Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Netstøttet undervisning i praktikken

Artiklen henvender sig til undervisende sygeplejersker med interesse for it. Hovedbudskabet er, at netstøttet undervisning har mange fordele for sygeplejestuderende, sygeplejelærere og kliniske vejledere. Artiklen er baseret på et projekt fra CVU Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Vejle.

Sygeplejersken 2007 nr. 9, s. 57-58

Af:

Peder Ohrt, sygeplejerske, SD, cand.cur.,

Susanne Trend, sygeplejerske, SD, cand.cur.

 

Ved CVU Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Vejle, har vi udviklet et koncept for netstøttet undervisning i den kliniske del af uddannelsen (se boks 1). 

BOKS 1. FAKTA OM PROJEKT FAGLIGE VIRTUELLE NETVÆRK

Projekt Faglige Virtuelle Netværk er en del af et fællesprojekt mellem Uddannelsescentret Vitus Bering Danmark i Horsens og Sygeplejeskolen i det tidligere Vejle Amt. Projektet er støttet økonomisk af Undervisningsministeriet, og medarbejdere fra Institut for Læring ved Aalborg Universitet har fungeret som vejledere.

Fællesprojektet har fået titlen "Styrkelse af samspillet mellem studerende, virksomheder og uddannelsesinstitutioner på professionsrettede uddannelser gennem anvendelse af it." Titlen angiver formålet med projektet, som har indeholdt to delprojekter forankret lokalt på de to institutioner.

Det lokale delprojekt på Sygeplejeskolen i det tidligere Vejle Amt har haft som formål at udvikle et koncept for faglige virtuelle netværk, som Sygeplejeskolen kan stille til rådighed for praktikken. Hensigten var

  • at skabe et virtuelt læringsrum, som kan anvendes i forbindelse med de særlige vilkår, der gælder for den kliniske del af de professionsrettede bacheloruddannelser
  • at skabe virtuelle læringsrum, som kan understøtte uddannelsesinstitutionernes videnscenterfunktion ud fra brugernes behov.

Uddannelsesnetværkene er udviklet i et samarbejde med de kliniske vejledere i Kolding Kommune og på Pædiatrisk afdeling på Kolding Sygehus og er nu et tilbud til alle skolens kliniske uddannelsessteder. I forvejen anvendes netstøttet undervisning i den teoretiske del af undervisningen, hvor det er Learning Management-systemet (LMS) "Fronter," som benyttes.

Med et uddannelsesnetværk får det enkelte uddannelsessted sin egen hjemmeside, sit eget konferencerum og sin egen netværkspilot, alt sammen med den hensigt effektivt at understøtte kommunikation, refleksion og læring i klinisk praksis (se boks 2).

BOKS 2. EGEN HJEMMESIDE

SY-2007-09-52bMed et uddannelsesnetværk får det enkelte uddannelsessted sin egen hjemmeside, sit eget konferencerum og sin egen netværkspilot, alt sammen med den hensigt effektivt at understøtte kommunikation, refleksion og læring i klinisk praksis - her hjemmesiden for studiehold december 2006 på pædiatrisk afdeling, Fredericia og Kolding Sygehuse.

Med et Virtuelt Uddannelsesnetværk kan vi tilbyde studerende og undervisere de samme gode forhold for netstøttet undervisning som i den teoretiske del af uddannelsen, og dermed har vi også sagt, at det virtuelle rum ikke skal erstatte den kliniske vejledning, men understøtte og kvalificere den.

Erstatter papir og frimærker

En central udfordring for de uddannelsesansvarlige i klinisk praksis er at sikre, at informationer i og om uddannelsen når ud til studerende og kliniske vejledere. Et virtuelt uddannelsesnetværk gør det muligt på en effektiv måde at informere studerende og vejledere, ligesom det kan anvendes til at profilere det kliniske område som uddannelsessted. Det virtuelle rum kan altså erstatte papir og frimærker. Men derudover bliver det muligt at skabe et virtuelt rum for kommunikation mellem studerende, vejledere og uddannelsesansvarlige - et læringsrum for både studerende og vejledere - hvor der kan foregå erfaringsudveksling, videndeling og refleksion.

De uddannelsesansvarlige i Kolding Kommune håber ikke, det bliver nødvendigt at vende tilbage til ringbindene igen. Her mener man, at netværket samler kommunikationen, så det er muligt at følge med og dele viden med hinanden. På de fleste kliniske uddannelsessteder er det et vilkår, at studerende og vejleder i perioder er adskilt. Derfor gælder det om at skabe mulighed for vejledning uafhængigt af tid og sted og kvalificere den tid, man er sammen. Det bliver muligt med et uddannelsesnetværk.

