Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Undervisning: Nedlukning har kickstartet den digitale omstilling

Som følge af coronakrisen er netbaseret undervisning og digitale arbejdsgange på rekordtid blevet en stor del af den nye virkelighed på sygeplejerskeuddannelsen – og flere online-værktøjer er kommet for at blive. Det forudser Helle Bruhn, lektor og næstformand i Fagligt Selskab for Undervisende Sygeplejersker.

Sygeplejersken 2020 nr. 5, s. 15

Af:

Helle Lindberg, journalist

Teams, Zoom, Thinglink og PowerPoint med speak. På sygeplejerskeuddannelserne har både undervisere og studerende i al hast måttet omstille sig til en digitaliseret hverdag, hvor nedlukning og social afstand har gjort det nødvendigt at tænke i nye baner.

Selvom omlægningen af undervisningen har været en udfordring, som skulle tackles på rekordtid, er den imidlertid gået godt. Det fortæller Helle Bruhn, lektor og næstformand i Fagligt Selskab for Undervisende Sygeplejersker.

”Alle undervisere har knoklet for at få det til at lykkes, og jeg synes, vi er ved at have fundet rytmen. Det er klart, at fjernundervisning stiller nogle krav i forhold til de studerendes udbytte, som vi er nødt til at tænke ind i materiale og forberedelse, men vi har formået at løfte opgaven,” siger hun.

Helle Bruhn mener, at flere af de nye arbejdsgange og digitale undervisningsmetoder fungerer så godt, at de vil blive en permanent del af værktøjskassen – også når nedlukningen er forbi.

”Der er uden tvivl nogle værktøjer, som vi også kommer til at bruge fremover, fordi vi har fået øjnene op for, hvad de kan. Man kan sige, at nedlukningen har kickstartet den digitale omstilling, som vi allerede havde taget et par skridt hen imod inden coronakrisen,” siger hun.

Vejledning via video

Lisbeth Vinberg Engel er lektor på Sygeplejerskeuddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Hun fortæller, at omlægningen af undervisningen er gået over al forventning – også selvom der har været enkelte bump på vejen.

”I starten kunne det for eksempel være svært at finde den rette arbejdsstruktur, så man ikke sad foran skærmen til langt ud på aftenen,” siger hun.

Lisbeth Vinberg Engel fortæller, at de studerende har taget godt imod de nye undervisningsformer. Udover den almindelige undervisning tilbydes der bl.a. vejledning via videochat – en mulighed, som opgaveskrivende studerende flittigt benytter sig af.

Hun mener ligesom Helle Bruhn, at flere af de digitale værktøjer er kommet for at blive. F.eks. Zoom, som hun har haft glæde af til kommunikation med de af hendes udvekslingsstuderende, som sidder ude i verden. Lisbeth Vinberg Engel understreger dog samtidig, at værktøjerne ikke kan erstatte alle aspekter af den traditionelle undervisning:

”Der vil altid være ét eller andet, som går tabt i oversættelsen, når man udelukkende kommunikerer og underviser online.”