Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2008 nr. 12, s. 67

Mobning set fra flere sider

Dorthe Perlt og Karen Pedersen

Den stille epidemi - om mobning på arbejdspladsen

Socialt Udviklingscenter SUS 2007
198 sider - 170 kr. + porto og administrationsgebyr
Bogen kan bestilles på www.stopmobning.dk eller på sus@sus.dk eller tlf. 3393 4450

SY-2008-12-67aBogen behandler udbredte fænomener, der for sjældent bliver formuleret konstruktivt på sygeplejerskers arbejdspladser trods åbenlyse konsekvenser i form af sygefravær og mistrivsel.

Arbejdspsykolog Liv Starheim skriver, at den globaliserede tidsalder begunstiger vilkår for udvikling af mobbere og mobbede, begrundet i forestillinger om individets uafhængighed. Mobning er en snigende række hændelser. De foregår i det stille og ofte i det skjulte. At bekæmpe en mobbeepidemi er derfor en særlig udfordring. Ifølge Arbejdstilsynet defineres mobning som gentagne krænkende handlinger, den mobbede ikke er i stand til at forsvare sig imod. Erhvervspsykolog og ph.d. Eva Gemzøe Mikkelsen præsenterer delfænomenerne kontrol, aggression, straf, sex, syndebuk og indvielse.

Alle kan blive mobbere og alle mobbede, men leder-adfærd i fælles indsats med medarbejderne hindrer den drejning af en virksomhedskultur, skriver arbejdsmiljøchef Lars Andersen fra Ledernes Hovedorganisation. Professor i psykologi Mogens Agervold skriver om mobning i arbejdsmiljøet ud fra en undersøgelse af FTF's medlemsgrupper i 2006. Mobbede oplever, at ledelsen kun melder tilbage, når der er fejl at berette. Oplevelsen af rolleuklarhed er udtalt hos mobbede i forhold til hos ikkemobbede. Mobbede sygeplejersker oplever, at de bliver mobbet af kolleger i underordnede stillinger i højere grad end af deres ledere. Antologiens styrke er, at den belyser mobning fra flere af arbejdspladsernes aktører. Cand.pæd. og konfliktvejleder Nethe Plenge skriver, at styring af arbejdspladsens konflikter kan gøre forskel. Arbejds- og organisationspsykolog Annie Høegh, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, viser, at for mobbede og deres vidner er der ingen vej tilbage. Mobning sætter gang i fysiologisk stress hos begge grupper.

Bogens særlige kvalitet er, at den giver læseren adgang til kompetent viden om mobning. Den har korte afsnit med referencer, links til hjemmesider og spørgsmål, læseren kan undersøge og besvare for at afdække en aktuel mobbesituation. Værktøjerne til forebyggelse af mobning på arbejdspladsen er at konstruere en politik mod mobning og skabe netværk.

Bogen giver god vejledning til sygeplejersker og andre, der har identifikation og forebyggelse af mobning på dagsordenen.

Af Grete Mygind, cand.comm. med speciale i psykologi. Praktikvejleder og sygeplejerske ansat på Geriatrisk Afdeling, Frederiksberg Hospital

Med ar på sjæl og legeme

Maria Rørbæk

På kanten. Danskere udsendt til krig og katastrofe

Schultz Forlag - Gyldendal 2007
165 sider - 199 kr.

SY-2008-12-67bHvad får mennesker, der bor i et fredeligt land, til at bevæge sig ud i verdens krige og katastrofer, og hvad betyder oplevelserne for deres liv" Det er de spørgsmål, som 11 tidligere udsendte danskere svarer på i interview med journalisten Maria Rørbæk.

