Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sådan får du din historie i medierne

Frem i lyset. De historier om patienterne og sundhedsvæsenet, som medierne bringer, er ikke altid sådan, som du oplever dem i virkeligheden. Du overvejer måske, hvordan du kan få den rette version af historien frem.

Sygeplejersken 2009 nr. 3, s. 16-17

Af:

Rebekka Holm Andersen, journalist

SY-2009-03-16a
Foto: Simon Knudsen 

En tv-serie om hverdagen for de ansatte på Bornholms Hospital. En kronik i dagbladet Politiken om kritisable forhold på medicinske afdelinger. En kommentar i Radioavisen i forbindelse med, at uddannelsen til kræftsygeplejerske blev udskudt. Det er eksempler på sygeplejersker, der har optrådt i medierne. Nogle gjorde det af velvilje over for sygehusledelsen, og andre tog selv initiativet til at få historien ud i medielandskabet.

I tv-reportagerne fra hverdagen på sygehuset fungerede journalisten som fluen på væggen, mens sygeplejersken, der fik nok af de dårlige forhold på en medicinsk afdeling, selv satte sig til tasterne og skrev.

Hvis du brænder for at få fortalt en historie fra din afdeling - uanset om den er positiv eller kritisk - er der nogle ting, du skal overveje, inden du ringer til en journalist eller skriver et debatindlæg. Har du eksempelvis skrevet en kronik eller et læserbrev alene, så er det en god idé at få en anden til at læse det igennem for dig, inden det bliver bragt. Og husk at afklare det med ledelsen, hvis dit mål er at sætte fokus på kritisable forhold fra din egen arbejdsplads.

Det var netop sygeplejerske Stine Kongsgart Reunerts ærinde, da hun skrev kronikken "Rapport fra akut, medicinsk afdeling", som blev bragt i dagbladet Politiken i februar 2007. De indledende ord lød: "Jeg er SÅ tilfreds med at have sagt op! I morges begyndte dagsygeplejersken at græde, da hun mødte på arbejde. Af afmagt. Og raseri. På grund af totalt urimelige vilkår for patienter og personale. Fordi man umuligt kan gøre det godt nok."

Stine Kongsgart Reunert, der i dag arbejder i hjemmeplejen, fortæller, hvordan hun overvejede sine ord, inden hun gik i medierne. "Jeg havde tænkt meget over, hvad jeg kunne sige og ikke kunne sige. Jeg holdt mig meget fint på min egen banehalvdel, så jeg kunne være sikker på, at hvis der skulle blive nogle problemer med hospitalsledelsen, så havde jeg mine ting på det rene," fortæller hun.

Hun sagde op på sin arbejdsplads samtidig med, at hun skrev kronikken, men har efterfølgende arbejdet på afdelingen i flere omgange. Stine Kongsgart Reunert oplevede, at hendes historie om virkeligheden på en medicinsk afdeling hurtigt vandrede vidt omkring, og det kom bag på hende, at historien i den grad ramte plet. Pludselig var mange medier interesserede i historien.

"Jeg var med i Aftenshowet og Go'morgen Danmark, og jeg blev citeret alle mulige mærkelige steder. Og jeg er blevet inviteret til at skrive artikler om alt muligt andet end det, jeg gik ud med i medierne. Sygeplejersker bliver generelt opfattet som troværdige, og hvis man som sygeplejerske stiller sig frem og ytrer sig om et eller andet, så tror jeg, at der er en tendens til, at man bliver brugt igen og igen," siger hun.   

RING DIREKTE TIL JOURNALISTEN

Hvis I på jeres afdeling gerne vil fortælle en historie i offentligheden, kan det være en god idé at tage direkte kontakt til en journalist på et stort dagblad eller radio – og tv-station frem for at sende pressemeddelelser ud til samtlige medier.

Pressemeddelelser medfører ofte larmende tavshed, fordi journalisterne ved, at alle har fået historien. Hellere finde en journalist, som interesserer sig for historien, og som kan få den solo.

En del af de større hospitaler har kommunikationsafdelinger, hvor kommunikationsfolk kan give dig råd om, hvordan du skal agere i forhold til de forskellige medier.
 

GØR DIG HISTORIEN KLAR

 Gør dig klart, hvad din historie er, inden du henvender dig til et medie. Måske vil du blive kontaktet senere og stillet nye spørgsmål, så vær klar over, hvad du har lyst til at sige, og hvad du ikke vil eller kan udtale dig om. Husk at ikke alle budskaber egner sig til at blive fortalt i et massemedie, så overvej også, hvem det er, der skal kende historien.

Al erfaring viser, at det er den menneskelige historie, der taler til os, og det er den, der virker bedst, når man skal forklare et budskab i et stort massemedie. Mange faglige problemstillinger er alt for specialiserede og indviklede til, at man kan forklare dem til udenforstående, og her er en faglig artikel i et fagtidsskrift måske mere egnet.