Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Det skal være let at indberette

Siden efteråret 2010 har sygeplejersker i den primære plejesektor skullet indberette utilsigtede hændelser akkurat som kollegerne i hospitalsvæsenet. For at få den opgave til at køre ordentligt skal medarbejderne motiveres, have tilbagemeldinger og ikke mindst indblik i, hvad utilsigtede hændelser er.

Sygeplejersken 2011 nr. 10, s. 32-33

Af:

Annette Hagerup, journalist

Fejlmedicinering og fald.

Det er de to hyppigste former for utilsigtede hændelser, en hjemmesygeplejerske kan komme ud for i løbet af sin arbejdsdag. Og som hun nu har pligt til at indberette til Dansk Selskab for Patientsikkerhedsdatabase.

Siden efteråret 2010 har det nemlig været lovpligtigt for ansatte i den primære plejesektor at rapportere utilsigtede hændelser, akkurat som det har været i sygehusvæsenet siden 2004.  

KAN PERSONALET STRAFFES?

”En sundhedsperson, som indrapporterer En utilsigtet hændelse, kan ikke som følge af sin rapportering underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættelsesmyndighed, tilsynsmæssige reaktioner af Sundhedsstyrelsen eller strafferetslige sanktioner af domstolene.”

Kilde: Sundhedslovens § 201.

Men det står allerede nu klart, at erfaringerne fra sygehusvæsenet ikke uden videre kan overføres til den kommunale plejesektor, som både involverer plejehjem og private hjem.

Hospitaler kan indrettes på sygehuspersonalets præmisser og dermed på en måde, som i højere grad kan forebygge utilsigtede hændelser. Men i hjemmeplejen er de ansatte underlagt borgerens ønsker til hjemmets indretning, og arbejdet foregår også i langt større omfang alene og uden mulighed for sparring med kolleger.

Stor usikkerhed

Ledere i hjemmeplejen og på plejehjemmene får desuden en stor opgave med at motivere deres ansatte til at indberette de utilsigtede hændelser.

En rapport fra Dansk Sundhedsinstitut, DSI (se boks) peger nemlig på, at der er stor usikkerhed om begrebet “utilsigtet hændelse”. Og medarbejderne er også usikre på, om de risikerer sanktioner, hvis de indberetter en utilsigtet hændelse.

Rapporten er baseret på en kvalitativ undersøgelse i Egedal Kommune i 2009, og den afslører en række barrierer, der hindrer indberetninger, fortæller projektleder i DSI, Mette Lundsby Jensen, som sammen med Kirstine Zinck Pedersen står bag rapporten.

”Det må f.eks. ikke være besværligt at indberette, og det må ikke føles som et ekstraarbejde for de ansatte. Samtidig skal lederne afsætte tid til både rapportering og feedback til medarbejderne, så de ikke føler, at det er tidsspilde at indrapportere,” siger Mette Lundsby Jensen.

Rapporteringsværktøjet skal også enkelt og let kunne indbygges i det daglige arbejde i hjemmesygeplejen, dvs. uden at tage tid fra borgeren.

”Det er en rigtig vigtig lederopgave at skabe tryghed og tillid, så personalet ikke undlader at indrapportere af frygt for, at det vil få konsekvenser for dem selv. Plejepersonalet skal kunne stole på, at de ikke bliver stillet personligt til ansvar for de utilsigtede hændelser, de rapporterer. Og det er vigtigt at tage hensyn til denne type barrierer, hvis et rapporteringssystem skal implementeres ensartet,” fortæller Mette Lundsby Jensen.

UTILSIGTET ELLER EJ?

Fire karakteristika er vigtige for, om plejepersonalet opfatter en hændelse som utilsigtet:

  1. At personalet er involveret i hændelsen,
  2. At det er ikke sker hver dag,
  3. At det har konsekvenser for borgeren,
  4. At det kan forhindres i at opstå igen.

