Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sygeplejefaglig vejledning øger arbejdsglæden

Artiklen henvender sig til alle sygeplejersker. Hovedbudskabet er, at sygeplejefaglig vejledning medvirker til at øge sygeplejerskers arbejdstrivsel og det sygeplejefaglige niveau. Artiklen er skrevet på baggrund af erfaringer med sygeplejefaglig vejledning fra Afsnittet for Lindrende Behandling på Sygehus Nord, Roskilde Sygehus.

Sygeplejersken 2009 nr. 4, s. 54-58

Af:

Helle Gert, sygeplejerske,

Gitte Topp Hansen, sygeplejerske

SY-2009-04-54a
Foto: iStock

At yde sygepleje til alvorligt syge og døende mennesker kan indebære store emotionelle udfordringer for den enkelte sygeplejerske. I værste fald påvirker dette kvaliteten af sygeplejen negativt. I Afsnit for Lindrende Behandling (ALB), som er et mindre afsnit integreret i onkologisk/hæmatologisk afdeling på Roskilde Sygehus, har vi udarbejdet en strategi med målrettet fokus på sammenhæng mellem kvaliteten af sygeplejen og det psykiske arbejdsmiljø. Sygeplejefaglig vejledning er omdrejningspunktet for indsatsen. Med udgangspunkt i en case fra klinisk praksis (se boks 1) vil vi belyse, hvordan vi anvender sygeplejefaglig vejledning som et redskab til at forbedre den direkte patientpleje og sygeplejerskernes arbejdsglæde.  

BOKS 1. LONES SITUATION

 
Lone er 38 år og indlagt med dissemineret cancer mammae. Hun fik diagnosen for fem år siden og har det sidste år vidst, at tiden, hvor hun skulle dø, rykkede nærmere. Lone er meget plaget af fysiske symptomer. Hun har smerter ved den mindste bevægelse, og en næsten konstant kvalme medfører ringe appetit. Hun sover dårligt om natten og er plaget af tilbagevendende mareridt. Alt dette tærer på hendes kræfter og overskud.

Lone bor sammen med sin kæreste og sine to børn på seks og 10 år. Hver anden uge bor børnene fire dage hos deres far. Lone har gjort sig mange bekymringer om børnenes fremtid. Hun føler en stor sorg over at gå glip af en række oplevelser sammen med dem, og tanken om ikke at skulle se dem vokse op er ubærlig. Lone ved, at hun i nær fremtid skal fortælle sine børn, at hun skal dø af sin sygdom, og at de fremover skal bo hos deres far.

Lone har under sygdomsforløbet haft stor støtte af sin mor, men Lone oplever, at hendes mor fortsat tror på muligheden for, at Lone overlever sin sygdom og stadig søger nye veje for behandling. Det gør situationen svær for Lone, fordi det forhindrer hende i at dele sine tanker om døden og børnenes fremtid med sin mor.

Lone har haft mange overvejelser om, hvordan hun skal tale med børnene om deres fremtid. I takt med at hendes symptomer er blevet forværret, har hun udskudt opgaven. Samtaler med afdelingens psykolog kombineret med en familiesamtale (en samtale mellem læge, sygeplejerske, patient og pårørende) har imidlertid givet Lone styrke til opgaven.

En morgen møder Anne på arbejde sammen med to sygeplejerskekolleger. Den ene kollega er nyansat og har svært ved at arbejde selvstændigt med de komplekse patienter. Den anden kollega har et års erfaring, men har svært ved at pleje patienter med små børn. Hun synes, patienternes historie kommer for tæt på hendes egen familie. Anne får derfor ansvaret for plejen af seks patienter i afsnittet, hvoraf de to er døende.

Under sygeplejen til Lone fortæller Lone, at hun har bedt sin mor komme på besøg om eftermiddagen sammen med børnene. Hun har besluttet, at hun i dag vil fortælle børnene, at hun skal dø og beder Anne deltage i samtalen. Lone fortæller om sin sorg og bekymring for børnenes fremtid. Hun siger, at hun er bange for at komme til at græde under samtalen, og hun ved, at også hendes mor er meget ked af det. Hun har brug for, at Anne kan trøste børnene og bevare overblikket i samtalen.

