Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Kontaktperson kan hjælpe

Kræftpatienter, der føler sig fortabt i behandlingen, fordi personalet har for travlt og ikke har tid til den menneskelige omsorg.

Sygeplejersken 2008 nr. 13, s. 35

Af:

Britta Søndergaard, journalist

Kræftpatienter, der føler sig fortabt i behandlingen, fordi personalet har for travlt og ikke har tid til den menneskelige omsorg.

Det er et problem, som Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker er meget opmærksom på, fortæller formanden for selskabet Birgitte Grube.

Hun mener, at indførelsen af en fast kontaktperson et af svarene på problemet.

"En kræftpatient er jo i kontakt med hele fladen af afdelinger. Derfor er det vigtigt, at patienten har en kontaktperson, der kan fungere som en koordinator i forløbet. Men selvom politikerne faktisk har vedtaget, at alle patienter skal have en fast kontaktperson, så fungerer ordningen stadig ikke på alle afdelinger," siger Birgitte Grube.

Formanden for Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker understreger samtidig, at de enkelte afdelinger skal arbejde for, at travlheden ikke bliver en kultur i sig selv.

"Jeg ved, at nogle afdelinger har så travlt, at sygeplejerskerne næsten ikke kan holde ud at møde patienterne på gangen, fordi de ikke føler, de har tid til at standse op og sige hej. Men det er i orden at sige: "Hej. Jeg har ikke tid til at tale med dig lige nu, fordi jeg skal ind til en anden patient." Det er meget vigtigt, at afdelingerne er trænede i at vise omsorg for patienterne, selvom de har en travl dagligdag," lyder det fra Birgitte Grube.


"Patienter har stor forståelse, hvis de får at vide, at sygeplejersken har travlt og derfor først kommer om 10 minutter, men de har meget lidt forståelse for en kultur, hvor de bliver overset."

Kai Evan Pedersen, leder af telefonrådgivningen i Kræftens Bekæmpelse.