvad sygeplejersken kan gøre, er det, fordi det er svært at arbejde med de andres rygsæk, jf. RRR-modellen. Det er nemmere og helt oplagt at arbejde med sin egen tilgang, og så kan det forhåbentlig smitte af på patientens holdning, hvis de føler sig mødt, anerkendt og forstået i det, de kommer med," siger hun, men understreger:

"Jeg synes, alle mennesker generelt har et ansvar for, at kommunikation og samarbejde kommer til at forløbe optimalt. Alle må gøre en indsats, det er bare ikke alle, der er lige godt klædt på til det." 

Konflikttrappen - sammenhæng mellem sprog og konflikt  (klik på billedet for større visning)

1907-25-01-2