Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fokus på dobbelt sansetab ved forebyggende hjemmebesøg

Indlægget beskriver konkrete erfaringer med en spørgeguide med fokus på kombineret syns- og høretab. Guiden er udviklet af Videnscentret for Døvblindblevne og anvendt ved forebyggende hjemmebesøg i Lejre Kommune.

Sygeplejersken 2009 nr. 1, s. 46-47

Af:

Ole E. Mortensen, centerleder, cand.comm.

0109-44-01-2Illustration: Kristof Bien 

Vibeke Reiter er forebyggende medarbejder og sygeplejerske i Lejre Kommune. Hun har i de seneste par år haft dobbelt sansetab som et fokusområde, når hun i sit daglige arbejde møder ældre mennesker.

Hun er ikke i tvivl om, at det særlige fokus på området betaler sig, både for den ældre og for systemet omkring den ældre.

Kombineret høre- og synsnedsættelse hos ældre kan ikke forebygges i sig selv. I nogle få tilfælde kan årsagerne behandles, men ellers består indsatsen af kompensation i form af f.eks. høreapparat og andre syns- og hørehjælpemidler samt støtte i form af rådgivning og undervisning.

Syns- og høreproblemer hos ældre udvikler sig ofte over flere år og kan være svære at opdage. Det er afgørende, at indsatsen sættes ind så tidligt som muligt for at forebygge tab af funktionsevne og livskvalitet.

Vibeke Reiter har været sygeplejerske i 22 år og har udført forebyggende hjemmebesøg de sidste 10 år.

"Jeg lagde mærke til, at når ældre fik et stærkt reduceret aktivitetsniveau, hang det ofte sammen med, at de var begyndt at have svært ved at se eller høre. Når syns- og høreproblemerne indtræder, bliver deres aktivitetsniveau og sociale liv indskrænket, og det samme gør livskvaliteten," siger Vibeke Reiter.

Kombineret høre- og synsnedsættelse medfører alvorlig funktionsnedsættelse hos ældre. Ikke desto mindre er der mange ældre, hvis sansetab ikke opdages eller først opdages meget sent.

Vibeke Reiter forklarer: "Mit indtryk er, at borgerne er enormt gode til at kompensere for sansetabene et langt stykke hen ad vejen. Og så tror jeg også, at den ældre selv tænker, "jamen, det er naturligt, det er, fordi jeg er ved at være gammel, og sådan er det bare," og så affinder de sig med det, fordi de tror, at det ikke kan være anderledes."

Mødet på hjemmebane slører problemerne

En årsag til, at syns- og høreproblemer hos ældre ofte overses af omgivelserne, er, at den ældre bliver mødt på hjemmebane. I eget hjem kan den ældre sørge for, at betingelserne for at se og høre er optimale ved at fjerne evt. baggrundsstøj fra radio og åbne vinduer og placere den besøgende i den stol, hvor lyset og afstanden til den ældre giver de bedste muligheder for kommunikation.

Vibeke Reiter er meget opmærksom, når hun besøger en ældre: "Jeg lægger mærke til, om det virker, som om det er vigtigt for personen, at jeg sætter mig et bestemt sted, f.eks. lige overfor og tæt på den pågældende. Det er et signal om, at vedkommende måske kan have problemer med syn og hørelse. Somme tider kan den pågældende ligefrem sige: "Du er nødt til at sidde lige over for mig, for ellers kan jeg ikke se og høre dig," og så er sagen klar. Men jeg synes, det er vigtigt at være opmærksom på de ting, inden selve samtalen starter."

Den ældre er desuden vant til at færdes rundt i sit hjem og ved, hvor alting står. En synsnedsættelse kan derfor være meget mindre iøjnefaldende for besøgende, end hvis den ældre var i ukendte omgivelser. Endelig kan andre skavanker og problemer overskygge eventuelle tegn på en kombineret høre- og synsnedsættelse.

Afslørende spørgeguide

Videnscentret for Døvblindblevne har udviklet en spørgeguide til brug ved forebyggende hjemmebesøg, som vha. nogle enkle spørgsmål til den ældre afslører, om der kan være problemer med syn og hørelse. Det er spørgsmål, der sigter direkte på den ældres daglige syns- og hørefunktion, som f.eks.

  • "Har du svært ved at høre, hvad der bliver sagt i telefonen?"
  • "Har du svært ved at høre, hvad der bliver sagt til dig, når der er baggrundsstøj, f.eks. når der er flere personer til stede?"
  • "Kan du læse undertekster på tv?"

