Sygeplejersken
Sundhedssektoren meget sårbar
Sygehuse og kommunale sundhedsforvaltninger er nogle af de offentlige arbejdspladser, hvor ansatte og ledelsen oftest tørner sammen i en strid om retten til at udtale sig.
Sygeplejersken 1997 nr. 45, s. 16
Af:
Claus Leick, journalist
Ansatte på sygehuse og i de kommunale sundhedsforvaltninger oplever jævnligt, at udtalelser til pressen om eksempelvis nedskæringer eller for lave normeringer efterfølgende giver dem problemer i forhold til ledelsen.
De fleste af Dansk Sygeplejeråds amtskredse har eksempler på sådanne sager, og flere af dem er efterfølgende blevet behandlet af Folketingets Ombudsmand. Andre dele af den offentlige sektor oplever lignende problemer, men noget tyder på, at sundhedssektoren er et af de områder, hvor ledelsen og ansatte oftest tørner sammen i spørgsmålet om retten til at udtale sig.
Det er der flere forklaringer på.
Lektor i forvaltningsret ved Institut for Sociale Forhold ved Aalborg Universitet, Oluf Jørgensen, der blandt andet har skrevet en række bøger om ytringsfrihed og åbenhed i den offentlige forvaltning, siger:
''Når vi jævnligt har sager om ytringsfrihed på sygehusene, hænger det sammen med, at blandt andet sygeplejerskerne i de seneste år er trådt ud af den traditionelle rolle som pæne og flinke medarbejdere, der ikke siger ledelsen imod. Ledelserne har været vant til, at sygehusene var en lukket sektor, hvor de ikke blev mødt af kritik fra egne rækker. Sådan er det ikke længere, og det får nogle ledere til at reagere kontant og primitivt ved at forsøge at begrænse de ansattes ytringsfrihed.''
Oluf Jørgensen mener dog også, at det har en vis betydning for de mange sager om ytringsfrihed i sundhedssektoren, at ansattes kritik af, at eksempelvis et sygehus ikke kan tage sig ordentligt af de syge og gamle, er en kritik, der rammer meget hårdt, fordi der er tale om et meget følsomt emne.
''Politikerne og ledelserne er meget sårbare over for denne type kritik, og det er en anden forklaring på, at reaktioner over for de ansatte kan være meget voldsomme,'' siger Oluf Jørgensen.
Endelig er der ledelsernes forhold til politikerne.
Et sygehus er en stor og ofte uoverskuelig organisation med mange afdelingsledelser og mange forskellige faglige eksperter. Sygehusledelsens opgave er blandt andet at informere politikerne om, hvad der sker på sygehusene, men de har ofte ikke et samlet overblik over alt, hvad der foregår. Derfor står de svagt, når de skal informere politikerne. Omvendt vil de gerne styre, hvilke oplysninger politikerne skal have.
''Derfor kommer ledelserne i vanskeligheder i forhold til deres politikere, når pressen pludselig kan berette om ting, som ledelsen ikke har informeret deres politikere om. Det svækker ledelsen, fordi politikerne måske undrer sig over ikke at være blevet informeret ordentligt,'' forklarer Oluf Jørgensen. Han mener, at det er en af hovedårsagerne til, at offentlige ledere ofte reagerer mere eller mindre velovervejet med at kritisere ansatte for at have udtalt sig til pressen.
Nøgleord: Folketingets Ombudsmand, ytringsfrihed.