Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken.

Sygeplejersken 2010 nr. 9, s. 72-73

Et vindue til glæde, lettelse og forsoning

Palliation på Kamillianergaarden - munkenes gamle sygehus
Kamillianergaarden 2009-150 kr. + forsendelse og administration (60 kr.)

sy-2010-8-72

Center for lindrende behandling i Aalborg fejrer 10-års-jubilæum. I den anledning har det palliative team, hospice og støtteforeningen udgivet en bog, og gennem bogen ønsker de at videregive nogle af deres erfaringer. "Målet har været at åbne et vindue ind til vores verden - en verden, der, i modsætning til hvad mange tror, også rummer megen glæde, lettelse og forsoning," siger hospicechefen.

Og hvad ser man så gennem dette vindue" Man ser, at livet leves, sorgen rummes, og man bliver præsenteret for et sted, hvor "selv kaldeapparatets lyd opleves beroligende" og bliver vidne til "at nogle gange er ingen behandling den bedste behandling. "Der levnes ikke megen plads til at fortælle den 10-åriges historie - det gøres ganske kort - og flot. Hovedvægten er lagt på nutidens arbejde med palliation, og dette arbejde skildres med varme og ildhu.

Det er journalist Dorte Kvist, som skriver ud fra samtaler med forskellige personer på hospice: en pårørende, en sygeplejerske, en frivillig, lægen, præsten og psykologen. Og hun skriver på en nærværende måde, det er som om, man selv er til stede i samtalerne og kan se det hele for sig: se den døende, de pårørende og næsten mærke hospiceomsorgen fra stedet hvor "intet behov bliver overset", som en pårørende udtrykker det.

I bogen er der også bidrag fra forskellige fagpersoner, som har været eller fortsat er tilknyttet hospice, f.eks. er der et meget visionært indlæg af tidligere souschef Karen Marie Dalgaard, hvor det ikke kun gælder om at se ind ad vinduet til hospice, men hvor man også ser ud ad vinduet og sætter fokus på den gode død uden for hospice.

Bogen er illustreret med sort-hvide fotos, hvor man følger en patient gennem forløbet indtil døden.

En perle af en bog med en for mig noget afskrækkende titel, der minder om klosterliv og middelalder. Men åbnes bogen, ser man ind i en verden, hvor livet leves lige nu i al dets mangfoldighed, et liv, hvor døden, men også det intense liv, er en fast bestanddel af hverdagen.

Af Rita Nielsen, klinisk sygeplejespecialist, Diakonissestiftelsens Hospice på Frederiksberg.

Patienten er en længe ventet gæst

Merete Nordentoft, Marianne Melau, Tina Iversen og Sanne Kjær (red.)

Psykose hos unge - symptomer, behandling og fremtid

Psykiatrifondens Forlag
272 sider - 190 kr.
sy-2010-973a

Bogen henvender sig til fagfolk med interesse for behandling af unge med psykose. Forfatterne håber, at også de unge og deres pårørende kan få glæde af bogen. Det betyder, at nogle områder i bogen beskrives meget enkelt og kortfattet, mens andre områder henvender sig til professionelle med udgangspunkt i en grundlæggende teoretisk forståelse. Det giver selvsagt bogen en lidt ujævn profil.

Der præsenteres en velstruktureret gennemgang af skizofreni og psykose hos unge, medicin og andre behandlingsformer samt forebyggelse med udgangspunkt i OPUS-modellen, hvor samarbejdet med de unge og pårørende er grundlæggende for behandlingen. Den unge patient bør betragtes som en længe ventet gæst, der inviteres ind af behandlerne for at etablere grundlaget for en respektfuld relation. Relationen kan være med til at fastholde den unge i et længerevarende behandlingsforløb med sigte på at forebygge tilbagefald. Der arbejdes med sygdomsforståelse og indsigt for at give den unge og familien viden, erfaring og konkrete færdigheder i hverdagen, så isolationen brydes, og den unge kan vende tilbage til kontakten med det omgivende samfund og måske genoptage et studie- eller erhvervsliv.