De mange udfordringer

Mange problemstillinger rummer risiko for selvidentificering hos sygeplejerskerne, som kan føre til over- eller underinvolvering i patientforløbene. Ofte opleves patienter og pårørendes situation som uretfærdig - med modløshed og magtesløshed blandt sygeplejerskerne som konsekvens. Sygeplejerskerne har store forventninger til sig selv - forventninger, som deles af patienter, pårørende, kolleger og ledere. Patienternes respons på sygeplejen kan være direkte. F.eks. hvis en justering af den kvalmestillende medicin betyder, at patienten igen kan spise og drikke.

Omvendt kan patientens respons på en uløst problemstilling opleves belastende for sygeplejersken med følelsen af utilstrækkelighed som konsekvens. Eksempelvis en patient, som klager højlydt, fordi det ikke har været muligt at smertepalliere effektivt. I dette komplekse praksisfelt må opgaverne prioriteres, og det kan være svært at bevare arbejdsglæden, når opgaverne er mange og svære - og man ofte føler sig alene.

Omsorgen for de pårørende er central, og i de tilfælde, hvor patient og pårørende ikke arbejder mod samme mål og med samme udgangspunkt, udfordres sygeplejerskerne i særlig grad (se boks 2 for nogle af de udfordringer, sygeplejersker i klinisk praksis møder).   

BOKS 2. UDFORDRINGER I KLINISK SYGEPLEJEPRAKSIS
  • Liv og død
  • Sociale problemstillinger
  • Faglige fysiologiske problemstillinger
  • Risiko for identificering
  • Utilstrækkelighedsfølelse
  • Uretfærdighedsfølelse
  • Magtesløshed
  • Modløshed
  • Egne forventninger
  • Andres forventninger
  • Prioritering af opgaver

Bearbejdning nødvendig

Studier i litteraturen peger på personalets belastede psykiske arbejdsmiljø, når praksis kendetegnes ved store emotionelle udfordringer, som medarbejderne ikke får støtte til at bearbejde. I Helle Ploug Hansens feltstudie blandt kræftsygeplejersker (1) fremgår det, at sygeplejersker, der yder pleje og omsorg til alvorligt syge og døende mennesker, er særligt udsatte for stress og udbrændthed.

Ligeledes peger litteraturen på en mulig sammenhæng mellem psykisk arbejdsmiljø og pleje- og behandlingsforløb for patienterne (2). Sammenhængen skal forstås på den måde, at et belastet psykisk arbejdsmiljø, som kan komme til udtryk gennem manglende overblik, engagement og overskud, kan medføre en forringet kvalitet af patientforløbene.

Under et studiebesøg i Trondheim på St. Olavs Hospital, Sektion For Lindrende Behandling (3), blev samme antagelse formuleret. De oplever, at i de perioder hvor arbejdsmiljøet er præget af særligt udfordrende patientforløb, bliver personalet drænet for energi og har mindre overskud til at udføre sygepleje. Vi genkender dette fra vores egen hverdag. I Helle Merete Nordentofts ph.d.-afhandling "Doing emotion work" (4) anskueliggøres samme problemstilling, og der peges på en sammenhæng mellem emotionel udfordring og kvaliteten af den udførte sygepleje.

Afhandlingen tager afsæt i klinisk supervision i et palliativt ambulatorium. Der ydes supervision dels til den samlede personalegruppe, dels i relation til den ugentlige tværfaglige konference. Dette suppleres med etnografiske observationer og videooptagelser.

Til afhandlingen er knyttet fem artikler, som præsenterer Helle Merete Nordentofts fund, og hvordan det emotionelle arbejde finder sted i henholdsvis supervisionsgruppen og under den tværfaglige konference. I artiklen "It will tear your heart apart" demonstreres det emotionelle arbejde, som idealet om at give patient og pårørende en god død afstedkommer. Artiklen belyser de følelsesmæssige bearbejdelser blandt personalet, som er resultatet af bestræbelserne på at give patienter og pårørende oplevelsen af en god død.