Med Fronter kan man som studerende udnytte tiden til at reflektere og evaluere. Der ligger links til artikler og tekster m.m., som man kan læse ved computeren eller printe ud. Er der nogle dage, hvor vejlederen ikke er i afdelingen, kan man stadig gå ind og beskrive en situation, mens den er frisk i hukommelsen. Vejlederen kan skrive tilbage på et andet tidspunkt, og vejledningen kan foregå uafhængigt af tid og sted. Man slipper for at have mange papirer, og det er nemt at rette og slette i det, man har skrevet.

Men det store spørgsmål og udfordringen med konceptet er og bliver, om der kan skabes læring - eller sagt på en anden måde: Kan et uddannelsesnetværk kvalificere læring i klinisk praksis?

I børneafdelingen vurderer man, at BørneFronter (Fronterrummet for Pædiatrisk Afdeling på Fredericia og Kolding Sygehuse) er med til at kvalificere den kliniske vejledning. Det virtuelle kommunikationsrum er med til at give de studerende en både dybere og bredere refleksion i praksis, fordi der er mulighed for at stille andre reflekterende spørgsmål, hvor studerende, kliniske vejledere og netværkspilot i fællesskab styrker koblingen mellem teori og praksis.

Netværkspiloten er nøgleperson

At kvalificere kommunikation og information er vigtige mål for projektet, men det endelige mål er at kvalificere den læring, der foregår i klinisk praksis. I denne proces bliver netværkspiloten en nøgleperson. Netværkspiloten er en underviser fra sygeplejeskolen, som har til opgave at sikre funktionaliteten i det virtuelle rum og kontinuerligt introducere og vejlede brugerne.

Netværkspiloten skal evaluere og vurdere aktiviteten i det virtuelle rum, igangsætte aktiviteter og vedligeholde læreprocesser og kommunikative og refleksive processer i uddannelsesnetværket. Men ud over den pædagogiske funktion skal netværkspiloten også være opsøgende og bidrage i forhold til den kliniske uddannelses indhold. Uddannelsesnetværket skaber et rum for samarbejde mellem sygeplejeskolen og de kliniske uddannelsessteder, hvor fokus er de studerendes læring.

BørneFronter er et godt redskab til at fornemme, hvad der fylder hos de studerende. Det er ikke sikkert, man som vejleder kan nå at få det frem i hverdagen, og her er BørneFronter et godt værktøj, da man kan kommunikere ud over den tid, man er fysisk sammen med den studerende. Derudover oplever vejlederne, at BørneFronter er med til at koble teori og praksis, hvilket gør, at man som klinisk vejleder bliver bedre til at sætte den teoretiske vinkel på egen praksis.

Videndeling forudsætter viden

En central erfaring fra projektet er, at forudsætningen for videndeling er, at der er en viden at dele, og at man har en sag at være sammen om. De fleste træder ind i et fagligt netværk med en forestilling om, at der er noget, de kan få, men glemmer ofte, at et netværk kun kan fungere, hvis alle også er parate til og har noget at give.

På den måde kan et uddannelsesnetværk være en udfordring og igangsættende for udvikling af uddannelse og læring i klinisk praksis. Uddannelsesnetværket synliggør uddannelsestilbuddet i klinisk praksis på godt og ondt og kan på den måde være med til at synliggøre et behov for udvikling af uddannelsen.

De studerende og deres aktivitet bliver tilsvarende synlige, hvilket kan virke motiverende for læringsindsatsen. Men det bliver også muligt at synliggøre og dokumentere den pædagogiske indsats i klinisk praksis.

Peder Ohrt er projektleder og sygeplejelærer ved CVU Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Vejle.
Susanne Trend er sygeplejelærer ved CVU Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Vejle.

ENGLISH ABSTRACT

Ohrt P, Trend S. Internet-supported teaching during work experience. Sygeplejersken 2007;(9):57-8.

In collaboration with Kolding Municipality and the Paediatric Department at Kolding Hospital, the nursing college in Vejle has developed internet-supported teaching for the clinical module of nursing training. The aim is to support communication, reflection and learning in clinical practice. In the virtual classroom, guidance can be provided which is independent of time and place, and regardless of whether the student and the clinical nursing tutor are physically present at the same time.

Experience shows that the use of internet-supported teaching helps to qualify the clinical tutorials as it engenders broader, deeper reflection, in that it is possible to ask reflective questions at a distance from a specific learning situation.

It is the experience of training managers that training nurses has to a greater extent become a shared responsibility of nursing colleges and practice, with links between theory and practice more visible to the student.

Key words: Training network, internet-supported teaching, relationship between theory and practice.