Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Attraktive bankkunder

Godt kort. Der er ingen grund til at føle sig ydmyg, i bankernes øjne er sygeplejersker særdeles attraktive kunder.

Sygeplejersken 2008 nr. 2, s. 22-24

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

SY-2008-02-16dBankerne kan sige nej til dine drømme, derfor kan det være svært at få et ligeværdigt forhold til sin bankrådgiver. Foto: Søren Svendsen

Lav løn og høje boligpriser. Umiddelbart ikke noget attraktivt udgangspunkt for nyuddannede sygeplejersker, der skal ud og købe bolig. Til gengæld ser bankerne en guldgrube i at få flere sygeplejersker som kunder.

"Sygeplejersker er samvittighedsfulde, og de er netop udvalgt i bankerne som gode kunder, fordi de har en god, stabil og sikker indkomst," siger økonom i Forbrugerrådet Carsten Holdum, der har en fortid som bl.a. bankrådgiver.

"De kan endda spæde til efter behag og tage ekstra vagter, hvilket øger bankens sikkerhed for, at de kan betale deres lån tilbage. Kommer de på et økonomisk sidespor, har mange sygeplejersker altså denne ekstra mulighed for at komme på ret køl, og det gør dem mere fleksible end andre grupper. Det allermest interessante for banker er folk, som har brug for at låne penge, og hvor der er stor sikkerhed for, at pengene kommer tilbage," siger han.

Der er ingen grund til at føle sig ydmyg, når man skal bede om hjælp til et økonomisk problem i banken.

FØR DU SKAL I BANKEN

  • Husk, at din bankrådgiver har to kasketter på, en som rådgiver og en som sælger af egne produkter. Du kan få masser af viden, men du skal ikke føle dig presset til at træffe en hurtig beslutning. Tag hjem og tænk over det først.
  • Hold øje med ÅOP, som er de årlige omkostninger i procent ved at optage et lån. Køber man på kontokort, kan man komme til at betale dyrt i årligt omkostninger, hvis man ikke får betalt gælden inden for den rentefri periode.
  • www.pengepriser.dk kan du sammenligne de forskellige bankers priser på lån og renter på opsparing, og bankernes interesseorganisation Finansrådet holder øje med, at bankernes indberetninger stemmer overens med virkeligheden, ellers får de en sur smiley.
  • Se dig selv som en ligeværdig part, der er et godt kort i banken. Du kan altid forhandle om prisen på et lån.

Kilde: Områdedirektør i Lån & Spar Bank Mikkel Eriksen og økonom i Forbrugerrådet Carsten Holdum.

"Historisk har vi danskere været bekymrede for at gå til vores bankrådgiver, fordi banker er dem, der kan sige nej til vores drømme, det ligger i kroppen på mange af os. Så et godt råd er at få et ligeværdigt forhold til sin bank. Man kan lige så godt have en attitude, hvor man presser igen og forhandler om prisen," siger Carsten Holdum.

Prut om prisen

Kreditvurderingen kan føles som en ubehagelig kontrol, men bankens hensigt er ikke at kontrollere, men derimod at bestemme lånets pris. Det er her, man som bankkunde kan forhandle om det, som banken skal have for at låne pengene ud. Ifølge Forbrugerrådet kan prisen forhandles i alle banker, nogle steder mere end andre.

"Måske får man at vide, at renten ligger fast, men så kan man til gengæld forhandle om, hvad sikkerheden for lånet er værd. Sikkerhed er dyr at stille for forbrugeren. Er banken tilfreds med mindre sikkerhed, bliver lånet billigere," siger Carsten Holdum.

Han advarer mod, at skrækken for at få et nej fra banken betyder, at man så hellere vælger et af de såkaldte hurtiglån, som der typisk lokkes med i små foldere, som står fremme i butikkerne.

"Vi råder til, at man undgår de lån, fordi de er dyrere end at tage lån i banken. Det kan man se, når man sammenligner ÅOP (de årlige omkostninger i procent), som er det eneste rigtige mål for, hvad lånet koster," siger Carsten Holdum.

TEGN EN LIVSFORSIKRING

Når man køber sin egen bolig, binder man sig til en stor gæld. I den forbindelse er det værd at overveje at tegne en forsikring, som dækker, hvis den ene part dør. Men tjek først, hvordan du er dækket i din overenskomst - her kan banken også hjælpe dig med at se papirerne igennem.