Artiklen redegør for, hvordan personalet kategoriserer patienterne som en del af de følelsesmæssige bearbejdelser. Eksempelvis som kategorien "ung og døende". Artiklen peger på, hvorledes disse emotionelle processer kan være medbestemmende for den pleje og behandling, der ydes til patienterne. Med andre ord kan det emotionelle arbejde få betydning for kvaliteten af de ydelser, som tilbydes patienten.

Der synes således at være en stærk sammenhæng mellem særligt udfordrende patientforløb og et belastet psykisk arbejdsmiljø og en sammenhæng mellem psykisk arbejdsmiljø og kvaliteten af den sygepleje, som udføres.

Med udgangspunkt i dette og vores egne oplevelser blev det tydeligt for os, at en intervention var nødvendig, hvis vi skulle styrke sygeplejerskernes arbejdsglæde i afsnittet og derved den sygeplejefaglige kvalitet. Vi valgte sygeplejefaglig vejledning som intervention (5) og vil i det følgende beskrive, på hvilken måde vejledningen (se boks 3) blev brugt i relation til den beskrevne patientcase.  

BOKS 3. SYGEPLEJEFAGLIG VEJLEDNING

 
Sygeplejefaglig vejledning er en pædagogisk proces, hvor refleksioner over egen praksis stimulerer sygeplejerskens faglige lærings- og vækstproces. Det primære mål er, at kvaliteten af sygeplejen øges/vedligeholdes.
Gennem beskrivelse, analyse og bearbejdning af praksissituationer er andre mål:

  • at blive bevidst om egen praksis og faglig vide
  • at blive bevidst om hensigtsmæssig kommunikation
  • at synliggøre, hvor der er modsætninger mellem fagets idealer og de betingelser sygeplejen udføres under - og at kunne handle herunder
  • at se alternative løsninger på problemstillinger i hverdagen
  • at skabe netværk.

Sygeplejefaglig vejledning foregår i et forum af 6-10 sygeplejersker med aftalt tid og forløb. Der udarbejdes en kontrakt mellem vejleder og deltager, så alle er bekendt med spilleregler og tavshedspligt. Sygeplejersken fremlægger sin problemstilling, og vejlederen guider sygeplejersken til at se på problemstillingen fra forskellige vinkler. De andre deltageres bidrag nuancerer problemstillingen yderligere, og sygeplejersken får herigennem øje for nye fremtidige handlemuligheder.
 

At se på egen praksis
Der er valgt en systemteoretisk indgangsvinkel på vejledningsseancerne og dermed et fokus på, at problemer eksisterer som en uadskillelig del i samspillet mellem mennesker. Disse sociale systemer er åbne over for impulser og er fleksible over for forandring, både indefra og udefra (6). Denne indgangsvinkel er valgt, idet den tidligere er benyttet i organisationen med stor tilfredshed. Vi er dog opmærksomme på, at dette er et valg ud af flere mulige.

Sygeplejefaglig vejledning giver sygeplejersker mulighed for at se nærmere på egen praksis. En sygeplejerske tager en bestemt problemstilling op, og vejlederen guider herefter sygeplejersken til at se på problemstillingen fra andre vinkler og sætte ord på sine tanker (7). Den fælles refleksion i vejledningsgruppen bringer yderligere vinkler på den faglige udfordring, der aktuelt vejledes om. Målet med vejledningen er, at sygeplejersken øger sin handlekompetence og udvikler evnen til at prioritere og skabe overblik (8).

Overvældende udfordringer

Da plejepersonalet i ALB mødes til en planlagt vejledning, tager sygeplejersken Anne forløbet med patienten Lone op (se boks 1).

Hun fortæller om Lones sygehistorie, om de følelser, Lone og hendes familie har vakt i hende, og om sine sygeplejefaglige udfordringer den pågældende dag. Disse havde været så overvældende, at hun siden har haft svært ved at forholde sig til de andre terminale patienter, som hun har haft ansvaret for. Hun oplever, at hun ikke er nærværende og derfor ude af stand til at give hver enkelt patient den sygepleje, hun mener, de har krav på.

