Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

"Vi arbejder hele tiden på at gøre tingene bedre"

Fejlkultur. Urologisk Afdeling på Herlev Hospital beklager, at Adam Dyrvig Tatt har oplevet et dårligt forløb. Afdelingens egne undersøgelser viser, at en meget stor del af patienterne er tilfredse med forløbet.

Sygeplejersken 2008 nr. 13, s. 33

Af:

Britta Søndergaard, journalist

"Det er trist, at en patient oplever sådan et forløb, og det kan vi kun beklage." Sådan siger ledende oversygeplejerske Helle Lauridsen fra Urologisk Afdeling på Herlev Hospital, der har læst Adam Dyrvig Tatts beretning.

Helle Lauridsen understreger samtidig, at afdelingen behandler 6.000 patienter om året.

Afdelingen har selv taget initiativ til at foretage en patienttilfredshedsundersøgelse hvert halve år, og den seneste undersøgelse viser, at 88 pct. er meget tilfredse med forløbet.

"Når man har så mange patienter, ville det være usædvanligt, hvis der ikke i ny og næ var en, der oplevede et dårligt forløb. Vi ved, at det især er ved patientens overgang mellem afdelinger og sygehuse, at der opstår fejl i sundhedssektoren. F.eks. når patienten kommer fra et andet hospital. Det er vi meget bevidste om, og vi arbejder på at minimere fejlmulighederne i overgangssituationer," siger Helle Lauridsen.

Adam Dyrvig Tatt beskriver en modtagelse, hvor han måtte vente to timer uden at få besked på, hvad der skulle ske. Ifølge Helle Lauridsen har afdelingen forbedret modtagelsen, siden han blev behandlet. I løbet af det seneste trekvarte år er der oprettet et særligt modtageafsnit, hvor personalet venter patienterne og giver dem en plan over det forløb, de skal igennem.

"Vi kan hele tiden blive bedre til at imødekomme patientens behov og lære af vores fejl. Vi har f.eks. holdt en stor temadag, hvor en patient fortalte kritisk om sine oplevelser. Vi gør også meget ud af at undervise personale i nye behandlingsmetoder, omsorg og smertelindring f.eks. i forhold til kræftpatienter," siger Helle Lauridsen.

Hun mener ikke, at de meget effektive patientforløb behøver at gå ud over menneskeligheden i behandlingen.

"Effektivitet og god menneskelig behandling af patienterne er ikke hinandens modsætning. Vi har et højt specialiseret personale, som kan skelne mellem de patienter, der har brug for meget omsorg, og de patienter, som er indlagt med nogle lettere lidelser," siger Helle Lauridsen.

KRÆFT I DANMARK

I Danmark er antallet af nye årlige kræfttilfælde steget fra godt 9.000 i 1940'erne til 34.161 i 2003 ifølge den nyeste opgørelse (september 2007) fra Cancerregisteret i Sundhedsstyrelsen.

Der var 16.647 nye tilfælde hos mænd og 17.514 hos kvinder i 2003, mens 15.452 i 2001 døde af en kræftsygdom, heraf 7.760 mænd og 7.682 kvinder.

220.623 danskere levede pr. 31. december 2003 med en kræftdiagnose, hvilket svarer til 4,3 pct. af den danske befolkning.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

"Et patientforløb er en kæde af hændelse, hvor alle led skal være i orden. Patienten møder måske en flink sygeplejerske ni gange, men den 10. gang går noget galt i kommunikationen. Det efterlader en følelse, der kan være et stort problem for patienten."
Mogen Grønvold, overlæge og forsker, Bispebjerg Hospital.