Folk rejser ud af meget forskellige årsager, nogle vil gøre en forskel for mennesker i nød, andre vil prøve deres egne grænser af, nogle vil vise deres mod, og én vil bare væk fra problemerne med kæresterne i Danmark. Det, de får med hjem, er store og stærke oplevelser. Følelsen af at have gjort en forskel på trods af alt, har alle de inter-viewede oplevet. Nogle får ar på sjæl og legeme gående fra let angst, udbrændthed eller posttraumatisk stress til fysisk handicap efter kontakt med en selvmordsbomber.

Sygeplejerske Merethe Engell er en af de interviewede. Hun beskriver sine ophold i Darfur og i Den Demokratiske Republik Congo. Her arbejder hun under ekstreme forhold med flygtninge fra sult og borgerkrig. Selv får hun ikke megen hvile, fordi hun ved, at det kan betyde døden for andre, og hun arbejder under konstant angst for at blive angrebet af oprørerne. Til sidst er hun psykisk og fysisk slidt godt ned, så meget at hun hjemme igen vælger et job, som ikke har med sygeplejefaget at gøre, og hun siger nej til sit drømmejob om at blive nødhjælpskoordinator.

Bogen er bygget op som 11 selvstændige interview. De interviewede har alle forskellig faglig baggrund og har været af sted fra uger til 20 år. Forfatteren er meget lidt til stede i bogen, hun formidler blot de udsendtes ord. Selv om forfatteren ikke kommenterer på interviewene, kommer deres rækkefølge i bogen til at få stor betydning. Først de søde og ukomplicerede udsendelser, og jo længere jeg kom hen i bogen, jo voldsommere og sværere er de oplevelser, de udsendte har haft. Bogen virker troværdig, og når jeg læser den samlet, får jeg fint et billede af udsendte fra Danmark i krig og katastrofer i verden. Et billede, som er mere nuanceret og dybere, end det jeg har hørt og læst om før.

Af Berit Fekkes, psykoterapeut, MPF og sygeplejerske. 

En avanceret studiehåndbog

Peter Kastberg, Trine Schreiber, Marianne Grove Ditlevsen, Karen Harbo og Ole Lauridsen

Personligt Knowledge Management - fra information til viden via læring

Forlaget Samfundslitteratur 2007
176 sider - 198 kr.

SY-2008-12-67cLæg godt mærke til ordene: Personal Knowledge Management, personlig videnstyring. Ifølge forfatterne til denne anbefalelsesværdige bog er det endnu en af de kompetencer, alle i vidensamfundet skal være fortrolige med og kunne beherske. Misforholdet mellem den voksende mængde tilgængelig information og individets mulighed for at forholde sig til og tilegne sig relevant information bliver stadigt større. Forfatterne finder, at det er vidensamfundets grundvilkår par excellence. Det er bogens grundlag, og den er skrevet som en personlig brugsbog for den, der vil have værktøjer til at gøre information til viden gennem læring.

De tre perspektiver knowledge management, informationskompetence og læring kobles på en unik måde. Gennem cases og værktøjsbeskrivelser hjælpes læseren til at blive sig sin informationskompetence bevidst, så hun kan forstå, systematisere, drage nytte af og optimere egne læringsressourcer.

Bogen er struktureret i tre dele begyndende med et teoretisk fundament, herefter et overgangskapitel med illustrative cases og endelig en metodedel med beskrivelser af metoder og teknikker. Læseren guides pædagogisk gennem de syv kapitler til at opbygge en absolut nødvendig almenkompetence. Kapitlerne er lette at gå til, og sproget er let tilgængeligt. Hvert kapitel introduceres kort, og der sluttes med en opsummering. Bogen fungerer dermed som en avanceret studiehåndbog.

Bogen er konstruktivistisk i sin tilgang, og læseren præsenteres for bl.a. Illeriis, Kolb, Piaget, Bateson og Dunn og Dunn. Det er en bog, der tager emnet seriøst, og dens anvisninger kan med fordel bruges i opgave, projekt og specialeskrivning.

