Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmelderserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2011 nr. 14, s. 28-29

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

En nødvendig del af pensum

Jacob Birkler og Mads Ronald Dahl

Den digitale patient

Munksgaard Danmark 2011

155 sider – 225 kr.

SY-2011-14-28aBogen behandler nogle af de dilemmaer, der opstår ved, at patienten i dag ikke kun er et individ, men også en digital identitet i de it-systemer, der er et integreret grundlag i klinikerens arbejde. Overgangen fra papir til digitale data medførte et skel mellem det subjektive individ og patientens digitale repræsentation, der betyder, at digitale data i stigende grad er grundlaget for beslutninger om pleje og behandling.

Men en øget digital datatilgængelighed medfører ikke automatisk en øget forståelse for den fysiske patients behov og problemer.

Patientens adgang til information på nettet og konsekvenserne for sundhedsadfærden undersøges. Det vises med gode eksempler, at sproget i EPJ og i sundhedspersonalets og patientens vokabularer udfordrer forståelsen mellem disse på andre måder end tidligere, hvorfor sundhedspersonalet risikerer at miste blikket for patientens lidelse, når lidelsen transformeres til digitale kategorier i it-systemer, idet patienten mødes som information og ikke på baggrund af information.

Digitaliseringen sætter værdier som respekt, faglighed og ansvarlighed under pres, men med støtte fra filosoffen Emmanuel Levinas vises, at sundhedspersonalet kan undgå at se patientens digitale repræsentation i EPJ som den eneste databank, der kan trækkes data fra i det kliniske arbejde.

Patientsikkerheden behandles gennem kompromitterende situationer, arbejdsgange og handlinger. Dog savnes, at forfatterne havde inddraget definitionen på teknologi fra Lov om Teknologinævn. Det kunne give læseren en bedre baggrund for at forstå dynamikken i flere af de eksempler, der er anvendt.

Forfatterne foreslår at bibeholde papir som kommunikationsform, og at digitale medier skal være et supplement og ikke erstatningen, idet teknologierne ikke er tilstrækkeligt modne og velundersøgte.

Der argumenteres for en differentieret udvikling af borgernes informationskompetence, hvor støtten fra pervasive health care-teknologier (sundhedsteknologi baseret på it) ikke ses som eksplicitte goder, hvilket er det tætteste, bogen kommer på at behandle velfærdsteknologierne, som i fremtiden kommer til at udfordre bogens budskaber yderligere.

Bogen er en nødvendig dannelsesbog i sundhedsuddannelserne, idet digitaliseringen ændrer enhver side af patientkontakten og bl.a. transformerer vilkårene for sygepleje, hvorfor den bør indgå i pensum på flere niveauer. Teksten er velskrevet, og fagudtryk og spørgsmål til refleksion vises i bokse.

Af Raymond Kolbæk, lektor, cand.cur., Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg, Horsens – Sundhedsfaglig Højskole – Via University College.

Kunstnerisk aktivitet kan udvikle den sindslidende

Hanne Stubbe Teglbjærg

Skabende kunstterapi

Aarhus Universitetsforlag 2011

220 sider – 249,95 kr.

SY-2011-14-28bBehandling af psykiske lidelser handler i reglen om at åbne for nye erkendelser og udvikle nye erfaringer med henblik på mestring af lidelsesfulde tilstande. Medicin og samtaleterapi er velkendte midler i behandlingen. I denne bog introduceres læseren for begrebet ”skabende kunstterapi”, som bygger på en fænomenologisk forståelse af kunsten og bevidstheden.

Forfatteren, som er speciallæge i psykiatri, har mange års erfaring og en ph.d.- afhandling om kunstterapeutisk behandling af skizofreni med i bagagen. Gennem konkrete eksempler viser Stubbe Teglbjærg, hvordan terapien kan anvendes, og ved hjælp af en solid teoretisk underbygning skabes forståelse for, hvorfor den virker.

Det videnskabsteoretiske grundlag med fænomenologien som omdrejningspunkt klargøres og uddybes og bidrager til at tydeliggøre rammerne for sammenhængen mellem kunstneriske udtryksformer og personlige udviklings- og forandringsprocesser.

At udtrykke sig gennem kunstneriske modaliteter som musik, poesi, teater, billeder osv. aktiverer en søgen efter at forstå sig selv og kan give mennesker med psykiske lidelser en oplevelse af nærvær og mening i tilværelsen. I skabelsen af noget nyt ligger et stort udviklingspotentiale for den enkelte, og meget ofte kommer den sproglige erkendelse i kølvandet på de skabende processer. Den skabende kunstterapi bygger på tanken om, at vores sanselige erfaringer er helt afgørende for udviklingen af vores bevidsthed.

