Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Projekt Nursing Europe

Et udviklingsprojekt ved Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg, Odense og Vejle arbejder med at forbedre vilkårene for, at der i området kan skabes det nødvendige antal kliniske uddannelsespladser til udenlandske studerende.

Sygeplejersken 2010 nr. 3, s. 50-51

Af:

Jannie C. Frølund, cand.cur.,

Karen Steenvinkel Pedersen, cand.scient.san.,

Mette Bro Jansen, cand.mag., sygeplejerske,

Mette Foldager, cand.cur.

University College Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg, Odense og Vejle, har de sidste år oplevet en stigende efterspørgsel fra udenlandske studerende for at lære sygepleje i en dansk kontekst. Også antallet af danske studerende, som ønsker at tage en del af deres kliniske uddannelse i udlandet, er stigende.

I forhold til de udenlandske studerende har det været svært at få et tilstrækkeligt antal kliniske uddannelsespladser. Dette begrundes bl.a. med

  • at personalet på de kliniske uddannelsessteder ikke føler sig i stand til at løfte opgaven bl.a. med henvisning til manglende engelskkundskaber
  • at de udenlandske studerende mangler fundamentale kundskaber om f.eks. det danske samfund og sundhedssystem
  • at der mangler undervisningsmateriale på engelsk
  • at der er behov for nytænkning og samarbejde omkring, hvordan de kliniske uddannelsessteder kan strukturere og organisere uddannelsesforløb for udenlandske studerende.

Da sygeplejerskeuddannelsen har til formål, at de studerende opnår internationale og interkulturelle kompetencer, der indeholder viden om og respekt for andre kulturer (1), er det relevant at skabe gode rammer for udenlandske studerende. En gruppe bestående af ni sygeplejersker med forskellig teoretisk og praktisk erfaring fra udvalgte kliniske uddannelsessteder og fra sygeplejerskeuddannelsen i UC Lillebælt har derfor samarbejdet om at afdække nye måder at organisere og strukturere de udenlandske studerendes uddannelsesforløb. Projektet benævnes "Nursing Europe".

Projektets formål er at organisere og strukturere de udenlandske studerendes kliniske uddannelsesforløb på nye måder, så der bliver plads og rum på de kliniske uddannelsessteder til at være uddannelsessted for egne såvel som udenlandske studerende.

Projektet består af fire delprojekter, med hver deres metode:

  • En undersøgelse af, hvilke ressourcer og behov de kliniske vejledere har i forbindelse med vejledning/undervisning af udenlandske studerende. Dette er sket via 11 kvalitative interview med 19 kliniske vejledere.
  • Udvikling af et engelsksproget to-ugers teoretisk modul, som tilbydes både udenlandske og egne studerende. Teorikurset efterfølges af et engelsksproget klinisk uddannelsesforløb.
  • En undersøgelse af, hvorledes de udenlandske studerende og de kliniske vejledere oplever uddannelsesforløbet. Dette sker ved hjælp af spørgeskemaer og evalueringssamtaler.
  • En afprøvning af nye måder at organisere og strukturere de udenlandske studerendes uddannelsesforløb på. Dette omfatter, at uddannelsesinstitutionen og det kliniske uddannelsessted samarbejder om tilrettelæggelsen af forløbet.

Projektets status

Projektet begyndte i 2006, og der er endnu ikke fastsat en endelig dato for afslutning og afrapportering. De foreløbige resultater og erfaringer fra projektet peger i retning af, at et godt samarbejde mellem uddannelsesinstitutionen og det kliniske uddannelsessted, kontinuerlige temadage med undervisning og erfaringsudveksling og udarbejdelse af forskellige pædagogiske redskaber på engelsk vil være med til at forbedre det kliniske uddannelsesforløb for de udenlandske studerende og de kliniske vejledere.

Projektbeskrivelsen kan rekvireres hos projektleder Mette Bro Jansen.

Jannie C. Frølund er udviklingssygeplejerske på Hæmatologisk afsnit, Vejle Sygehus. Karen Steenvinkel Pedersen og Mette Bro Jansen er begge lektorer på University College Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Odense.  Mette Foldager er uddannelses- og udviklingssygeplejerske på Odense Universitetshospital, Svendborg Sygehus.

Litteratur

  1. Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje. Undervisningsministeriet: BEK nr. 29 af 24/01/2008.