Uundværlig på studiet og på arbejdspladsen

Lars Ovesen, Lene Allingstrup og Ingrid Poulsen
Ernæring og diætetik
9. udgave 2007
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk
288 sider - 339 kr.

SY-2007-08-59aErnæring og sundhed er nogle af de emner, der har optaget folk til alle tider. Anbefalingerne skifter fra år til år, og mange kan have svært ved at følge med. Ofte hører man bemærkninger som: "Hvad der er korrekt i dag, er helt forkert i morgen. Det er ikke til at regne med." Det stiller store krav til det personale, der skal yde sundheds- og sygepleje på ernæringsområdet.

Det er af afgørende betydning, at sygeplejestuderende og uddannet personale har adgang til litteratur, som sammenfatter den bedst kendte og dokumenterede viden på området. Det er nødvendigt, at man kan basere sin pleje på valide, gennemarbejdede studier og anerkendt viden. Den nye udgave af "Ernæring og diætetik" er skrevet af de samme forfattere som den forrige udgave.

Justeringerne tager udgangspunkt i de nye krav til sygeplejerskeuddannelsen, der som bachelorstudie er baseret på en kritisk tilgang til teori og praksis og bygger på evidensbaseret viden. Alle afsnit i bogen er tilført den nyeste, dokumenterede viden på området. Der er henvisninger til såvel litteratur som videnskabelige studier og websider.

Og så er bogens layout gjort meget indbydende. Der er talrige fremhævede tabeller og bokse i farver samt opsummeringer.
Det første hovedafsnit består af en grundig gennemgang af ernæringslæren, næringsstoffernes betydning, hvor de findes, om forebyggelse og den danske ernæringspolitik.

Sidste del af bogen omhandler den kliniske ernæring; hvordan løses de ernæringsmæssige problemstillinger hos borgeren eller patienten?

Der er nogle af bogens afsnit, jeg er særlig glad for.Der gives bl.a. en vældig god og grundig gennemgang af danskernes kostvaner, hvor vi står lige nu, og et fint overblik over de udfordringer, vi står over for, hvis befolkningens sundhedstilstand skal forbedres, og livskvalitet og -længde skal øges. Et andet emne, der er brugt megen spalteplads på, er "kosten til den småtspisende patient."

Sundhedsstyrelsen kom for nogle år siden med anbefalinger til, hvordan man kunne identificere og behandle underernæring blandt patienter og klienter. Det er et arbejde, der er i gang med at blive implementeret på de fleste sygehuse, og som stadig volder en del vanskeligheder for personalet. Derfor er det glædeligt, at denne nye udgave af "Ernæring og diætetik" beskæftiger sig så indgående med denne problematik og anviser gode, brugbare løsningsforslag.

Til sidst skal et godt afsnit om kost- og diætbehandling af børn og unge fremhæves. Børn har i stadigt stigende grad problemer med overvægt pga. dårlige spisevaner og inaktivitet. Bl.a. indeholder afsnittet skemaer baseret på sammenhæng mellem alder, højde og BMI til vurdering af, hvornår børn og unge bør sættes i behandling for overvægt.

Jeg synes, denne bog på alle afgørende punkter når sine mål til fulde. Den er uundværlig som litteratur på sygeplejestudiet og som opslagsbog på arbejdspladsen til det uddannede personale.

Af Lisbeth Larsen, sygeplejerske ansat på Næstved Sygehus, Afdeling 12, Onkologisk/hæmatologisk sengeafsnit.

Respekt

Hanne Reinertsen, Jan Olav Notevarp

Lægemiddelregning

Oversat fra norsk af Inger Hermansen, Charlotte Olesen
København: Gads Forlag 2006
179 sider, kr. 199

SY-2007-08-59bDet er unægtelig kedeligt at læse en bog om lægemiddelregning, men hvor har jeg dyb respekt for indholdet i bogen, forfattet af Hanne Reinertsen og Jan Olav Notevarp. Bogen er oversat fra norsk og bearbejdet af to danske farmaceuter, således at regneopgaverne i bogen afspejler den kliniske praksis, danske sygeplejestuderende vil møde.

I forhold til patientsikkerhed er viden om lægemiddelregning helt afgørende. Så afgørende, at man i Norge siden 2004 har besluttet, at studerende skal bestå en test i lægemiddelregning - fejlfrit! Samme beslutning er ikke taget i Danmark. Alligevel er det ikke mindre vigtigt, at danske sygeplejestuderende kan udregne doser, infusionshastigheder osv. på en sikker måde. Til udvikling af kompetence i lægemiddelregning er denne danske udgave af bogen "Lægemiddelregning" særdeles nyttig.

