Forsinkelse af Sygeplejersken og evt. kalender
Postomdelingen har beklageligvis været ramt af sygemeldinger, hvilket har forsinket ca. 3000 forsendelser. Sygeplejersken og din kalender (hvis du har bestilt kalender) er på vej hjem til dig.
Sygeplejersken
Synspunkt: Oversygeplejersken er uundværlig
Plejegruppen og dermed patienterne blev ladt i stikken, da man fjernede det vigtigste led mellem sygeplejen og administrationen: Oversygeplejersken.
Sygeplejersken 1997 nr. 38, s. 22
Af:
Ib Bygbjerg, overlæge
Patienten i centrum og styr på økonomien gennem budgetansvarlighed var argumenter for at flytte ansvaret fra oversygeplejersken til afdelingssygeplejerskerne, bl.a. på Rigshospitalet. Men hvem overtog ansvaret for den overordnede pleje- og personalepolitik? Kan vi undvære oversygeplejersken som talskvinde for plejegruppen, når ressourcerne skal fordeles?
Afdelingslæger er vigtige for kontinuitet og kvalitet i det lægelige arbejde, men vi kan ikke undvære overlæger, særligt ikke administrerende overlæger, til at tage ansvaret for den overordnede behandlings- og lægefaglige politik.
Pleje- og lægegruppens fælles mål er at pleje og behandle patienterne bedst og hurtigst muligt. Kan disse mål nås, når den ene gruppe ikke længere har en talskvinde?
Disse spørgsmål burde stilles og besvares af sygeplejegruppen og dens fagforening. Hvorfor blander en overlevende overlæge sig så? Fordi det er på høje tid, at disse spørgsmål stilles og besvares, hvis vi vil bevare et offentligt sygehusvæsen, vi kan være bekendt, og som vi selv gerne vil benytte, når vi får behov.
En såre simpel test for sygeplejekvalitet er at sætte sig selv eller sine nærmeste pårørende i egne patienters sted: Ville jeg selv acceptere at falde ud af sengen eller at høre en konfus patient råbe natten lang, fordi plejepuljepengene var brugt op? Ville jeg kunne udholde at tænke på, at en af mine nærmeste i terminalfasen eller i en konfusionstilstand blev flyttet til intensivafdelingen, kun fordi de har mere plejepersonale pr. patient, og stamafdelingen mangler personale? Ville jeg finde mig i, at en af mine nærmeste fik i.v.-væske, fordi der ikke var tid til at hjælpe med at give mad og drikke – eller udviklede decubitus, fordi der ikke var tid til at vende og skifte?
Vi har nu fået patientklagenævn og brochurer til at uddele ved patientens ankomst til afdelingen, så patient og pårørende véd, hvortil de skal klage.
Men hvortil skal plejegruppen klage, når plejen af de syge – og af gruppen selv – har nået et niveau, som man ikke ville udsætte sig selv eller sine nærmeste for?
Plejegruppen og dermed også patienterne blev ladt i stikken, da man fjernede det vigtigste led mellem sygeplejen og administrationen: Oversygeplejersken.
At få oversygeplejersken tilbage løser ikke problemerne med manglende ressourcer til plejen, men det gør flere økonomer heller ikke. Til gengæld véd oversygeplejersker, at syge- og personalepleje er uundværlige led i en hospitalsafdelings funktion – ligesom læger.
Ib Bygbjerg er overlæge på Epidemiafdeling M på Rigshospitalet.