Men ingen roser uden torne. Bogen kunne med fordel have inddraget eksempler på moderne it-værktøjer til videnstyring for almindelige brugere, f.eks. The Brain, Mindmanager eller det fremragende Microsoft OneNote, for at koble bogens beskrivelser til det daglige arbejde. Noter kunne med fordel have været sat som fodnoter. Der kunne ønskes mere konsekvent indsættelse af referencer. Der er en god og bred litteraturliste, men der savnes flere forslag til yderligere læsning i bogens generelle teksthenvisninger.

Studerende, undervisere, videncenterledere og fagprofessionelle kan have megen gavn af bogens mange værktøjer og tip. I University College regi kan bogen bidrage både på det organisatoriske og på det personlige niveau: Som incitament til at individualisere de nye institutioners Knowledge Management-værktøjer og som en glimrende introduktion til det metodiske fundament for de studerendes tilegnelse af informationskompetence som et uundværligt studieværktøj. Endelig kan afsnittet om data, information og viden trækkes direkte ind i undervisningen i sundhedsinformatik og give en forståelse for problemerne med at skabe evidens og fælles sprog i elektroniske patientjournalsystemer.

Af Raymond Kolbæk, sygeplejelærer, cand.cur., Sygeplejerskeuddannelsen Viborg, Den Sundhedsfaglige Højskole, Via University College.

Få indblik og overblik

Liselotte Jensen, Lotte Petersen og Gitte Stokholm (red.)

Rehabilitering. Teori og praksis - Samfundsmæssige rammer og barrierer for en helhedsog brugerorienteret rehabiliteringsindsats

FADL's Forlag 2007
326 sider - 300 kr.

SY-2008-12-67dKan en bog forene teori og praksis om rehabilitering" Modigt og ambitiøst tager forfatterne til den første danske bog om rehabilitering fat.

Tre meget forskellige patientberetninger beskriver hver især på glimrende og fængende vis de udfordringer, barrierer og muligheder et hverdagsliv giver til ens livskvalitet, uanset om man er født handicappet, er udsat for en ulykke eller er kronisk syg.

Et bredt, tværfagligt panel af kompetente personer, hvoraf flere har en master i rehabilitering, beskriver rehabilitering historisk og forståelsesmodeller i rehabilitering. Pædagogisk inddrages den danske hvidbogs definition af rehabilitering i kapitler om rehabiliteringsprocessen, aktørerne, brugerinddragelse, sundhedsfremme og sundhedspædagogik. Særligt skal et meget velskrevet kapitel om tværfaglighed fremhæves. Et begreb mange taler om, men som få reelt har praktisk erfaring med, idet der ofte i praksis snarere er tale om flerfaglighed end om egentlig tværfaglighed.

Bogen forholder sig kritisk til begrebet rehabilitering og beskriver udfordringen med at samarbejde på tværs af sektorer og faggrupper, herunder også samfundets betydning for rehabilitering i form af de love, rammer og regler, som kendetegner det danske samfund. Kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, da bogen er yderst pædagogisk opbygget, velskrevet og gennemarbejdet og ikke mindst letlæselig, uden at det teoretiske niveau er lavt.

Redaktionsgruppens syn på muligheder og barrierer i rehabilitering afslutter bogen, og man har som læser et godt udgangspunkt for at arbejde med rehabilitering i ens egen praksis.

Man får et vigtigt indblik i og overblik over, hvad rehabilitering er i Danmark, og bogen kan med fordel læses af sygeplejestuderende eller af studerende på diplomuddannelserne i rehabilitering eller sundhedsfremme og forebyggelse. Aktuelle og relevante referencer mv. supplerer stoffet igennem hele bogen.

