Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Hørt! Opgør med skønmaleri af overbelægning

Da Fyens Stiftstidende beskrev overbelægning på OUH, skønmalede ledelsen situationen, mener fællestillidsrepræsentant Kirsten Nikolajsen. Så gik hun i pressen.

Sygeplejersken 2016 nr. 3, s. 18

Af:

Signe Lene Christiansen, journalist

ikon-hoert

Kirsten Nikolajsen
I december sidste år gik fællestillidsrepræsentant Kirsten Nikolajsen sammen med Jytte Kristensen, kredsnæstformand i Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark, via et læserbrev imod ledelsen fra OUH i en sag om overbelægning.
Foto: Nils Lund Pedersen
Det gør en stor forskel, om der ligger 18 patienter i stedet for 14 på en afdeling. Sådan lød det klare budskab fra fællestillidsrepræsentant for sygeplejersker og radiografer på OUH, Kirsten Nikolajsen, i et læserbrev bragt i Fyens Stiftstidende i december sidste år. 

I en artikelserie om overbelægning på flere afdelinger af Odense Universitetshospital udtalte ledende overlæger og en sygehusdirektør, at det kun har få konsekvenser, at der ofte er flere patienter på en sygehusafdeling, end afdelingen og antallet af medarbejdere egentlig er gearet til. Og det fik Kirsten Nikolajsen til at gå til modsvar.

“Ledelsen havde tegnet et skønmaleri af problemet og påstod, at overbelægning ikke havde den store betydning. Det var jeg uenig i,” siger Kirsten Nikolajsen.

Hun fortæller, at hun allerede tog emnet op med OUH’s administrerende direktør, da Fyens Stiftstidende bragte de første artikler, hvori ledelsen afviste, at overbelægningen var et problem.

“Jeg sagde, at det var en uheldig udmelding i pressen, fordi jeg mente – og stadig mener – at overbelægning bestemt har konsekvenser for både patienter og personale. Men jeg oplevede, at der ikke var lydhørhed. Så havde jeg ét skud tilbage i bøssen, og det var at gå til pressen,” siger fællestillidsrepræsentanten, der orienterede direktøren den dag, hun sendte læserbrevet. 

Fik hjælp af kredsen 

“Det er ikke farligt at gå til pressen, men en rigtig god måde at blive hørt på,” siger læserbrevsdebutanten, der før har udtalt sig til citat i medierne. Dog aldrig i en så konkret sag. Og altid på baggrund af en direkte henvendelse fra en journalist. 

At skrive et læserbrev var dog ikke ligetil for Kirsten Nikolajsen. Især ikke når det var første gang, hun skulle skrive på vegne af andre sygeplejersker. Hun kontaktede derfor en kommunikationsmedarbejder i sin kreds, som med sparring og retteblæk hjalp FTR’en med at få sit budskab i avisen. 

Skabte dialog

Læserbrevet førte efterfølgende både til en forsideartikel og et stort opslag i den fynske avis, hvor Kirsten Nikolajsen igen tog bladet fra munden og gik imod ledelsens udmeldinger. Også sygeplejerske Solvej Glittrup fra den medicinske afdeling på OUH i Svendborg havde fået nok og gik til pressen efter at have konfereret med Kirsten Nikolajsen.

Kirsten Nikolajsen er ikke i tvivl om, at hun vil udtale sig offentligt om en sag en anden gang, hvis det skulle blive nødvendigt. Heller ikke selvom de kritiske udtalelser om ledelsen fik direktøren til at indkalde hende til et møde.

“Han var ærgerlig over artiklen, og han var ikke enig med mig, men heldigvis er vores arbejdsplads ikke et sted, hvor man får smæk for den slags. Det har ført til dialog både på afdelingerne og i ledelsen, og det var det, vi ønskede,” fortæller Kirsten Nikolajsen.