Den sygeplejefaglige vejleder beder Anne uddybe det, der var specielt udfordrende på dagen, og Anne fortæller om frustrationen ved at være ansvarlig for seks patienter og magtesløsheden ved at være alene om at skulle overskue helheden og fordele ressourcerne. Anne fortæller også om de følelser, som patienten Lone vækker i hende, idet de er på samme alder og har børn på samme alder.

Alle i vejledningsgruppen kan se på Anne, at denne patient har gjort et dybt indtryk på hende, og at hun føler sig drænet for energi, nu hun genfortæller historien.

Den sygeplejefaglige vejleder spørger Anne, hvad det værste var, der kunne være sket den dag. Anne fortæller, at dette ville være, hvis hun blev overvældet følelsesmæssigt under samtalen med børnene grundet identificering - men at hun ligeledes havde fokus på justeringen af Lones medicin, så hun både var smertedækket og mentalt klar til samtalen. Derudover var hun meget spændt på, hvordan Lones mor ville takle samtalen pga. hendes nuværende indstilling til sin datters sygdom.

På spørgsmålet om, hvad der gik godt på dagen, fortæller Anne, at hun var stolt, da hun havde gennemført samtalen med familien, og efterfølgende havde fået en positiv tilbagemelding fra Lone og familien. Hun havde også oplevet, at hun formåede at fordele sine ressourcer i løbet af dagen, men at hun også havde følt sig tappet for energi, da hun gik hjem.

Da Anne skal tage stilling til, hvad hun vil gøre anderledes i den samme situation, peger hun på, at hun ville have uddelegeret nogle af sine opgaver svarende til kollegernes kompetencer - det ville have givet overskud, men dette ser hun først nu.

Vejlederen spørger nu resten af vejledningsgruppen om deres tanker om forløbet, og en kollega kan gennem en selvoplevet lignende situation følge Annes tanker og følelser. En anden kollega er nysgerrig i forhold til, hvordan Annes to kollegaer på dagen havde forsøgt at aflaste hende.

Sidst i vejledningen fortæller Anne om sit udbytte af vejledningen. Det, at hun har fået sat ord på sine tanker og fået forståelse og anerkendelse for sine faglige udfordringer fra sine kollegaer, har styrket hendes faglige selvtillid. Det at reflektere over en bestemt situation og de eksisterende samt alternative handlemuligheder har givet hende mulighed for at handle anderledes i lignende situationer fremover. Et bedre overblik og uddelegering af flere opgaver til kollegerne ville have medført et større overskud til de sygeplejefaglige udfordringer, som var knyttet til Lones behov.

Respons og anerkendelse

At sætte ord på følelser som utilstrækkelighed, magtesløshed og tvivl kan medvirke til at synliggøre modsætninger mellem fagets idealer og praksis, og sygeplejersken kan gennem vejledningen få støtte til at arbejde i dette spændingsfelt. Det kan virke befriende at opleve kolleger nikke genkendende til en vanskelig situation eller problemstilling og opleve deres anerkendelse af de beslutninger, der blev truffet i situationen. Dette er med til at skabe energi, arbejdsglæde og sammenhold i gruppen. Forhold, som ligeledes danner baggrund for faglig udvikling, og forhold, som er i harmoni med de overordnede sundhedspolitiske mål og samfundets forventninger til sundhedsvæsenet i øvrigt.

Fagligt niveau øges

Vores erfaringer med vejledningen er gode (se eksempler på sygeplejerskernes udsagn i boks 4), og når vi sammenholder disse erfaringer med resultater fra litteraturen, peger alt på, at en indsats rettet mod det psykiske arbejdsmiljø blandt sygeplejersker, der arbejder med særligt udfordrende patientforløb, medvirker til at øge det sygeplejefaglige niveau.  

BOKS 4. UDSAGN OM SYGEPLEJEFAGLIG VEJLEDNING

Eksempler på sygeplejerskernes mening om sygeplejefaglig vejledning i afsnit ALB:

  • Der er fokus på hele gruppen frem for den enkelte. Det flytter virkelig noget ved sygeplejen, fordi det får os alle til at samarbejde og se nye veje til at løse problemet.
  • Fordi det er en vejleder med sygeplejerskebaggrund, giver det mulighed for at se mere nuanceret på problemet, idet hun har en tilgang til faget, som man kan spejle sig op af.
  • Man kan blive så opslugt af et problem, at man ikke kan se vejen ud. Så er det rart med en person, der ikke er dømmende, men kan hjælpe én til at se, om den vej, man er på vej ud ad, er realistisk i forhold til de reelle muligheder, eller om man skal søge nye veje for at løse problemet.
  • Med livet og døden på så nært hold er det nødvendigt indimellem at træde et skridt tilbage - at se på processerne i sygeplejen.

