Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2008 nr. 15, s. 62-63

Inspiration til spejling

Lars Rasborg

Miljøterapi med børn og unge

2. udgave
Akademisk Forlag 2007
232 sider - 269 kr.

SY-2008-15-62aaVi danner livserfaringer fra fødslen. Nogle fødes af forældre med evne til at se barnet og intuitivt forstå dets signaler og reaktioner, så det støttes i tryghed og udvikling. Andre mødes med langt større udfordringer: Forældre drevet af deres egne behov.

Lars Rasborg, pædagog og psykolog, har gennem flere år arbejdet med omsorgssvigtede børn og unge. Børn, der reagerer med flugt, kamp og modstand eller undvigende og tilpasset adfærd, hvor de på overfladen har tillært sig færdigheder, der tilfredsstiller omverdenen.

Bogen fokuserer på behandling af disse børn. Den teoretiske forståelse for, hvordan børn udvikler sund jegidenditet og følelse af tryghed og accept gennemgås. Som modbillede beskrives hæmmende vilkår for børns udvikling for at give forståelse for de reaktionsmønstre, det omsorgssvigtede barn udvikler.

Forståelse for barnets oplevelser og adfærd er hovedbudskabet i bogen, der giver et bud på, hvordan svært omsorgssvigtede børn og unge mødes ud fra deres negative selv- og verdensbillede og udviklingsstadie og hjælpes til mere hensigtsmæssig udvikling. Rasborg beskriver ud fra sin praksiserfaring børn, som kæmper for at overleve i en kaotisk og uforståelig verden. Det kalder på sympati. Men sympati og omsorg er ikke nok til at hjælpe disse børn og unge. Pædagogik er heller ikke nok til at hjælpe barnet til at udvikle sig og ændre adfærd radikalt. Pædagogik defineres som et middel til at ændre adfærd på det ydre plan, så det tilfredsstiller den voksnes forventninger. Risikoen er, at barnet overtilpasser sig eller kæmper imod, fordi det føler sig misforstået og krænket, og således fortsætter omsorgssvigtet.

Spejling er en metode, hvor den voksne spejler barnets handlinger, tanker og følelser og kommer med refleksioner om baggrunden herfor med udgangspunkt i barnets livshistorie. Målet er at se, rumme og give barnet accept, så det gradvist udvikler tryghed og mod til at danne relation til den voksne, der kan støtte barnet i at udvikle evnen til at identificere egne følelser og tænke og handle sammenhængende.

Bogen er systematisk opbygget og refererer til teorier inden for den psykodynamiske forståelse. Den er rettet mod professionelle, der arbejder med omsorgssvigtede børn og unge i institutionsmiljø eller plejefamilie. Eksemplerne og den kortfattede, men grundige teoretiske gennemgang, inspirerer til at anvende metoden i praksis. Bogen er bestemt relevant for personale i psykiatri og behandling, hvor tilknytnings-, relations- og virkelighedsopfattelse er påvirket.

Af Lone Monsen, sygeplejerske, ansat i børne- og ungdomspsykiatrisk speciallægepraksis.

En rigtig praktikerbog

Lise Gullestrup og Inger Merete Terp

Fødselsdepression

PsykiatriFondens Forlag 2008
180 sider - 175 kr.

SY-2008-15-62bDa min farmor som 40-årig fik sit tredje barn, lå hun tre måneder i sengen og græd, imens omgivelserne uforstående og magtesløse så til. I dag ville man have forstået, at hun havde en fødselsdepression. Ifølge Lise Gullestrup og Inger Merete Terp får ca. ti pct. af kvinder, der lige har født, en fødselsdepression og ca. syv pct. af de nybagte fædre. Deres bog om fødselsdepression henvender sig til de unge familier, men også til de professionelle, som beskæftiger sig med gravide og familier med spædbørn.

Jeg vil nu tøve med at anbefale den til en familie ramt af fødselsdepression, for som forfatterne et sted i bogen skriver: "Kvinden - og hendes partner - har brug for at vide noget om, hvad en fødselsdepression generelt er. Informationen må gives kort og enkelt, da kvinden ikke kan tage meget ny information ind." Bogen er simpelthen for omfattende. Til gengæld er det en rigtig praktikerbog, som fortjener at blive godt slidt i hjørnerne. Jeg har ikke mødt nogen anden bog om emnet, som er så direkte anvendelig og omsættelig i praksis.

Symptomer på en fødselsdepression, og hvordan den kan skelnes fra andre reaktioner, der kan opstå efter en fødsel eksempelvis PTSD, angst og sorg, bliver beskrevet. Med udgangspunkt i D. Sterns teorier redegøres for konsekvenser for mor-barn-relationen og for barnets mestrings- og overlevelsesstrategier. Selv lette depressioner har betydning for relationen til barnet og for dets udvikling og kan, hvis tilstanden er langvarig og ubehandlet, få varige konsekvenser.

Behandlingen har tre mål: At hjælpe kvinden ud af depressionen, at styrke kontakt og samspil imellem mor og barn og at bevare familien.

Selvom mor-barn-relationen er meget i fokus, er faderens rolle nævnt som meget central. Dels er det vigtigt at få ham inddraget i behandlingen, dels er han vigtig i omsorgen for barnet. Et kapitel omhandler mænds fødselsdepressioner, som sandsynligvis udspringer af samme årsagssammenhænge som kvinders, men har et andet udtryk.