Ifølge undersøgelser er grundlæggende regnefærdigheder afgørende for at kunne håndtere lægemidler sikkert. Den studerende kan via opgaver i bogen teste sig selv i grundlæggende regnefærdigheder som ligninger og procentregning.

Bogen gennemgår SI-systemet, der er det internationale enhedssystem, der gælder i de fleste industrilande. Og efter et kapitel om lægemidlers generiske navn gennemgås de mange forskellige dispenseringsformer, lægemidler kan have. Inden for hver dispenseringsform findes regneopgaver, den studerende kan komme ud for ved administration af henholdsvis tabletter, plastrer, dråber, suppositorier, injektioner, infusionsvæsker og inhalationsvæsker.

Der afsluttes med et meget vigtigt kapitel om børn og lægemiddelregning. Undersøgelser viser, at det desværre er ganske almindeligt at flytte et komma en plads, hvilket kan føre til, at et lille barn får 10 gange den dosis, det skal have. I bogen understreges vigtigheden af, at sikker håndtering af lægemidler ikke kun handler om lægemiddelregning, men nok så meget om det kliniske skøn: Kan denne dosis være rimelig til dette menneske?

Foruden de mange eksempler og opgaver undervejs i hvert kapitel findes bagest i bogen en opgavesamling med udregningsmetoder og derudover en opgavesamling med facitliste. Der lægges i bogen op til, at studerende løser opgaverne i grupper og hjælper hinanden til at udvikle kompetence i lægemiddelregning.

Bogen kan i høj grad bruges af undervisere til planlægning af undervisning i lægemiddelregning og er en bog, alle sygeplejestuderende bør arbejde sig igennem.

Af Lisbeth Vinberg, sygeplejelærer, cand.cur., ansat på Sygepleje- og Radiografskolen, CVU Øresund.

Atypiske regneopgaver

Sonja Bek, Birgitte Bjeld, Inge Olsen

Medicin Regning

2. udgave 2007
67 sider - 110 kr.
SY-2007-08-59cTre danske forfattere har begået et længe tiltrængt kompendium i lægemiddelregning til brug for sygeplejestuderende, sygeplejersker og andre, som ønsker at øve sig i lægemiddelregning. I kompendiet angives, som forfatterne udtrykker det, "nyttige formler," når man skal beregne styrker, mængde og dråbehastigheder af lægemidler samt formler til beregning af børnedoser.

Kompendiet er et øvelseshæfte, som består af 81 beregningsopgaver med tilhørende løsningsforslag. De 81 opgaver er inddelt i otte opgavetyper: Udregning af antal af tabletter, mængde af flydende lægemidler, infusionshastigheder, fortyndinger, procentregning, ækvianalgetiske doser for opioider, børnedosering og kategorien "blandede opgaver."

Der er flere ting, som undrer mig. For det første er der angivet en formel for beregning af børnedosis. Hvorfor er formlen medtaget, er det overhovedet en sygeplejerskeopgave at beregne dosis for et barn?

Jeg er også forundret over, at der ikke følger nogen forklaring på beregningsopgaverne om ækvianalgetiske doser, som drejer sig om, hvorledes man beregner et skift fra et opioid til et andet. I opgave 51 lyder det f.eks.: "En patient med stærke smerter får injektion morfin 20 mg. Hvor meget petidin injektionsvæske a styrken 10 mg pr. ml svarer det til?

Der henvises til en tabel over ækvianalgetiske doser for opioider, som skal bruges til beregningen, men der tales ikke om, hvorvidt sygeplejersken af sig selv kan skifte mellem forskellige præparater. Fokus er udelukkende på regneopgaverne. Og det er på mange måder også det, der er brug for. Alligevel synes det væsentligt, at regneopgaverne knytter sig til gængse regneopgaver for sygeplejersker, og det er her, jeg mener, der er en uoverensstemmelse. Det er ikke en typisk regneopgave for en sygeplejerske at udregne skift fra dosering af morfin til dosering af petidin.

Forfatterne skriver selv, at det er en lærebog. Det er måske lidt flot sagt, idet kompendiet ingen henvisninger har til anden litteratur om emnet og egentlig kun behandler beregningsopgaver. Man kan diskutere, hvad der forstås ved en lærebog. Jeg mener, der her er tale om et øvelseshæfte som et supplement til undervisning i lægemiddelregning. Det er der faktisk brug for. Desværre synes opgaverne ikke alle at være typiske regneopgaver for en sygeplejerske, hvilket er et problem.