Det synes nærliggende, at sygeplejefaglig vejledning ville have effekt i mange sammenhænge, da sygeplejersker ofte arbejder under pres med sygeplejefaglige og emotionelle udfordringer. Om der er andre lige så effektfulde metoder, vil vi ikke tage stilling til, men blot konkludere, at der i vores praksis er belæg for sygeplejefaglig vejledning som et positivt element i arbejdet for et styrket psykisk arbejdsmiljø og en styrket sygeplejefaglig kvalitet. Dog må vi påpege, at vejledningen ikke er løsningen på urimelige arbejdsforhold og kun kan anvendes, hvis sygeplejersken er motiveret til at se kritisk på egen praksis, samtidig med at den fremlagte problemstilling skal være af faglig-personlig karakter (9).

I et fremtidsperspektiv kunne vi ønske os sygeplejefaglig vejledning som et struktureret tilbud til alle sygeplejersker. Med kvalitet, effektivisering og arbejdsmiljø på dagsordenen i sundhedsvæsenet må vi bruge alle veje for at skabe arbejdsglæde og kvalitet.

Helle Gert er ledende oversygeplejerske på onkologisk/hæmatologisk afdeling, Sygehus Nord, Roskilde Sygehus. Gitte Topp Hansen er ledende oversygeplejerske på medicinsk afdeling, Sygehus Nord, Roskilde Sygehus.

Litteratur

  1. Hansen HP. I grænsefladen mellem liv og død. København: Gyldendal; 1995.

  2. Guldvog B. Hvordan påvirker sykehuspersonalets arbeidsmiljø resultatene for pasientene. I: Guldvog B, editor. Helsepersonellets arbeidsmiljø og jobtilfredshet. Akershus: HELTEF; 1997; p.85-104.

  3. Kaasa S, Rønning M, Aakre M. Seksjon lindrende behandling gennem 10 år. Trondheim: Rosenborg Grafisk Kommunikasjon; 2004.

  4. Nordentoft HM, Ph.D.: Doing Emotion Work, Syddansk Universitet, 2007.

  5. Thorning M. Faglig vejledning for sygeplejersker. København: Gyldendal; 1995; p.6-15, 42-54, 68-74, 110-7.

  6. Qvale K. Konsultasjon som metode, in Teslo A. Mangefold i faglig vejledning; p.280.

  7. Teslo A. Mangefold i faglig veiledning, Rusaanes Bokproduktion AS, Stamsund; 2000; p.34-6.

  8. Bruland Vråle G. Veiledning som kompetanseutvikling, in Teslo A. Mangefold i faglig veiledning; p.237-65.

  9. Thorning M. Faglig vejledning for sygeplejersker, 1995 Nordisk Forlag; p.59-62, 72.

ENGLISH ABSTRACT

Gert H, Hansen G T. Nursing Supervision Increa-ses Job Satisfaction. Sygeplejersken 2009;(4): 54-8.

The article describes a connection between the professional challenges nurses face, the working environment, and the quality of nursing care provided.

By virtue of a case study, and findings from available literature, the study presents the challenges nurses face in clinical practice when providing nursing care to cancer patients with complex health issues. The nursing challenges involved in providing nursing care for such patients are externalised using a nursing-supervision model. The article illustrates the effects of nursing supervision on clinical nursing by using concrete examples.

The article concludes that the challenges nur-ses face have a significant effect on the working environment and the quality of nursing care they provide. Nursing supervision is suggested as a possible focus area in order to bring about positive change in this area.

The article's message is significant to clinical nursing practice, since the aim of the intervention is to increase the quality of nursing care.

Key words: Nursing supervision, nursing, quality, working environment.