Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Skoleelever på sygehuset

Holstebro Centralsygehus har gode erfaringer med elever fra 9. og 10. klasser i folkeskolen. Eleverne har været i erhvervspraktik på sengeafsnit og billeddiagnostisk afdeling. Det overordnede formål er at skabe interesse hos de unge for sundhedsuddannelserne.

Sygeplejersken 1998 nr. 9, s. 36-37

Af:

Jan Gottlieb, hygiejnesygeplejerske

SY-1998-09-36-1Fremtiden står for døren. I folkeskolens afgangsklasser skal man til at tage bestik af arbejdsmarkedet. Prøv at tage de unge mennesker i erhvervspraktik inden for pleje- og omsorgsområdet, lyder budskabet fra Holstebro Centralsygehus. Foto: Kirstine Theilgaard.

Søgning til sygeplejerskeuddannelsen er vigende.

En overskrift, der har været fremme i pressen flere gange inden for de sidste år. Det gælder også i Ringkjøbing Amt. I 1995 var der 301 ansøgere til sygeplejerskeuddannelsen, i 1996 232 og i 1997 211 ansøgere.

Der har været fremsat flere teorier om årsagen til det faldende ansøgertal, men et er sikkert, der er tale om små årgange blandt de uddannelsessøgende.

Holstebro Centralsygehus har ansvar for, at der kan rekrutteres uddannelsessøgende til sundhedsfagene. Sygehuset har derfor med succes siden marts 1996 tilbudt 9. og 10. klasses elever, der ønskede at komme i erhvervspraktik som sygeplejerske, radiograf eller social- og sundhedsassistent, et femdages ophold i et sengeafsnit eller i billeddiagnostisk afdeling.

Igennem mange år har både folkeskoleelever, forældre og Holstebro Kommunes børne- og kulturforvaltning forsøgt at få 9. og 10. klasses elever i erhvervspraktik inden for sygeplejen på sygehuset. Det har vi tidligere sagt nej til bl.a. begrundet i tavshedspligten over for patientfølsomme data.

Praktikophold indgår i de fleste folkeskoler som et led i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen på 9. og 10. klassetrin. Det er hensigten, at eleven skal få kendskab til forholdene og arbejdsfunktionerne på praktikstedet ved at deltage i det praktiske arbejde i den udstrækning, det er muligt. Dette kendskab til forhold på arbejdsmarkedet vil kunne få betydning for elevens senere uddannelse og erhverv.

I Holstebro Centralsygehus' målsætning, Plan 2000, hvori indgår afsnit om sygehusets uddannelsesopgave og samspillet med omverdenen, står bl.a.: ''Vi opfatter uddannelsesopgaven som et særskilt formål, vi skal leve op til på lige så kvalificeret vis som til patientopgaven. I de kommende år vil vi satse på:

  • At gøre uddannelsesopgaven mere synlig og at arbejde for, at Holstebro Centralsygehus er kendt af omverdenen som et godt praktikuddannelsessted med et godt uddannelses- og studiemiljø.
  • At uddannelserne er veltilrettelagte med et fagligt indhold og med kvalificeret vejledning.
  • Et godt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne.''

Overkommelig opgave

Det sygeplejefaglige råd ved Holstebro Centralsygehus tog med udgangspunkt i målsætningen derfor initiativ til at imødekomme ønsket om erhvervspraktik inden for sygeplejen.

To ledende sygeplejersker tog initiativ til et møde med Holstebro Kommunes ansvarlige leder for skolernes erhvervspraktik. Der blev udvekslet ønsker, behov, forsikringsstatus, tavshedspligt og praksis vedrørende tildeling af erhvervspraktikanter. En ung, der er i praktik eller på besøg i en virksomhed, er omfattet af de sikkerhedsforskrifter, der gælder for den pågældende arbejdsplads, men han dækkes ikke af ulykkesforsikringslovens regler.

Hvis en skoleelev på 8.-10. klassetrin kommer ud for en ulykke i forbindelse med praktik eller et erhvervsorienterende arrangement, yder staten erstatning efter ulykkesforsikringslovens regler. Hvis en praktikant har forvoldt en skade under praktikopholdet, dækker statens erstatningsordning. Det er dog en forudsætning, at praktikken/arrangementet er organiseret af en skole eller et arbejdsformidlingskontor.

Under hensyn til elevens alder skal der gøres opmærksom på de gældende regler for unge menneskers deltagelse i fagligt arbejde. Eleverne er omfattet af en kollektiv erstatningsforsikring.