Lisbeth Vinberg, sygeplejelærer, cand.cur., ansat på Sygepleje- og Radiografskolen, CVU Øresund.

Kend dine stress-signaler

Hanne Lund, Jørgen Lund

Stress? Så gør noget ved det!

København: Høst og Søn 2006
138 sider, 199 kr.

SY-2007-08-59dBogen er skrevet af Hanne Lund, psykoterapeut, og Jørgen Lund speciallæge i almen medicin, som begge har et aktiv i en stressklinik. Deres bog henvender sig direkte til det enkelte individ. Den starter med en simplificeret begrebsafklaring af stress og stress-hormoner. Siden hen kommer forfatterne omkring mange begreber fra livsværdier over læringsprocesser til motivation, udbrændthed, depression og behandling. Forfatterne kommer også ind omkring arv og miljø og betydningen for stress og coping. De beskriver følelsernes betydning for udvikling af stress, samt balancen mellem udfor-
dringer og ressourcer.

Hverdagseksempler underbygger bogens pointer hele vejen igennem den. Nogle af omdrejningspunkterne er, om læseren har det liv, han/hun ønsker, og det sunde i den selvrespekt, man får af at være trofast mod egne værdier. Forfatterne kommer også med et vigtigt budskab om at leve i nuet og have en positiv tilgang til livets udfordringer, som kan medføre selvopfyldende profetier.

Bogen er præget af mange begreber, og en dybere forforståelse for disse begreber hjælper med at finde den røde tråd i den komplekse sammenhæng med stress. Forfatterne vil rigtig gerne fortælle meget på de 137 sider, og det er vigtige indfaldsvinkler, der beskrives. Bogen slutter med tre gode og simple stresstest. Bogen er let at læse med sundhedsfaglig baggrundsviden og beskriver også mange vinkler fra den vifte, der skal til for at forebygge og/eller håndtere stress.

Forfatternes hensigt med bogen er, at læseren skal kunne lære at genkende egne stress-signaler så tidligt som muligt og herefter blive opmærksom på, hvem og hvad der behøver at blive aktiveret for at håndtere stress optimalt. Dette er en rigtig god hensigt, som der bestemt lukkes op for i bogen.

Af Sussan Balleby, arbejdsmiljøkonsulent på Sct. Hans Hospital.

Det modsatte af et selvmord

Bo Møhl

At skære smerten bort - en bog om cutting og anden selvskadende adfærd

København: PsykiatriFondens Forlag 2006
140 sider, 130 kr.

SY-2007-08-59eTatovering, piercing og fjernelse af hårvækst er socialt acceptable måder at skade sig selv på. Bo Møhl, som er chefpsykolog på Rigshospitalet, beskriver den hårfine balance mellem selvudsmykning og selvbeskadigelse. Selvbeskadigende adfærd virker stærkt på omgivelserne, som kan føle sig afmægtige, forfærdede og vrede. Hensigten med bogen er, at pårørende, lærere og sundhedspersonale kan få indsigt i de tanker og følelser, der ligger bag de selvdestruktive handlinger. Forfatteren ønsker, at omgivelserne forstår den selvskadendes handlinger som det modsatte af et selvmord. Når man skader sig selv, letter den psykiske smerte, og personen kan igen leve.

Amerikanske undersøgelser viser, at 4 pct. af den almindelige befolkning og 14 pct. af de studerende ind-imellem skader sig selv. En mindre dansk undersøgelse blandt studerende viste, at 15 pct. havde beskadiget sig selv. Antallet af situationer med selvbeskadigelse stiger hos mennesker med psykiske lidelser. Således er selvbeskadigelse et af symptomerne på borderline-tilstande.

Mange, der beskadiger sig selv, har svært ved at sætte ord på deres følelser. De mærker ubehag og uro, og de føler lettelse og renselse efter deres selvbeskadigelse. Bagsiden er, at de også føler skam og skyld, hvilket igen er med til at give dem et ubehag, der fører frem til ny selvbeskadigelse.

Personen kan herved blive afhængig af den selvbeskadigende adfærd, på samme måde som mennesker bliver afhængige af alkohol. Bo Møhl ser den selvbeskadigende adfærd som en slags selvmedicinering. Mange af dem, der beskadiger sig selv, har oplevet tidlige svigt i de nære relationer, andre har været udsat for overgreb og traumer.

