Sygeplejersken
Kvalitet i det psykiatriske patientforløb
Forskellen på patienters og personales opfattelse af den samme situation er udgangspunktet for et kvalitetsprojekt på Psykiatrisk Hospital i Århus.
Sygeplejersken 1998 nr. 31, s. 36
Når patienterne fortalte – for eksempel i forbindelse med udskrivning eller overflytning til en anden afdeling – hvordan de havde oplevet forskellige situationer under indlæggelsen, var det somme tider svært for personalet at genkende situationerne. Det patienterne beskrev som ubehageligt, kunne personalet begrunde og forklare ud fra faglige kriterier.
Det gav ideen til et kvalitetssikringsprojekt, som nu ligger beskrevet i pjecen 'Kvalitet i det psykiatriske patientforløb – et kvalitetsprojekt på et åbent og et lukket afsnit'. Ønsket var at udvikle et redskab, der kunne inddrage patienternes vurdering som et væsentligt grundlag for kvalitetsudvikling i den psykiatriske sygepleje.
Projektet blev gennemført i to sengeafsnit, et åbent og et lukket, med støtte fra Service- og Kvalitetskontoret i Århus Amt.
I begge afsnit prioriterede personalet indsatsområderne:
- morgenmøde
- modtagelse
- overflytning/udskrivelse
- behandlernes tilgængelighed.
Patienterne blev inddraget med gruppeinterview.
I hvert afsnit blev der udarbejdet en faglig manual med beskrivelse af indlæggelsesforløb, arbejdsmetoder og aktiviteter på indsatsområderne. Desuden blev der udarbejdet et spørgeskema til løbende dokumentation af patienternes oplevelser og tilfredshed.
I en videreudvikling af projektet skal der udvikles faglige kvalitetsmål og indikatorer. Projektet er beskrevet i en publikation fra FOKUS (Forum for Kvalitet og Udvikling i Offentlig Service, et samarbejde mellem Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Institut for Sundhedsvæsen (DSI), Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF) samt Københavns og Frederiksberg Kommuner).
Pjecen 'Kvalitet i det psykiatriske patientforløb – et kvalitetsprojekt på et åbent og et lukket hospitalsafsnit' er skrevet af chefsygeplejerske Agnete Iversen og Service- og Kvalitetskontorets leder Peter Rohde.