Formålet med erhvervspraktik for 9.-10.

Side 37

klasses skoleelever på Holstebro Centralsygehus blev:

  • at give erhvervspraktikanter indsigt i et arbejde inden for pleje- og omsorgsområdet
  • at tiltrække potentielle elever/studerende til sundhedsuddannelserne
  • at skabe større åbenhed mellem sygehuset og lokalsamfundet.

Opgaven lød overkommelig, og det videre arbejde med en godkendelse i sygehusledelsen og etablering af engagement hos afdelingerne for at modtage erhvervspraktikanter kunne gå i gang. Afdelingsledelserne blev orienteret på et lederkredsmøde, og de to ledende sygeplejersker kontaktede derefter personligt nogle afdelingssygeplejersker med opfordring til at prøve noget nyt på trods af travlhed samt en appel om ansvarlighed over for sundhedsvæsenets fremtid.

Forslaget blev ikke modtaget lige positivt i alle afdelinger, og enkelte overlæger var direkte imod ordningen på grund af mulige problemer med tavshedspligten. Der blev sat struktur på opholdene med tydeliggørelse af, at praktikanterne ikke havde adgang til patientdata, såsom journal og sygeplejekardex. Vi fik skabt interesse hos flere afdelinger, og aftalen blev, at Holstebro Centralsygehus kunne modtage 17 elever fra 9. og 10. klasse om året. De positive afdelinger skulle herefter prøve med hver en skoleelev.

Stor tilslutning

Holstebro Centralsygehus modtager, senest fire uger før det enkelte ophold, navn og adresse fra kommunen. Sygehusets ansvarlige for erhvervspraktikken aftaler opholdet med en afdeling. Der tages vidtgående hensyn til afdelingens eventuelle ekstraordinære belastning i perioden. Den enkelte praktikant modtager herefter en bekræftelse på det planlagte ophold med oplysning om tavshedspligt, at vi forventer, vedkommende møder velsoigneret med rent fodtøj, samt at han/hun skal henvende sig på systuen med henblik på udlevering af uniform forud for opholdet.

Eleverne, oftest to-fire hver gang, møder mandag morgen til en fælles introduktion hos den ansvarlige for praktikken. Der drøftes forventninger til opholdet, sygehusets opgaver, tavshedspligt (med eksempler), hygiejne og sikkerhed. Efter en oftest god snak om at arbejde på et sygehus følges praktikanterne til de enkelte afdelinger, hvor de modtages af et personalemedlem.

Erhvervspraktikanterne fordeles enkeltvis i hver deres afsnit. Dette giver dem bedre mulighed for kontakt til afdelingens øvrige ansatte og studerende.

I afdelingen er praktikanten tilknyttet en sygeplejerske og/eller en social- og sundhedsassistent gennem de fem dage. Disse personer forsøger at opfylde praktikantens mål om at opleve hverdagen på sygehuset. Der er opgaver og situationer, hvor praktikanten må blive uden for stuen, men også situationer hvor praktikanten kan være til hjælp med to ekstra hænder.

Af rapporterne ses, at de bl.a. deltager i madservering, sengeredning, skyllerumsarbejde, prøveforsendelse, opfyldning i linnedskabe og depoter m.m. Det forsøges at give skoleeleven et tydeligt indtryk af både arbejdslivet og det sociale liv på et sygehus, inklusive kantinebesøg og kaffepauser.

Flere afdelinger tilbyder praktikanten at følge sygeplejersken i en aften- eller nattevagt, hvilket gør et stort indtryk på praktikanten. Praktikanten kan ved patientaccept følge med til behandlinger og undersøgelser i fx fysio- og ergoterapi eller i billeddiagnostisk afdeling. Den enkelte afdeling evaluerer afslutningsvis praktikopholdet, og fra de fleste erhvervspraktikanter modtager vi rapporter eller takkebreve.

Holstebro Centralsygehus har nu haft 40 erhvervspraktikanter fra 9. og 10. klasser, som har været i fem dages praktik i sengeafsnit eller billeddiagnostisk afdeling. Forløbene har været positive, og søgningen har været overvældende. Opfordringen lyder derfor til landets sygehuse, der endnu ikke har åbnet op for erhvervspraktik inden for pleje og omsorg: Prøv det!

Nøgleord: Erhvervspraktik, uddannelse.