Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

På job: Specialist i at visitere demente borgere

Fagnørder. I Københavns Kommune er flere af visitatorerne specialister på hver deres fagområde. Derfor kommer kollegerne til Hanne Hein, hvis de har spørgsmål i forbindelse med demente borgere.

Sygeplejersken 2007 nr. 19, s. 28-29

Af:

Christina Sommer, journalist

1907-29-03-2Hanne Hein har taget en række kurser i demens-sygdomme, bl.a. den sociale diplomuddannelse med fokus på tværfagligt samarbejde, hvor tre af modulerne fokuserer på demensområdet. Foto: Søren Svendsen

"Hanne, jeg har den her borger med begyndende demens. Hun vil gerne på plejehjem, og sønnen vil snart på ferie. Hvordan klarer jeg den?"

Sygeplejerske og visitator Hanne Hein er knap trådt ind på sit kontor, før dagens første kollega kommer forbi for at få et godt råd. Foruden at passe sit job som visitator med ansvar for 200 borgere er Hanne Hein nemlig en af de såkaldte ressourcepersoner i hjemmeplejen i Vanløse, Brønshøj og Husum.

Mens andre har ansvar for bl.a. ernærings- og hjerneskadeområderne, er Hanne Hein ressourceperson på demensområdet. Derfor kommer kollegerne til hende, når de skal visitere en borger til en demensplads eller står over for komplekse problemstillinger i forbindelse med en dement eller begyndende dement borger.

"Lige siden jeg fik mit første job som hjemmesygeplejerske i 1990, har jeg interesseret mig for det. Jeg undrede mig f.eks. over, hvorfor hr. Hansen ikke kom i bad, og hvorfor pårørende til demente kørte helt ned. For mig er arbejdet med borgere med demens som ulandsarbejde i Danmark. Det er en meget svag gruppe, som har svært ved at erkende, de har en sygdom, og svært ved at gøre opmærksom på deres behov."

Dagens første spørger, visiterende ergoterapeut Inger Marie Ebbesen får derfor et kompetent råd, før Hanne Hein lettere forsinket haster videre til et formiddagsmøde med Charlotte Agger, der er forstander på demenscentret Pilehuset. De mødes fast en gang om måneden for at diskutere og prioritere, hvilke borgere der skal placeres hvor eller have andre tilbud lige nu.

Efter en kort visit på sit kontor, byder Hanne Heins eftermiddag bl.a. på et hjemmebesøg hos 75-årige Birthe Jørgensen. Hun er på ingen måde dement, men har alligevel fået sygdommen tæt ind på kroppen, da hun i næsten seks år har passet sin mand, der lider af Alzheimers sygdom, hjemme. For knap et år siden fik han plads i Pilehuset, og nu er det Birthe Jørgensens tur til at få opmærksomhed, da både ryg og knæ skranter. Og på Hanne Heins initiativ kommer de også godt omkring Birthe Jørgensens store og følelsesladede arbejde med sin mand, som hun på en måde også har mistet efter at have kendt ham siden 1955.

Hanne Hein vil ikke undvære hjemmebesøgene, men hun kunne godt tænke sig ansvar for lidt færre borgere, da hun i teorien kun har tre timer om ugen til funktionen som ressourceperson. Der bliver dog også plads til efteruddannelse, da ressourcepersonerne netop er forpligtede til at holde sig fagligt og lovmæssigt ajour på deres ansvarsområder. Og det er på ingen måde en sur forpligtelse, fortæller Hanne Hein.

Skal man kunne noget specielt for at arbejde som ressourceperson?

"Viden er vigtigt, men praktisk erfaring betyder også meget. Det at have set mange mennesker, som grundlæggende har samme diagnose, men alligevel reagerer vidt forskelligt, da mennesker er forskellige. Du skal også kunne dele din viden - lytte, stille spørgsmål, vende og dreje situationen med den, som søger vejledning, sparring eller supervision. Og ikke mindst erkende, at du ikke ved alt, men måske skal trække på andres viden."

Din bedste oplevelse med en patient i den forgangne uge?

"Forleden besøgte jeg Pilehuset i forbindelse med flytning af en borger. Her opstod der konstant konflikter mellem en gruppe beboere. Én kunne ikke finde sine børn. En anden forstod, at børnene måtte være voksne og prøvede at korrigere, mens sorgen og frustrationen gnavede i den første. Én begyndte at synge, mens den anden skældte ud over genren af sangen. Jeg er dybt fascineret over, hvordan personalet magter at passe borgerne og gør en stor forskel. Det har jeg fantastisk stor respekt for."