Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Nye jobprofiler i sundhedsvæsenet

Artiklen henvender sig til sygeplejersker med interesse for kommunikation, læring og dialog. Den beskriver en social- og sundhedsfaglig diplomuddannelse i supervision og vejledning.

Sygeplejersken 2009 nr. 9, s. 42

Af:

Eva Just, cand.scient.soc., ph.d.

Læs artiklen som PDF, gå til side 42

Klinisk vejleder, coach, faglig vejleder og sundhedsfaglig supervisor er nogle af de mange titler, der er ved at blive en fast del af sundhedsvæsenets jobprofiler. Fælles for dem er, at teori og træning i kommunikation, læring og dialog er meget centralt i uddannelserne, mens opgavefeltet rummer en del forskelle.

Kliniske vejledere er især uddannet til at varetage vejledningsfunktioner i forhold til studerende, og uddannelser i coaching knytter indtil videre især an til ledelsesområdet. En social- og sundhedsfaglig supervisor dækker et bredere felt og rummer også begrebet faglig vejledning.

Uddannelsen i supervision og vejledning er en fleksibel diplomuddannelse. En supervisor er uddannet til at give supervision til grupper, såvel monofaglige som tværfaglige. Det kan være kolleger, studerende, ledergrupper eller team. Gruppen udgør et afgrænset læringsrum, hvor deltagerne via dialog, anerkendelse og udfordrende refleksioner får hjælp til at afklare faglige dilemmaer og ufærdige problemstillinger, som kan omhandle patienter, pårørende, kolleger og samarbejdspartnere.

En supervisor vil også være i stand til at fungere som proceskonsulent i hverdagen i en afdeling og f.eks. give ad hoc-supervision, gennemføre debrief-ing efter voldsomme begivenheder, drøfte læring efter utilsigtede hændelser, håndtere konflikter, bidrage til udvikling af en mere refleksiv mødekultur samt deltage i mere vanskelige samtaler med patienter og pårørende.

Uddannelsen i social- og sundhedsfaglig supervision og vejledning er tværfaglig, og deltagerne er f.eks. kliniske vejledere, uddannelsesansvarlige sygeplejersker, terapeuter, jordemødre og radiografer. Uddannelsen kan være et kompetencegivende alternativ eller et supplement til diverse coachinguddannelser.

Diplomuddannelsen bygger på både sundhedsfaglige og pædagogiske moduler og består af seks moduler, heraf efterfølges de to supervisionsmoduler hver af 60 timer i træningsgrupper med en fast supervisor. Endvidere etableres egen øvegruppe under supervision. Samtidig med træningsforløbene kan kursisterne deltage i andre moduler efter eget valg, så uddannelsen skræddersyes til eget jobområde, f.eks. kvalitetsudvikling, klinisk vejledning eller ledelse.

Eva Just er ansat som underviser på VIA University College, Århus.