2015-14-bog-frisatMedicinmandens metoder kan undersøges videnskabeligt

Solveig Kolstad
Frisat – At vokse gennem modstand og finde sig selv på den anden side af en livskrise
CHQ Publishing 2015
120 sider – 149 kr.

Af Bodil G. Lissau, cand.med.vet./toksikolog, BN. Vikar i primærsektoren og formand for Fagligt selskab for sygeplejersker med interesse for komplementær og alternativ behandling.

Her får vi fortællingen om, hvad der sker, da en fordomsfri professor lukker hospitalsdøren op for en indiansk medicinmand og coach med den hensigt at hjælpe hiv-smittede til et bedre liv. I et coachingforløb hjælpes en gruppe patienter til at slippe af med en invaliderende offerrolle og i stedet gøre diagnosen til deres styrke.

Men hvis det er så nemt og så godt, hvorfor er metoden så ikke implementeret i det offentlige sundhedssystem?

”Fordi der mangler en forklaring på, hvad det er, der virker,” lyder svaret sidst i bogen. Der skal yderligere et forsøg til med flere patienter, der er mere syge, end de var i dette pilotforsøg; med andre coaches, som oplæres i metoden, men ikke er medicinmænd, og med et forløb, der skal afkortes i forhold til det oprindelige. Professoren giver selv udtryk for, at de måske aldrig finder ud af, hvordan medicinmandens metoder virker, for, som han siger: ”Lad os nu antage, at det er noget, vi aldrig vil kunne måle med de apparater, vi har. Jeg ved ikke, hvordan man skal måle menneskelig kemi, personlig udstråling og energi. Og sæt nu det er det, det handler om. Så finder vi aldrig ud af det.”

Set i lyset af de grundlæggende principper for Integrative Nursing (se anmeldelsen på modstående side) er det imidlertid ikke så vanskeligt at forklare: Medicinmanden har gennemgået en omfattende personlig udvikling og anvender både gammel og ny viden i sin coaching. Han taler og handler fra hjertet, er tillidsvækkende, møder patienterne der, hvor de er, og indgiver dem håb og mod. Endelig tager han dem med ud i naturen eller andre steder, hvor de ikke bliver mindet om deres diagnose.

Man kunne ønske, at professoren ville tage kontakt til forskere inden for komplementær og alternativ behandling eller integreret medicin for at finde frem til et videnskabeligt optimalt forsøgsdesign. Det i bogen skitserede er på forhånd dømt til at mislykkes, fordi man tilsyneladende leder efter et målbart og entydigt svar i forhold til én enkelt virkningsmekanisme. Sådan er vi mennesker ikke skruet sammen, heldigvis.

2015-14-bog-nursingEt intelligent og tankevækkende værk

Mary Jo Kreizer and Mary Koithan
Integrative Nursing
Weil Integrative Medicine Library
Oxford University Press 2014
608 sider – 63 USD

Af Bodil G. Lissau, cand.med.vet./toksikolog, BN. Vikar i primærsektoren. Formand for Fagligt selskab for sygeplejersker med interesse for komplementær og alternativ behandling.

Forskere på University of Minnesota, School of Nursing, har sammen med internationale kolleger bidraget til dette digre værk om Integrative Nursing (IN), som velsagtens kan betegnes som et væsentligt bud på et paradigmeskifte indenfor sygeplejen.

Menneskesynet og syn på sundhed og sygdom i IN vil de fleste sygeplejersker med indsigt i alternativ behandling nikke genkendende til. Komplementære og alternative (KAB) behandlingsmetoder per se rubriceres dog interessant nok sammen med alle andre behandlingsformer i et kontinuum, som går fra f.eks. healing, over indgivelse af osmotisk virkende laksantia til lægeordineret medicin og operation; dvs. at den mildeste intervention kommer først.

IN bygger på seks grundlæggende principper, som er søgt sammenfattet i nedenstående:
Mennesker er hele systemer, uadskillelige fra deres omgivelser og med en indbygget evne til at generere sundhed og velvære. Naturen har healende og regenererende egenskaber. IN er personcentreret og relationsbaseret og fokuserer på sundhed og velvære hos såvel omsorgsgiverne som dem, de drager omsorg for. IN-praksis anvender evidensbaseret viden og erfaring og benytter sig af hele spektret af terapeutiske modaliteter til at understøtte/fremskynde healingprocessen bevægende sig fra det mindst intensive/invasive til mere, afhængigt af behov og kontekst.