Bogen bidrager med viden og inspiration til alle, der arbejder med forskellige former for psykoterapi og supervision og til alle, som i det hele taget interesserer sig for kunstens indvirkning på mentale processer.

Kunstterapi er et område under stadig udvikling, og forfatteren taler for yderligere forskning og uddannelse inden for feltet og giver ideer til, hvordan det kan gribes an. Jo mere evidens, der kan tilvejebringes, jo større anerkendelse og jo større sandsynlighed for, at skabende kunstterapi vil blive et behandlingstilbud i det offentlige sundhedsvæsen på lige fod med de mere traditionelle tilbud.

Det er en markant anderledes måde at tænke behandling på, men udenlandske erfaringer og forfatterens egne forskningsresultater tyder på klar effekt og reduktion af psykiske symptomer hos psykiatriske patienter og dermed en styrkelse af relationer til omverdenen, identitet og handlekraft. Hvad mere kan vi forlange?

 Af Sonja Bech, afdelingssygeplejerske, Distriktspsykiatrien i Virum, Psykiatrisk Center Ballerup 

Stærk lærebog med et højt fagligt niveau

Carsten Palnæs

Red. Hanne Gillett og Jesper Hertz

Anatomi og fysiologi

Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2011

412 sider – 699,95 kr.

SY-2011-14-29aMed bogen ”Anatomi og fysiologi” har studerende, primært på sygeplejerskeuddannelsen, fået afløseren for Voldum og Skannings lærebog fra år 2000. I bogens forord beskrives, at bogen er udfærdiget med sigte på at tilgodese de stigende krav, som rejses i anatomi- og fysiologiundervisningen på sygeplejerskeuddannelsen.

Ved gennemlæsningen af bogen er det ligeledes denne anmelders opfattelse, at niveauet i bogen synes løftet i forhold til analoge danske lærebøger. Men min betragtning er imidlertid, at det, vi aktuelt forlanger af de studerende, ikke modsvarer dette, hvorfor denne lærebog vil kunne virke svært tilgængelig for den studerende på modul 1-3, hvor denne undervisning langt overvejende finder sted.

Som det hedder i forordet, så retter denne lærebog sig måske ikke mindst til sygeplejersker, der skal have repeteret deres grundlæggende viden ved mødet med et nyt klinisk felt.

Der er mange gode illustrationer i bogen, hvor den pædagogiske tilgang generelt er vægtet højt, men illustrationerne synes dog visse steder at være lidt for minutiøse, og dermed giver de kun vanskeligt det nødvendige overblik, som ellers var hensigten med dem. Nomenklaturen er konsekvent samt logisk, og dette bestyrkes af bogens talrige tekstbokse, hvor netop fagtermerne og diverse fremmedord forklares, hvilket bestemt er en af bogens styrker set i forhold til beslægtede lærebøger. I forlængelse heraf skal det nævnes, at der som tillæg til bogen udkommer ”599 kort med spørgsmål og svar”, hvor disse kort skal betragtes som en hjælp til at indlære og teste egen viden.

Bogen præsenterer desuden en meget stringent opdeling og gennemgang af de forskellige områder inden for anatomi og fysiologi, desuagtet er huden decimeret til et sanseorgan, ligesom temperaturreguleringen gives meget begrænset opmærksomhed, skønt disse områder anskues som særdeles vigtige i sygeplejen.

Ikke desto mindre synes forfatteren at nå i mål, idet bogens intention er at bidrage til, at den studerende jf. sygeplejerskeuddannelsens studieordning får kompetencer til at redegøre for den menneskelige organismes kemiske og anatomiske opbygning og opnår forståelse for organismens fysiologiske processer og virkemåder.

Sammenfattende står denne nye lærebog således stærkt, specielt hvis man søger et højt fagligt niveau i gennemgangen af stoffet. Bogen vurderes afgjort som en selvstændig ressource og et supplement til den øvrige faglitteratur om anatomi og fysiologi inden for området og er således dækkende både til indlæring og eksamenslæsning for sygeplejestuderende samt studerende inden for andre videregående sundhedsprofessionelle uddannelser.

Af Sonni Thelmark, cand.scient., ansat som underviser ved University College Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Odense.