Praksis er anskueliggjort med eksempler under de enkelte kapitler, men jeg savner beskrivelser af de praksistiltag, der er i Danmark. Det være sig områder som uddannelse af sundhedspersonale i rehabilitering, praksiserfaringer med hjerterehabilitering, KOL-rehabilitering mv. Man kunne med fordel have inddraget områder som diskussion af mål og effekt, vurdering af rehabiliteringsbehov, evidens inden for rehabilitering samt beskrivelse af metoder i rehabilitering, herunder f.eks. patientundervisning og ikke kun ICF, som et redskab i rehabiliteringsprocessen. Beskrivelse af de enkelte faggruppers opgave i det tværfaglige rehabiliteringsteam, herunder sygeplejerskens rolle, kunne også være interessant. Men bogen udgør en vigtig og god begyndelse til at forstå rehabilitering.

Af Lise Bjerrum Thisted, kræftrehabiliteringssygeplejerske, ansat på Rigshospitalet.

Hvad med en light udgave?

Dorthe Bleses, Werner Vach, Sonja Wehberg, Karina Faber og Thomas O. Madsen

Tidlig kommunikativ udvikling

Syddansk Universitetsforlag 2007
292 sider - 249 kr.

SY-2008-12-67e"Tidlig kommunikativ udvikling" hviler på et so-lidt fundament. Mere end 6000 danske børn danner grundlaget for denne undersøgelse og beskrivelse af børns sproglige udvikling.

Forskerne bag undersøgelsen har været interesserede i at belyse, hvordan danske børn i alderen 8-36 måneder udvikler deres sprog, og om det danske sprogs struktur har betydning for sprogtilegnelsen. I udlandet er lavet lignende undersøgelser, hvilket giver mulighed for en sammenligning. Bogen er tillige en brugervejledning og manual til at teste den sproglige udvikling hos børn i den omtalte aldersgruppe og til at sammenligne den med et gennemsnitligt jævnaldrende barn og derved få et billede af, om udviklingen er alderssvarende, eller om der er behov for støtte. Til bogen medfølger to vurderingsskemaer som værktøj til sprogtesten.

Forskerne har været opmærksomme på, at data fra et stort antal børn er afgørende, da variationen imellem børn på de enkelte alderstrin er stor. Der skal mange børn til for at fange yderpunkterne for en meget tidlig og en sen sproglig udvikling.

Tosprogede børns sprogudvikling kan testes med den beskrevne metode, dog med visse forbehold, forbehold der redegøres for i teksten.

Forskerne løfter en flig af sløret for, hvilke faktorer der har betydning for børns sproglige udvikling. Kønnet har betydning, piger er lidt hurtigere til at lære sprog end drenge, ligeledes er enebørn lidt hurtigere til at forstå og bruge ord end børn med søskende. Der ser ud til at være en sammenhæng imellem antal timer i daginstitution pr. uge og ordforråd, jo flere timer desto lavere ordforråd. Men ellers må vi have tålmodighed og vente på en toer som fortsættelse af denne bog. Temaet vil her være bud på, hvilke mekanismer og faktorer der påvirker danske børns sprogtilegnelse.

Målgruppen for denne udgave er tænkt bred. Forskere og praktikere, som beskæftiger sig med børns sprog, f.eks. praktiserende læger, pædagoger, sundhedsplejersker og forældre, som vil følge deres barns sproglige udvikling.

Bogen kan bruges både som opslagsværk til at få viden om små børns sproglige udvikling og som arbejdsredskab til at teste samme. For at få glæde og det fulde udbytte af materialet kræver det, at man afsætter god tid til at sætte sig ind i vurderingsskemaerne, og i hvordan de aflæses i manualen, og lidt øvelse kræver det også. Udkommer der en light udgave af bogen, er jeg sikker på, at vi er mange praktikere, som vil gribe den med kyshånd.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske, ansat i Furesø Kommune. 

Mindre diabetesmedicin ved hjælp af skridttæller

Bente Klarlund Pedersen

Skridttællerbogen

Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk 2007
160 sider - 249 kr. inkl. skridttæller

SY-2008-12-67fEn lækker bog man straks får lyst til at gå i gang med.

