Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

På job: Kortere ventetid i skadestuen og større arbejdsglæde

På skadestuen i Odense står sygeplejerskerne for at sortere i patienterne og selv behandle en stor del af dem, inden de sendes videre til lægerne. Det har forkortet ventetiden og øget arbejdsglæden.

Sygeplejersken 2011 nr. 8, s. 28-29

Af:

Julie Winther Bengtson, journalist

SY-2011-08-28-1xx
Foto: Alex Tran

Der er kommet flow i behandlingen af de mindre skader, efter at sygeplejerskerne på skadestuen på Odense Universitetshospital har fået til opgave at sortere i patienterne ved ankomsten til skadestuen, vurdere, om de skal behandles eller sendes hjem, og selv behandle de mindre skader.

Sygeplejersken besøger afdelingen på en ualmindeligt rolig torsdag, men på andre tidspunkter oplever sygeplejerske Mette Kallesen, at patienterne fylder både venteværelse og gange, og så er det godt, at sygeplejerskerne selv kan tage fra.

”Dagene med lang ventetid fylder meget i bevidstheden. Ingen patienter synes, det er fedt at vente i 6-10 timer, og det synes vi heller ikke,” forklarer hun, mens hun viser rundt på de gråhvide gange, hvor personalet fra Falck hjemmevante triller af sted med både tomme og fyldte senge.

SY-2011-08-28-1xy
Telefonen i modtagelsen er sjældent tavs ret længe ad gangen. Ofte ringer borgere ind med spørgsmål om skader, som sygeplejerskerne
kan hjælpe dem med over telefonen. Foto: Alex Tran

Ved skranken i modtagelsen sidder en koordinerende sygeplejerske, som har ansvaret for at vurdere patienternes skader og triagere dem ved hjælp af kategorierne rød, gul, grøn og blå, som indikerer, hvor længe de bør vente på behandling. Behandlingen af de lettere skader som at lægge gips, tilse mindre hoved- og tandskader og rense og sy overfladiske sår står sygeplejerskerne nu for.

Lidt mere alvorlige skader behandler de, efter at lægen har set patienten. Indtil videre har tre af afdelingens sygeplejersker fået behandleruddannelsen, og det er planen, at de fleste sygeplejersker skal gennemgå uddannelsen i de kommende år. Sidst på formiddagen tropper Sebastian på tre et halvt år op i skadestuen sammen med sin mor. En af børnehavens perler er kommet på afveje langt oppe i hans højre næsebor.

Sebastian er lidt betuttet, men da Mette Kallesen sætter ham på skødet af mor, viser ham instrumenterne og forklarer, hvad hun gør, falder han hurtigt til ro. Lidt efter griner han tilfreds, da hun har held med at suge perlen ud.

”Skal vi ikke lige finde belønningsbakken, for du har da bare været super sej?” spørger hun.

Sebastian er helt enig og fejrer fundet af den lilla perle med en lille plastikdinosaur. 12 minutter efter de kom, er Sebastian og mor ude ad døren igen.

Lægerne på afdelingen er glade for at’ kunne bruge sygeplejerskerne til flere opgaver: ”Det har været en kæmpe hjælp, ganske enkelt,” siger læge Jytte Kristiansen og understreger samtidig, at de ikke går på kompromis med kvaliteten ved at lade sygeplejersker behandle: ”Det er jo kun erfarne sygeplejersker, som har set tingene 100 gange, der behandler, og lige så snart det er mere end et overfladisk sår, gør vi det sammen.

” En rolig dag bliver pludselig mere hektisk, da sygeplejersken ved skranken modtager en besked og ringer videre: ”Det er fra skadestuen, vi har et traumekald. Ambulancen er her om en halv time.” 

Hvad er din bedste oplevelse med en patient i den sidste uge?

"Jeg var med til at tage imod en mand, som kom ind med hjertestop. Han afgik desværre ved døden, og hele familien var her. Det var en meget ressourcestærk familie, og det var rart at opleve, at hustruen trods den svære situation havde overskud til at sige tak for god behandling, da min vagt sluttede."