Kilde: Mette Lundsby Jensen og “Utilsigtede hændelser i den kommunale plejesektor”, Dansk Sundhedsinstitut (DSI ), 2010.


Læring er vigtigt

Egedal Kommune iværksatte allerede i forbindelse med kommunesammenlægningen i 2007 et system for rapportering af utilsigtede hændelser i plejesektoren.

Kommunens sygeplejefaglige konsulent, Lisbet Rostgaard Andersen, fortæller, at medarbejderne i starten opfattede indrapporteringen af utilsigtede hændelser som endnu en kontrolinstans.  

ÅRSAGER TIL UTILSIGTEDE HÆNDELSER
  • Tidspres, stress og meget stringent tilrettelagte arbejdsdage, hvor det ikke er muligt for plejepersonalet at disponere over tiden, kan resultere i utilsigtede hændelser.
  • Samarbejdet med andre aktører i sundhedsvæsenet som praktiserende læger og hospitalerne er et område, hvor der ofte opstår utilsigtede hændelser.

Kilde: “Utilsigtede hændelser i den kommunale plejesektor”, Dansk Sundhedsinstitut (DSI ), 2010

“Sygeplejerskerne skal i forvejen tage stilling til en lang række forhold omkring patienternes retssikkerhed. Så i starten var der nogen skepsis over for projektet. For det første tager indrapportering tid. Men mange frygtede også for evt. repressalier. Hvis jeg nu har overset, at en borger skulle have haft en bestemt slags medicin, bliver jeg så klandret af min chef?”

Det store issue er ifølge Lisbeth Rostgaard Andersen læring.

“Hvis indrapporteringen skal lykkes, skal der være en tillidsfuld relation mellem den enkelte sygeplejerske og hendes leder,” fortæller Lisbet Rostgaard Andersen. Når en sygeplejerske fortæller om en utilsigtet hændelse, skal lederen hver gang sige: “Det er rigtig godt, du fortæller det. Det kan vi lære noget af!”

“Det er vigtigt at bevare det systemiske perspektiv og se på, hvilke procedurer der kan ændres på, frem for at placere ansvaret hos den enkelte medarbejder. Samtidig skal medarbejderne føle sig sikre på, at de til enhver tid vil få en tilbagemelding. De skal føle, at det nytter at indrapportere,” siger Lisbet Rostgaard Andersen, der i dag er risikomanager for hele ældreområdet i Egedal Kommune.

FEJLMEDICINERING OG FALDULYKKER DOMINERER

En retrospektiv gennemgang af 600 hjemmesygeplejejournaler “afslørede” 671 utilsigtede hændelser over en seksmåneders periode. De utilsigtede hændelser fordelte sig på 229 borgere, der tegnede sig for mellem ét og 11 tilfælde. De to hyppigste former for utilsigtede hændelser var fejlmedicinering (36 pct.) og faldulykker (30 pct.). Infektioner tegnede sig for omkring 12 pct., tryksår for 5 pct., ulykker for 3 pct. og andet for 15 pct.

Kilde: ”Utilsigtede hændelser i hjemmesygeplejen – pilotundersøgelse på to regionale hjemmeplejekontorer”, Dansk Sundhedsinstitut (DSI ), 2006.

HVAD ER EN UTILSIGTET HÆNDELSE?  

En utilsigtet hændelse er en ikke-tilstræbt begivenhed, der skader patienten eller indebærer risiko for skade som følge af sundhedsvæsenets handlinger eller mangel på samme. Sundhedslovens kapitel om patientsikkerhed forpligter sundhedspersonalet til at rapportere utilsigtede hændelser samt sygehusejerne og Sundhedsstyrelsen til at handle på indrapporteringerne. Hensigten er at skabe læring, så mængden af utilsigtede hændelser kan reduceres.

Læs mere hos Dansk Selskab for Patientsikkerhed på www.patientsikkerhed.dk