For at give bogen en fair anmeldelse bør man som skridttællerfreak alliere sig med nogen, som lever godt uden dette aggregat, og som alligevel synes, det er en god ting at gå en lang tur. Disse mennesker findes, og bogen gik til Sarah, som ikke er allerbedst til at knække koden til diverse apparater og dimser. Men hun vejer for meget, så hun indvilligede i at få belyst, om hun i virkeligheden gik så mange skridt og kilometer, som hun mente, hun gik på sit travle arbejde.

Sarah gik hurtigt i sort, for hun fik knækket plastbåndet til skridttælleren uden af få den i gang, og da hun først fik gnavet sig ind i bogen, måtte hun lægge den fra sig med ordene: "En god bog, men for pedantisk og formynderisk for mig."

Således opmuntret gav jeg bogen til en sand ven, en skridttæller i ordets egentligste forstand.

"Helhedsindtrykket af bogen er positivt, den forklarer på en overskuelig måde sammenhængen mellem helbred, kost og motion. I starten virker bogen lidt langtrukken i argumentationen, hvor læseren bliver ledt igennem programmet uge for uge for gradvis at opnå den ønskede motion. Bogen anbefaler læseren at komme i gang med at gå mindst 10.000 skridt om dagen og at anvende en skridttæller kombineret med registrering af resultatet som motiverende redskab. Bogen fanger ens interesse ved nærmere læsning, og der er gjort meget ud af at forklare sammenhæng mellem livsstilssygdomme, kost og motion på en overskuelig måde med eksempler og henvisninger til forskellige undersøgelser.

Bogen burde anbefale anvendelsen af en lidt mere avanceret skridttæller med flere funktioner, antal dages hukommelse og automatisk skift til ny dag ved midnat. Derved får læseren flere oplysninger ud af skridttælleren uden selv at skulle huske at skifte dato eller hive regnemaskinen frem. Det motiverer til at nå minimum 10.000 skridt om dagen.

Man bliver overrasket, når resultatet af registreringen over et helt år viser, at man har gået ca. 3,8 millioner skridt og 2.700 km," sagde han.

Bogen gør læseren opmærksom på de mange faktorer, motionen påvirker positivt. Den kommer ind på vigtigheden af, at børns aktivitetsniveau skal accelereres, den berører de ældres behov for motion og giver bud på motion som forebyggelse.

En diabetespatient doserer sin diabetesmedicin ved hjælp af sin skridttæller. Har han spist for meget eller forkert en aften, kigger han på sin skridttæller og går ekstra X tusinde skridt før sengetid. Når han måler sit blodsukker næste dag, kan han se, at det er, som det skal være. Snyder han for turen, må han tage mere morgenmedicin.

Så skridt er vigtige, og skridttællerbogen er en god håndbog, der på en simpel måde hjælper med at få struktur på læserens motions- eller snarere skridtliv. Samtidig forklarer den mange af de mest almindelige spørgsmål om motion og forbrænding.

Af Michala Schultz-Larsen, konsultationssygeplejerske.

Man risikerer at blive klogere

Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard og Lars Jakob Muschinsky (red.)

Klassisk og moderne pædagogisk teori

Hans Reitzels Forlag 2007
752 sider - 525 kr.

SY-2008-12-67gEndelig er der kommet en bog, der ikke giver svaret på, hvad pædagogik er, men som gennem forskellige temaer og problematikker indkredser og giver indblik i historiske og moderne perspektiver af begrebet.

Bogens 29 forfattere bidrager med hver deres indfaldsvinkel til pædagogikken, hvilket gør, at bogen fremstår som en artikelsamling, der bredt belyser begrebet pædagogik inden for bogens seks hovedtemaer. Bogen afsluttes med en omfattende præsentation af pædagogiske teoretikere og pædagogiske teorier, hvilket også gør den egnet som opslagsværk.

