Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Grundig indføring i psykoterapi med børn og unge

Sygeplejersken 2017 nr. 1, s. 44

Af:

Lone Monsen, Sygeplejerske i Børneungdomspsykiatrisk speciellægepraksis

2017-01-psykodynamik

Liselotte Grünbaum og Karen Vibeke Mortensen, bind I

Psykodynamisk psykoterapi med børn og unge, en grundbog om teorier og arbejdsmetoder

Hans Reitzels Forlag 2016, Bind I, 278 sider – 325 kr.

2017-01-psykodynamik2

Liselotte Grünbaum og Karen Vibeke Mortensen (red.), bind II

Psykodynamisk psykoterapi med børn og unge, et område i udvikling
 

Hans Reitzels Forlag 2016, bind II, 224 sider – 325 kr.

Dette er den første bog på dansk om psykodynamisk psykoterapi med børn og unge. Forfatterne er to af Danmarks mest erfarne terapeuter, supervisorer og undervisere inden for området. De fører os med sikker hånd gennem børneterapiens historiske udvikling og det tidlige teoretiske grundlag fra Anna Freud og Melanie Klein til nyere teoretikere som Stern og Fonagy, der relaterer til den neurobiologiske og -psykologiske forståelse som supplement til de tidlige relationsteorier.

Samarbejdet med forældrene og deres forståelse for behandlingen fremhæves som centralt for en vellykket terapi. Legen og det kreative udtryks muligheder i terapien beskrives med eksempler, der gør vanskeligt teoretisk stof let at forstå. De specifikke metoder til unge formidles i et særskilt kapitel. Forfatternes mål er at formidle den psykodynamiske terapi som en veldokumenteret behandlingsform til både lettere psykiske vanskeligheder og til grundlæggende tidlige skader i personligheds- og relationsdannelsen hos omsorgssvigtede og traumatiserede børn. Sidst i bogen behandles den eksisterende forskning og dens betydning for at sikre udviklingen inden for området.

Bogen henvender sig til fagfolk med terapeutisk erfaring, men bidrager med sine cases og teoretiske uddybelse af betydningen af relationen som containende og i et gensidigt overførings-modoverføringsforhold til en yderst relevant inspiration for alle sygeplejersker, som dagligt møder børn og unge, hvor denne overføringsrelation opstår og får betydning for barnets muligheder.

I andet bind uddyber erfarne terapeuter rammerne for den terapeutiske alliance, for forældrearbejdet og for det svære afslutningsarbejde i terapien, hvor barnet/den unge går fra absolut afhængighed til relativ afhængighed og afslutningsvis til en mere autonom tilstand, hvor han/hun kan slippe relationen til terapeuten. Kapitlerne om terapiforløb med autistiske børn samt med svært traumatiserede børn i destabiliserede familiestrukturer fremstår stærke og indsigtsgivende via casestudier. Her beskrives udviklingen i terapien ud fra barnets tegninger, kreative leg og udsagn samt terapeutens sideløbende refleksioner over egne følelser og personlige temaer, der aktiveres i terapisessionen.

For sygeplejersker, der arbejder med børn og unge med tidlige traumatiske erfaringer omkring separation og ustabile relationer, er der megen viden og inspiration at hente. Og ikke mindst er bogens fokus på behandlerens egne overføringer et meget væsentligt aspekt i det daglige arbejde med disse børn, da der heri ligger mulighed for en dybere forståelse for barnet og for, hvordan man finder nye veje til at støtte barnet i dets udvikling.

 

Af Lone Monsen, sygeplejerske i Børne-ungdomspsykiatrisk speciallægepraksis.