Ovenstående sammenfatning er måske et godt eksempel på, at bogen i høj grad udfordrer sin læser; men glæd jer til et helstøbt, intelligent, tankevækkende, inspirerende og operationelt værk. Vægtige synspunkter og argumenter veksler med praktiske anvisninger og illustrative eksempler på alt lige fra sygeplejerskers egenomsorg over ledelse og uddannelse til patientrelationer, healing, omsorg og behandling. Det første internationale symposium i IN blev i øvrigt med stor succes afholdt i Reykjavik i år.

2015-14-bog-migdemEt privilegium at blive inviteret ind i forfatterens private rum

Julie Sonne Vilstrup
Mig, ”dem” og alle jer andre – livet med skizofreni
Mellemgaard 2015
204 sider – 198 kr.

Af Sonja Bech, visiterende sygeplejerske, Centralvisitationen,
Region Hovedstadens Psykiatri.

Et væsentligt supplement til de tykke teoretiske lærebøger er den personlige fremstilling af, hvordan det opleves at være ramt af sygdom. Denne bog er et eksempel på en ærlig og meget velskrevet beretning om den proces, forfatteren har gennemgået i løbet af de år, skizofrenien udvikler sig. Et forløb, der rækker tilbage til de unge år med hallucinationer, forfølgelsesforestillinger, selvmordstanker og lavt selvværd. Kampen for at bevare normaliteten med alt, hvad deraf følger af uddannelsesforsøg, jobs, sociale tilhørsforhold, samtidig med kampen mod dæmonerne, som i starten bliver hemmeligholdt for omverdenen og også er uforståelige og skræmmende for hovedpersonen selv.

Kontakten med behandlingssystemet på godt og ondt. Flest positive erfaringer, hvor den rette medicin og langvarig samtaleterapi med særligt tillidsvækkende behandlere er væsentlige elementer i erkendelsesprocessen.

”Det vigtigste er ikke selve rejsen, men hvordan man lærer af den og tackler den.” Det er bogens allersidste sætning, og et vigtigt budskab er, at selvom skizofreni er en forfærdelig og smertefuld sygdom, der indebærer tabte drømme og visioner, så er det muligt at opnå bedring. Forfatteren lægger ikke skjul på alvoren i sygdommens karakter og forsøger ikke at bagatellisere eller romantisere. Sygdommen har så gennemgribende en indflydelse på hele personligheden og opfattelsen af en selv og omverdenen. Det er alfa og omega at nå frem til en accept af, at sygdommen har ramt en, og at tage imod den fornødne behandling. Denne proces er ganske individuel og kan have meget forskellig varighed.  Ofte er den årelang med talrige op- og nedture.

En vigtig pointe er, at man kun kan regne med det utilregnelige. Accepten indebærer, at man bliver i stand til at justere på forventninger og krav til sig selv og tilrettelægge sit liv, så det matcher ens ressourcer. Opskriften på det såkaldt normale liv er ikke nødvendigvis egnet til alle, men det gælder om at finde alternative måder, som er lige så værdige.
Forfatteren deler sine erfaringer med os og understreger samtidig, at de er hendes, og at de ikke nødvendigvis passer på andre med den samme sygdom. Processen er unik.

Bogen er sobert og respektfuldt skrevet.  Det er et stort privilegium at blive inviteret ind i forfatterens helt private rum. Man bliver væsentligt meget klogere og fuld af ydmyghed og respekt. Jeg håber, bogen får mange læsere, ikke mindst blandt fagfolk.

2015-14-bog-hjertePlejeforældre skal være umådeligt robuste

Lise Ravnkilde
Et stort hjerte er ikke nok
– Om plejefamiliers arbejde
Ravensource 2015
150 sider – 195 kr.

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.

Med et anseligt antal år i sundhedsplejerskerygsækken har jeg efterhånden fået lært at håndtere de følelsesmæssige udfordringer, som faget byder på, så nattesøvnen ikke forstyrres.

Undtagelsen er dog, når jeg har haft kontakt til plejebørn og deres plejeforældre, og har oplevet, hvordan hensynet til børnenes biologiske forældre har vejet tungere end barnets tarv, og har set, hvordan angsten hos plejeforældrene for at skulle adskilles fra barnet pga. hjemtagelse har forstyrret den tilknytning imellem plejeforældre og plejebarn, som er så essentiel for barnets udvikling. Det kræver en umådelig robusthed at være plejefamilie. Forfatteren til denne bog, som selv har børn i pleje, har ønsket at vise, hvordan plejefamilier arbejder, hvilke udfordringer de har med børnene, de biologiske forældre, sagsbehandlere og andre kommunale instanser.