Under temaet "Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse" ses der på, hvad der er lagt i disse begreber op gennem tiden. Forskellige forestillinger om det pædagogiske projekt lige fra håndværket til videnskaben skitseres, og der bliver gået i dybden med den pædagogiske udvikling i Danmark efter 1960.

Det næste tema er "Nationalitet og globalisering". Her belyses betydningen af globalisering for pædagogikken og den flerkulturelle dimension i pædagogikken. Frihedsbegrebet i dansk undervisning og opdragelse og den politiske manipulation af uddannelsessektoren afdækkes.

Det tredje tema er "Fag, viden og undervisning". Med fokus på teori- praksis- og kundskab-handling-problematikkerne belyses begreberne viden og kunnen. Der gives et bud på, hvad det er for kompetencer, der kræves i et stadigt mere omskifteligt samfund. Pædagogik som professionsviden problematiseres, og der argumenteres for at konstruere pædagogik som videnskab.

Det fjerde tema er kulturelle og sociale forskelle. Her afdækkes, hvad der konstituerer det normale og det afvigende samt arv og miljøs indflydelse på det lærende individ. Samfundets ensliggørelse gennem uddannelse problematiseres.

Perspektiver og deres betydning er det femte tema. Deltager og tilskuerperspektivet tages under behandling. Der gives en indføring i de kritiske, pædagogiske tiltag op gennem tiden, og endelig belyses krop, rum og motion samt køn og alder ud fra et pædagogisk perspektiv.

Bogens sidste tema er "Socialt og pædagogisk samspil". Her afdækkes magtbegrebet i det pædagogiske samspil og det institutionaliserede liv. Familiens rolle, psykologiseringen af subjektet samt evaluering i vadestedet mellem kontrol, registrering og anerkendelse bliver sat til debat.

Vil man lære noget om pædagogik uden at få påduttet den rigtige metode, så er her bogen, der forholder sig til begrebet såvel individ-, samfunds- som ideologimæssigt. Her rejses så mange spørgsmål, at man kan risikere at blive klogere.

Af Jens Bydam, sygeplejerske, cand.phil.

Forskning i lykke og glæde

Tor Nørretranders

Glæd dig

TV2 Forlag 2007
220 sider - 249 kr.

SY-2008-12-67hEnhver sygeplejerske ved det, ethvert barn lever det ud, alle voksne, også sygeplejersken, har brug for at få det gentaget:

  • Kontrol kan fjerne ulykke, men ikke bringe lykke.
  • Der består et udelukkelsesforhold mellem kontrol og glæde.

Tor Nørretranders, som er kendt som forfatter til en lang række bøger om videnskab og verden, ønsker i denne bog at sætte lykken og glæden på dagsordenen, idet han vil undersøge ovenstående påstande.

Ved kontrol forstår Nørretranders midler som magt, penge, teknologi og videnskab, som har hjulpet os til at afskaffe megen lidelse og sygdom. Men fjernelse af ulykken skaber ikke nødvendigvis glæde, i alt fald ikke den umiddelbare og uforudsigelige glæde, som er Nørretranders' forståelse af ordet. Dermed er første påstand på plads.

Man kunne fristes til at spørge, om det er en ny viden. Bl.a. sygeplejersker kender mennesker, som har alt, men alligevel fortsat er dybt ulykkelige, ramt af det meningsløse og hektiske liv. Og vi møder mennesker, som er alvorligt syge og finder glæde i de små ting og i relationerne.

Det nye er, ifølge Nørretranders, at der gennem de sidste ti år er sket en forandring i den videnskabelige forskning i lykke og glæde, og det er denne forskning, der gøres rede for. Hjerneforskerne studerer glæde og motivation, psykologerne arbejder ikke blot med menneskers ulykke og kriser, men taler om den positive psykologi, om hvordan mennesker bliver glade og lykkelige. Der tales nu om sundhed som noget andet end fravær af sygdom.