Bo Møhl gennemgår flere psykologiske teorier, som kan forklare fænomenet. På en fin måde inddrager han disse teorier og sammenholder dem med de biologiske forklaringsmodeller om kroppens psykokemi ved selvskadende adfærd.

Behandlingen af selvskadende adfærd kræver en behandler, som kan forholde sig empatisk til patienten. Dvs. en person, som giver den selvskadende mulighed for at tale om skaden, og som viser bekymring for, hvordan patienten har det følelsesmæssigt. Behandleren skal indgyde håb og respektere tavshedspligten, også selvom det er svært.

Samtidig med psykoterapien skal patienten analysere og forstå sin selvskadende adfærd. Der er som regel et mønster i, hvornår den selvskadende adfærd opstår. Patienten skal derfor være opmærksom på disse mønstre og lære at stoppe op og finde på alternativer til den selvskadende adfærd. En proces, som er lang og tit giver tilbageslag som al anden adfærdsændring.

Tiden er forbi for kontrakter, hvor patienter skriver under på, at de ikke vil beskadige sig selv mere. Hvis det var så let, skriver Bo Møhl, behøvede de jo ikke en indlæggelse. Bogen er hurtigt læst, den er velskrevet og spændende. Her er mange gode informationer at hente, og jeg følte mig meget inspireret. Dejligt med en bog, som går i dybden uden at blive tung og kedelig.

Af Berit Fekkes, psykoterapeut, MPF og sygeplejerske

Rehabilitering uden for døren

Gerd Johnsen

Grøn omsorg

Omsorgsorganisationernes Samråd
145 kr.

SY-2007-08-59fGrøn omsorg er et nyt begreb i Danmark. Det handler om, hvordan vores natur og dyr kan medvirke til at genoprette og vedligeholde fysiske, psykiske og sociale ressourcer hos mennesker med begrænsninger i bevægelsesfriheden. "At beskrive, hvad naturen gør ved mennesker, har ikke været nogen let opgave, da det nogle gange er vanskeligt at sætte ord på noget, som vi alle egentlig godt ved," skriver forfatteren, Gerd Johnsen, i bogens indledning.

At emnet vanskeligt lader sig sprogliggøre, har hun taget konsekvensen af ved at reducere tekstmængden og styrke det visuelle udtryk. Det er en hurtigt læst håndbog. Bogen er smuk, en æstetisk oplevelse. Der er kælet for det hele. Fantastiske fotografier, der vækker læserens sanser, taget af kunstneren Maj-Britt Boa. Format, opsætning og papirvalg - alt er fint gennemtænkt. En klog beslutning at præsentere emnet visuelt og æstetisk.

Begrebet grøn omsorg er importeret fra Norge, hvor man de seneste år har gennemført projektet "Nasjonalt støtteapparat for grønn omsorg." Resultater herfra viser, svarende til et dansk forskningsprojekt af Christine Swane, at: Friluftslivet påvirker både mentale, fysiske og sociale faktorer. Selvværd og åbenhed øges. De daglige begrænsninger og problemer glemmes.

Mennesker bliver glade, harmoniske og veltilpasse, og så reducerer grøn omsorg stress, hyppigt en belastende faktor ved sygdom, som begrænser bevægelsesfriheden. Gerd Johnsen fortæller flere inspirerende historier om, hvordan grøn omsorg stimulerer mennesket.

Historisk set har man tidligere benyttet naturens trivselsfremmende mulighed i behandling og pleje: Rekreationssteder, hospitaler og sanatorier i naturskønne omgivelser var tilbud til patienterne. Op gennem 60'erne forsvandt vægtningen af denne plejeindsats. Muligvis opfattes det som ekstravagant i dag.

Ikke alle kommuner har kvalitetsstandarder, som indeholder ture ud i det fri. Det betyder, at mange mennesker med funktionshandicap ikke får adgang til naturen og gavn af denne mulighed for at fremme trivsel og velvære.Bogen henvender sig til medarbejdere, der arbejder med mennesker, som ikke selv kan komme ud i fri natur.

Den kan glæde og inspirere omsorgspersonale, sygeplejersker i hjemmeplejen, på plejecentre, leve/bo-enheder eller ansat som handicap- eller demenskonsulenter. Den kan være med til at skubbe den faglige udvikling af tilbud - ud i naturen. Ud over at pryde mødebordet hos politikere kan bogen vende opmærksomheden hen mod de muligheder for rehabilitering og forebyggelse, som, endnu, ligger lige uden for døren.

Lad det gro!

Af Jorit Tellervo, uddannelseskonsulent, ansat på Social- og Sundhedsskolen i Greve.