Edinburgh fødselsdepressionsskala og Gotlandsskalaen er arbejdsredskaber, som kan give en pejling på, om henholdsvis kvinde eller mand er ved at udvikle en fødselsdepression. Brugen af begge skalaer er beskrevet.

De mange cases anskueliggør teorierne, indholdsfortegnelsen er detaljeret, bogen velskrevet og veldisponeret med mange henvisninger til videre fordybelse i anden litteratur, som er at finde i litteraturlisten.

De to forfattere, henholdsvis psykolog og psykiater, er erfarne damer. Siderne i bogen har bladret sig selv, det har været en fornøjelse fra første til sidste side at blive delagtiggjort i deres viden.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske, ansat i Furesø Kommune.

Illustrationer af høj kvalitet, nu med animation

Kresten Cæsar Torp

Biokemibogen - liv - funktion - molekyle

Nucleus Forlag 2007
204 sider - 240 kr.

SY-2008-15-62c"Biokemibogen" giver et opdateret billede af, hvordan man arbejder med biokemi i dag. Bogen har fokus på grundlæggende områder af biokemien f.eks. cellen, proteiner, energi i økosystemer og kroppens stofskifte. Indholdsmæssigt indeholder denne bog derfor ikke emner, man ikke vil kunne finde beskrevet i andre bøger.

Et vigtigt mål har været at formidle indholdet på en forståelig og inspirerende måde med begrænsede krav til læserens kemiske forhåndsviden. En udfordring i formidlingen af faget biokemi er, at det ikke er håndgribeligt og noget, man kan se. Derfor er det specielt vigtigt i formidlingen, at illustrationerne er talrige og pædagogisk og fagligt gennemtænkte. Både teksten og illustrationerne synes vellykkede i bogen.

Specielt illustrationerne har en høj kvalitet med farvede figurer, hvor overblikket lettes, da farverne mellem forskellige grupper af molekyler er gennemgående på tværs af figurerne. Denne kvalitet af illustrationerne letter forståelsen af teksten, så der skulle være gode muligheder for, at læsere finder bogen forståe-lig og inspirerende. Det er ligeledes værd at bemærke, at bogen har en hjemmeside, hvor illustrationerne fra bogen kan findes, og centrale processer er animeret. Når hjemmesiden er fuldt udviklet, kan den ligeledes understøtte forståelsen af emnerne i bogen.

Bogen er primært rettet mod biologi på A- og B-niveau på de gymnasiale uddannelser, sekundært kan den være interessant for lærerseminarerne og de mellemlange sundhedsuddannelser. For studerende på sygeplejerskeuddannelsen kan dele af bogen være relevante, men kapitler, der omhandler emner som økosystemer og planter, er uden for pensum. En anden ting er, at bogen kun dækker de mest basale dele af biokemien. Den organspecifikke biokemi samt kliniske aspekter mangler, og bogen skønnes derfor kun at kunne anvendes som supplerende læsning, men den kan også være relevant for dem, som har svært ved at læse og forstå biokemi.

Af Peter Errboe Jensen, cand.scient., ph.d., underviser og afsnitsansvarlig modul 1-4, VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen i Århus. 

De hygiejniske principper i højsædet

Videncenter for Sårheling og Dansk Sygeplejeråd

Rene Rutiner 2008

Dvd og håndbog
150 kr.
Kan købes hos Dansk Sygeplejeråd www.dsr.dk eller 3315 1555

SY-2008-15-62dDa sårsygeplejerske Benedicte Pio i 2002 gennemførte "Efteruddannelse for sygeplejersker der beskæftiger sig med mennesker med sår", bestod hendes opgave af en video om sårbehandling ved hjælp af rene rutiner. Nu er videoen udgivet som dvd i samarbejde med Videncenter for Sårheling på Bispebjerg Hospital.

Emnet er stadig rene rutiner, men man har denne gang valgt at bearbejde fem temaer med relation til sårbehandling, så behandlingen kan foregå både i hjemmeplejen og på et hospital. De fem temaer er:

  • Påklædning
  • Håndhygiejne
  • Utensilier
  • Sårsoignering
  • MRSA

Man kan nemt klikke sig ind på det tema, man ønsker belyst, på hospital eller i hjemmeplejen.

Temaerne viser meget kortfattet og præcist, hvordan det bør foregå, når man skal behandle et sår med de hygiejniske principper i højsædet.

De enkelte film er meget illustrative, og sproget er let forståe-ligt og supplerer handlingerne godt. Seeren tvinges til at stoppe op og tænke over det emne, der netop er behandlet, inden hun går videre og aktivt vælger næste emne.

Det faglige indhold er behandlet så klart, at man ikke burde kunne misforstå budskaberne. Et eksempel herpå er handskevalg, hvor seeren får en forklaring på, hvorfor man bør vælge handsker med lange skafter, neopren eller nitril handsker, i stedet for almindelige handsker.

Filmen kan anbefales til undervisning og oplæring af alle, som skal behandle patienter med sår, og til genopfriskning for os andre som har flere års erfaring.

Af Ann Brockdorff, klinisk ansvarlig sårsygeplejerske, ansat på Skadestue/modtagelsen på Nykøbing Falster Sygehus.