Nørretranders gennemgår bl.a. neurobiologernes forskningsresultater om signalstoffet dopamin, og her fortæller han, at dopamin pumpes ud ved forventningens glæde, og når vi oplever en god ting, som er ud over, hvad vi forventede. Er vi sikre på at få noget, som vi forbinder med glæde, så glædes vi ikke, hvis vi får det. Når vi har fuld kontrol, medfører det tab af glæde, altså ifølge Nørretranders et bevis på sandheden i påstand nummer to.

Nørretranders skriver ikke blot om den glæde, videnskaben kan bevise, men også om glæderne i hverdagen: Den daglige undren, tilgivelsen, taknemmeligheden og kærligheden. Han opfordrer til, at vi fokuserer mere på de små glæder i hverdagen og anvender de ældgamle metoder: Aftenbønnen, den gode samtale, vandreturen og dagbogen. Det nye er efterprøvelsen med videnskabelige metoder, og Nørretranders konkluderer, at de gamle metoder fortsat er anvendelige. Alligevel kvier han sig ved at tage religionen i brug, selv om han indrømmer, at "teknikkerne" er kendt fra spirituelle traditioner: Tilgivelse, tak og undren. Nørretranders når frem til, at glæden kommer af at modtage livet, og at glæden vokser gennem undren og taknemmelighed, men han adresserer ikke sin taknemmelighed og undren til en gud eller en højere magt.

Godt at få gentaget opfordringen om at glæde sig. Nu har videnskaben så bevist, at det er sandt, det barnet lever ud, og som vi godt vidste i forvejen. Bliver det mere sandt af at blive bevist" Tag selv stilling ved at læse bogen. Og glæd dig.

Af Rita Nielsen, klinisk sygeplejespecialist, ansat på Diakonissestiftelsens Hospice. 

Kog suppen ind til en fond

Vibeke Manniche

Sunde børn

TV2 Forlag 2007
237 sider - 249 kr.

SY-2008-12-67iEn sund barndom - gi'r et sundt liv. "Treårige børn vejer for meget." Overskriften stoppede øjnenes trafik ned over siden på morgenavisen. "Ny undersøgelse viser, at hver tiende treårige er overvægtig. Forældrene undervurderer ofte problemet, siger professor."

Bekymring for børns sundhedstilstand er baggrunden for denne bog. Forfatteren håber at kunne inspirere forældre til at give deres børn et sundere liv. "... halvdelen af danske børn får ikke nok motion" og videre "... danske 11-årige børn får kun ca. en tredjedel af det frugt og grønt, de burde få," skriver Vibeke Manniche i indledningen. Det fortsætter Vibeke Manniche med at skrive rigtig mange gange på forskellig vis bogen igennem.

Gentagelserne er uendelige. Var suppen blevet kogt ind til en fond og udkommet i pjeceform i stedet, var chancen større for at nå en bredere kreds, end denne udgave formentlig vil. Grundsubstansen i indholdet er, at forældre har ansvaret for deres børns sundhedstilstand og må agere rollemodeller og tage styringen for det sunde liv.

Tv'et ud af børneværelset, gaver som får barnet til at bevæge sig, frugt i stedet for slik, og familien op på cyklen og ud i skoven, er nogle af midlerne til at nå målet. "Den dårlige samvittighed kan være en udmærket følgesvend, som kan vise os, hvor vi kan eller bør forbedre os," skriver Vibeke Manniche. Det glade sundhedsbudskab serveret med løftet pegefinger og skyllet ned med levertran.

Bogens layout tæller på plussiden. Der er et væld af dejlige børnebilleder og bokse med essensen af budskabet. En detaljeret indholdsfortegnelse ville have gjort bogen mere brugsvenlig, og en litteraturliste med links til eksempelvis Fødevarestyrelsens hjemmesider ville have underbygget nogle af de gode råd.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske, ansat i Furesø Kommune.