”Når man bliver plejefamilie, bliver man en offentlig familie. Det betyder, at myndigheder og fagpersoner kommer i ens hjem og skal have adgang til alle informationer om familien,” skriver forfatteren. Det er ikke nok at være en ressourcestærk familie med egne velfungerende børn. Det kræver professionel indsigt og tilgang at have plejebørn, hvilket beskrivelserne fra de forskellige interviewede plejefamilier om børnene og deres vanskeligheder illustrerer.

Den støtte og supervision, plejeforældrene modtager, er meget tilfældig og afhængig af den anbringende kommune og den sagsbehandler, som aktuelt tager sig af barnets sag. Beretningerne fra forskellige plejefamilier bliver bogen igennem kommenteret af en psykolog, en superviser, en socialrådgiver og en ernæringsekspert. Bogen har ikke tydelig adresse til en bestemt målgruppe. For social- og sundhedspersonale giver den et godt indblik i, hvordan verden kan se ud for plejebørn og plejeforældre, og at den verden kan give uhyggelige drømme.

Thomas Rode Andersen, Thilde Jo Maarbjerg og Arne Astrup
Rigtig mad – den bedste ernæring for menneskekroppen
Politikens Forlag 2015
272 sider – 300 kr.

Jeg kan fortabe mig helt og aldeles i en god kogebog, hvor opskrifterne ser overskuelige ud, og fotografierne af retterne er, ja – appetitlige. Titlen på denne bog er afskrækkende, den er for hellig, men når bogen først er åbnet, kan man lære at skære en kylling og en torsk ud samt forme en hakkebøf, hvis man ikke skulle vide, hvordan sådan en skal se ud, og det er godt nok. Inspirationen kommer fra stenalderkost, som faktisk ikke har nogen gang på jord ifølge videnskaben. Stenaldermanden og hans kone spiste ikke kød, marv og fedt i store mængder, men derimod rodfrugter. Men tro flytter bjerge. Læge Arne Astrup er med på den seneste dille og er nu blevet stenaldermand, og selv om bogen ikke kun advokerer for stenalderkost, er der ufatteligt mange trosbekendelser, der peger på rigtigheden af denne tilgang til ernæring. Spis brød til, siger jeg bare.

Ove B. Schaffalitzky De Muckadell, Stig Haunsø, Hendrik Vilstrup
Medicinsk kompendium Lommebog 5. udgave inklusive online adgang
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2015
712 sider – 699,95 kr.

Her finder man i kort form de almindeligste medicinske tilstande, diagnostik og behandling. Med bogen følger online adgang, så det er muligt at benytte lommebogen fra pc, smartphone eller tablet. Et opslag på nyresygdomme fører f.eks. til et hurtigt overblik over de vigtigste nefrologiske syndromer og symptomer på dem. Man føler sig i gode hænder med bogen i lommen, og selv om målgruppen er stud.med.’er og specialister, der vil nå ud over deres eget speciale, kan sygeplejersker og sygeplejestuderende udmærket bruge lommebogen til opslag, når de vil have faktuel viden om en medicinsk patients lidelse.
Bl.a. ernæring, arbejdsmedicin og forgiftninger har egne kapitler i bogen, som altså er bred og derfor kræver en grundig bladren før brug.

Karen Glistrup og Pia Olsen
Indeni mig … og i de andre
En bog om børn og følelser
Gyldendal 2015
64 sider – 229,95 kr.

Bogen skal læses af og kigges sammen med en voksen. På alle opslag er der en kort tekst, der afsluttes med et spørgsmål. Teksten illustreres på den modsatte side.
Hensigten er, at barnet og den voksne kan drøfte de følelser og tanker, som de enkelte tekster og tegninger får frem i barnet. Glæde, vrede, bekymring, krænkelse, svigt, savn og sorg. Tegningerne er enkle, har humor og er samtidig følsomme. De fleste børn mellem to og ni år vil have en mening om dem, vil kunne tale ud fra dem.
En bog sundhedsplejersker med god samvittighed kan anbefale børnefamilierne, så børn både kan lære deres egne og andre menneskers følelser at kende