Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Nyt samtaleværktøj til diabetespatienter

Illustrerede samtalekort i gruppeundervisning af diabetespatienter giver engagerede deltagere og skaber motivation, lyst, og glæde til livsstilsforandringer.

Sygeplejersken 2010 nr. 9, s. 51

Af:

Jette Palmus, diabetessygeplejerske

Et nyt undervisningsværktøj "Di--abetes Conversation Maps" bru-ges i gruppeundervisning af diabetespa-tienter og tilskynder deltagerne til at gå aktivt ind i samtaler om nye vaner og livsstil. Metoden giver underviseren en rolle som facilitator, og et vigtigt mål er, at deltagerne selv står for en stor del af snakken i løbet af en session.

Et godt supplement

Patientundervisning er en væsentlig del af al diabetesbehandling, men det er ofte en udfordring at engagere patienterne og få dem til at forstå nødvendigheden af, at de omlægger deres livsstil. Diabetes Conversation Maps er en ny undervisningsmetode til alle diabetikere, som bygger på viden om, at involvering markant øger sandsynligheden for at huske 70 pct. eller mere af informationer fra et kursusforløb (1). Metoden kan stå alene eller fungere som et supplement til den nuværende undervisning af diabetespatienter. Som uddannet masterunderviser i Diabetes Conversation Maps har jeg gode erfaringer med værktøjet.

Nemmere at ændre vaner

Diabetes Conversation Maps tager udgangspunkt i store samtaleplancher, der er visuelle kort, som igangsætter samtaler om et liv med diabetes. Undervejs kan underviseren supplere sessionen med spørgsmål, som også er en del af samtalekittet. Deltagerne får sundhedsrelaterede informationer gennem samtalerne med ligesindede, og det skaber motivation, lyst, og glæde til livsstilsforandringer. Værktøjet gør det nemt for diabetespatienterne at omsætte viden til handling og klæder dem bedre på til at tage hånd om de rutiner, som skal ændres i hverdagen. I gruppen arbejder patienter f.eks. med at støtte hinanden og kan glædes over en fælles fremgang.

Fire illustrerede samtalekort

Diabetes Conversation Maps bliver anvendt i mindre grupper med tre til maksimum 10 patienter, som mødes 2-3 sessioner af en varighed på 1,5 timer. Underviseren er en diabetessygeplejerske, som er uddannet i brug af samtaleværktøjet, og hun eller han udvælger tema, kort, øvelser, spørgsmål og budskaber, som passer til patientgruppen.

Spørgsmål kan f.eks. være "Kan man leve et normalt liv med diabetes"" eller en påstand "Når man har diabetes, bør man ikke drikke alkohol."

Instruktøruddannelsen i Diabetes Conversation Maps er et endagskursus, som giver indsigt i alle temaer og i selve undervisningsmetoden. Materialet består af fire illustrerede kort på 1x1,5 m, som fokuserer på:

  • At leve med diabetes.
  • Sunde madvaner og fysisk aktivitet.
  • Hvordan påvirker diabetes dig.
  • At begynde insulinbehandling.

Bruges i Diabetesforeningen

Diabetes Conversation Maps er udviklet af Healthy Interactions, som er specialiseret i sundhedsuddannelse, i samarbejde med International Diabetes Federation Europe (IDF) og ledende diabeteseksperter. Diabetesforeningen i Danmark anvender Diabetes Conversation Maps i deres lokalafdelinger og har otte lokale uddannede instruktører. Desuden er over 60 danske sygeplejersker på mere end 10 hospitaler allerede uddannet i metoden.

Jette Palmus er ansat som diabetes-/projektsygeplejerske på Amager Hospital og er diabetessygeplejerske i en privat praksis på Frederiksberg.

Litteratur

  1. Knowles MS. The Adult Learner: A Neglected Species. Houston: Gulf Publishing Company. 1990.