I flere af kapitlerne tager forfatterne fat i faglige og etiske problemstillinger i behandlingsarbejdet. Det er nogle af de mest interessante områder i bogen. Som professionel kan man desuden finde behandlingsmodeller og skemaer, der kan inspirere og anvendes i egen behandlingspraksis. For personale, der til daglig arbejder med OPUS, vil stoffet være velkendt, men bogen kan være en udmærket opslagsbog. For nyt personale og studerende giver bogen en glimrende viden om psykose og om nogle af de seneste behandlingsformer med dokumenteret effekt, f.eks. kognitiv adfærdsterapi, psykoedukation, flerfamiliegrupper, socialfærdighedstræning og pårørendesamarbejde.

OPUS bygger på en holdning om, at patienten er en længe ventet gæst, en samarbejdspartner, en person med selvstændige præferencer, som behandlingen skal tilpasses. Da jeg læste bogen, overvejede jeg denne forståelse set i forhold til tidligere tiders opfattelse af begrebet patient. Et ord, der i bogen nævnes oftere end den unge.

Bogen kan inspirere til dialog mellem studerende og personale om, hvordan nytænkning i eksisterende begreber kan have indflydelse på vores opfattelse og identificering af egen rolle som behandler. Måske eksisterer de to forståelser samtidig og stikker ubevidst hovedet frem oftere, end vi tror"

Af Lone Monsen, sygeplejerske i børne- og ungdomspsykiatrisk speciallægepraksis.

Det kære væsen er slidt i kanten

Kristian Lund m.fl.

Skammekrogen - debatbog om medicinske patienter

Dagens Medicin 2009
202 sider - 250 kr.

sy-2010-9-73b15 forfattere med særlig erfaring fra eller indsigt i det danske sundhedsvæsen vidner i denne bog på overbevisende måde om nødvendigheden af, at vi forandrer og forbedrer vores organisation af det kære væsen, der ikke bare er slidt i kanten, men også frønnet i midten. Især er det pinende nødvendigt, at håndteringen af de medicinske patienter ændres radikalt.

Hvis man ikke har tjek på de relevante statistikker, hjælpes man godt på vej af de sundhedsøkonomiske indlæg. Her får man et overblik over diagnoseprocenter, komplikationsoversigter (en rigtig gyser), genindlæggelser og mange andre relevante data. Den uhensigtsmæssige finansieringsstruktur vedrørende de forskellige parter i sundhedssektoren belyses også.

Alle indlæg er velskrevne og tydelige, men overlæge Thomas Gjørups to indlæg er mest tankevækkende. Primært fordi han så klart går ind for at nedtone sengelejets rolle i sygehusenes behandling og meget overbevisende argumenterer for, at langt flere behandles ambulant. Sengeleje kræver tid, forsinker undersøgelserne og sygeliggør de gamle. Gjørup jagter også overlægerne ud af deres friaftener og fredelige søndage (som forresten ofte bruges til ekstraarbejde). Det er alt for omkostningsfuldt, at unge, utrænede læger passer alle vagter. Fejldiagnosticering og mangelfuld behandling florerer.

De ældre medicinske patienter har stået i skyggen af fokus på specifikke patientgrupper, især kræft og hjertepatienter. Men desværre indebærer det ikke, at de store grupper af f.eks. diabetikere og hjertepatienter er blevet meget bedre hjulpet. I landet, der har vundet en pris for god diabetesbehandling, behandles 75 pct. af diabetikerne ikke optimalt, og kun 16 pct. af hjertepatienterne gives et tilstrækkeligt kendskab til de livsstilsændringer, de bør foretage for at forbedre deres overlevelse. Intet under at vi sakker agterud i lev længst-konkurrencen.

Dette er en bog med gode indsigter i problematikken omkring medicinske patienter med flere diagnoser og fremskreden alder. Der fremlægges fremragende forslag til, hvordan man kan forbedre håndteringen baseret på forsøg, der klart viser, at det også kan svare sig at gøre noget. Den er relevant for alle i sundhedssektoren, som har en interesse i at få løst problemet med medicinske patienter.

Læs den før den nødvendige omorganisering begynder.

Af Karen Ellen Spannow, sygeplejerske og etnograf.