Spørgeguiden er udviklet i samarbejde med en række fagfolk og afprøvet i flere pilotprojekter.

Vibeke Reiter fortæller: "Vi anvendte spørgeguiden gennem nogle måneder i 2006 for at øge fokus på problemerne. Igennem en besøgsrække på 45 besøg tog jeg spørgeguiden frem, når jeg mente, at der kunne være et problem. Det skete otte gange, og i fire tilfælde afslørede spørgsmålene, at der var tale om kombineret høre- og synsnedsættelse. Disse fire personer blev efter eget ønske henvist til besøg af en døvblindekonsulent, så de kunne få den rådgivning og de hjælpemidler, de har brug for" (se boks 1). 

BOKS 1. DER ER HJÆLP AT FÅ

 

Døvblindekonsulenterne

Den landsdækkende døvblindekonsulentordning tilbyder kommunerne hjælp til udredning og rådgivning af ældre med kombineret høre- og synsnedsættelse. Døvblindekonsulenternes rådgivning retter sig også mod de fagfolk, som er i kontakt med døvblinde. Konsulentordningens ydelser er gratis for de kommuner, som har tegnet kontrakt med ordningen. Andre kommuner betaler pr. enkeltsag. Telefonnumre til de regionale konsulenter findes på Center for Døves hjemmeside www.cfd.dk
 

Kontaktpersonordningen

Ifølge servicelovens § 98 har døvblinde, dvs. mennesker med en alvorlig kombineret høre- og synsnedsættelse, ret til hjælp fra en kontaktperson. Hensigten med kontaktpersonordningen er at give døvblinde personer (også ældre) mulighed for hjælp til at bryde deres isolation og bidrage til, at de kan leve så normalt som muligt. Kontaktpersonen ansættes af kommunen og fungerer som den døvblinde persons øjne og ører i forbindelse med indkøb, fritidsaktiviteter, bankærinder, læsning af avis og post. Antallet af kontaktpersontimer afhænger af den døvblinde persons aktivitetsniveau og behov. For ældre ligger det typisk mellem fire og 10 timer om ugen. Det er den døvblinde person, som afgør, hvad timerne skal anvendes til. 

Dement eller syns- og hørehæmmet?

Undersøgelser viser, at der er en øget forekomst af kognitive problemer hos ældre med kombineret høre- og synsnedsættelse. Men ældre med kombineret høre- og synsnedsættelse risikerer ofte at blive misopfattet som kognitivt svækkede. Det har Vibeke Reiter et eksempel på:

"En dame på 94 år var lige flyttet i en ny bolig. Uden at nogen var klar over det, blev synet pludselig meget dårligt, og efter at hun i starten fint kunne finde rundt, var hun nu helt rum- og retningsforstyrret. Plejegruppen var begyndt at tro, at hun var blevet meget hukommelsessvækket eller ligefrem dement, men da jeg besøgte hende, viste det sig, at det var, fordi hun ikke kunne se og høre ordentligt længere. Hun var ganske enkelt blevet helt forvirret, fordi hun ikke kunne orientere sig. Så blev døvblindekonsulenten involveret, og hun kunne bl.a. informere personalet om, hvordan de bedst kommunikerede med hende og hjalp hende i det daglige."

Vibeke Reiter er gået over til kun at bruge nogle af spørgsmålene fra guiden og i øvrigt at bruge den opmærksomhed på syns- og høreproblemer, som hun har fået ved at anvende den.

"Det er noget med at finde ud af, hvilke spørgsmål der er gode til at sætte fokus på en bestemt situation, og det er jo lidt forskelligt fra person til person, hvor de er henne i livet, og hvor dårligt de ser og hører," forklarer hun.

Spørgeguiden kan downloades til eget brug på Videnscentret for Døvblindblevnes hjemmeside. Videnscentret kan tilbyde hjælp i forbindelse med lignende opsporingssamarbejde ved de forebyggende hjemmebesøg i andre kommuner. 

Ole E. Mortensen er centerleder på Videnscentret for Døvblindblevne

ENGLISH ABSTRACT

Mortensen OE. Focus on dual sensory impairment during preventive home visits. Sygeplejersken 2009;(1):46-7.

The article describes a health visitor's experiences with an interview guide developed by the Danish Information Centre for Acquired Deafblindness. The purpose of the guide is to track elderly citizens with combined sight and hearing impairment in order to give them optimal help and support. In this way the elderly citizens can avoid isolation and reduced functionality.

Key words: Combined sight and hearing impairment, interview guide, preventive home visits.