Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Sygeplejersken 1999 nr. 23, s. 32

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

DEN PSYKOLOGISKE LAVALDER OVERSKRIDES

Gideon Zlotnik

De stakkels børn - Den psykologiske lavalder ­ den daglige hjernevask

København: Forlaget Nielsens 1998
180 sider, 225 kroner 

SY-1999-23-32-1Børnepsykiateren Gideon Zlotnik leverer et personligt, fagligt debatindlæg og opfordrer til dialog om, hvad medierne gør ved børn og unge.

Den kendsgerning, at stadigt flere børn bliver henvist til børnepsykiatrisk undersøgelse og behandling for angstsymptomer, og at der i ungdomspsykiatrien ses en stigning af især unge piger med spiseforstyrrelser, vækker bekymring. Børn, unge og forældre beskrives som stakkels, fordi der meget bevidst satses på børn og unges magt i familierne, en magt, som medierne med fuldt overlæg udnytter på en måde, som skader børn. Zlotnik mener, at den belastning, børnene udsættes for fra medie- og reklameverdenen, hjernevasker dem (og de voksne). Det anklager han medieverdenen for, og han indfører begrebet psykologisk lavalder. Den psykologiske lavalder overskrides, når børn og unge får viden og oplysninger eller oplevelser, som de ikke kan bearbejde og bruge konstruktivt. Både forældre og professionelle overskrider den psykologiske lavalder. Årsagssammenhængen er dog ikke entydig, og forfatteren gør opmærksom på, hvor hans mening divergerer med den gængse holdning.

Forældrenes andel i børnenes problemer går heller ikke ram forbi. Familiernes manglende tid og den høje skilsmissefrekvens er oplagte syndere i børns liv, men han kommer ikke med gode forslag til, hvordan disse problemer løses. Zlotnik omtaler den stigende institutionalisering af små børn og det problematiske i, at børn i mange timer hver dag befinder sig i en verden af kvinder. Hans kreative forslag til ændring af dette område er højere løn til mandlige pædagoger!

Zlotnik sporer en tendens til, at piger fortaber sig i tv-serier med helte og heltinder, og at drenge fordyber sig i computerspil. Begge dele menes skadelige i stort omfang, da psykologiske test viser, at overstimulering kan give adfærdsforstyrrelser.

Problemet med den teknologiske udvikling i forhold til børn og unge er, at den skader de svage børn og unge og belaster de stærke, så de lettere kommer i krise. Alle er medansvarlige for den påvirkning, som kan skade børn og unge, men Zlotnik er godt klar over, at der også står økonomiske interesser på spil, hvorfor det er svært at ændre på tingenes tilstand.

Zlotnik kommer omkring mange aspekter i børn og unges tilværelse, og som debatoplæg er bogen meget morsom. Det er dog ikke alle teorier, der virker lige velovervejede, men stort set begrunder Zlotnik sine påstande. Det kan dog være svært at vurdere, hvornår det er Zlotniks egne undersøgelser, og hvornår det er uvildige undersøgelser, han refererer til.

Af Anne Marie Detlefsen, sundhedsplejerske i Sønderborg Kommune.

TRÆNINGSVEJLEDNING

Helle Ploug Hansen

Teknikker og procedurer
En håndbog for sygeplejersker

København: Gyldendal 1999
240 sider, illustreret, 258 kroner

SY-1999-23-32-2Når der tales og skrives om faget sygepleje, fokuseres der i dag i stor udstrækning på det individuelle i forholdet mellem patient og sygeplejerske. At sygeplejen i dagligdagen også rummer beherskelse af forudsigelige teknikker og procedurer, der kræver øvelse og rutine, omtales i mindre grad. Det råder denne bog bod på.

Et forfatterteam på 13 sygeplejersker præsenteres kort, herefter beskrives udelukkende de rene teknikker og procedurer, der kan trænes, indtil rutine er opnået, mens det individuelle og de sociale relationer er udeladt. I stedet henvises til anden relevant litteratur.

Bogen er alfabetisk opbygget, begyndende med barbering og sluttende med øre, høreapparat, vedligeholdelse og rengøring. Denne systematik gør, at det er let at finde frem til den enkelte handling i indholdsfortegnelsen. Indholdet er strengt struktureret, så det er let at bruge den som opslagsbog. Hver beskrivelse af en teknik eller procedure har en kort, forklarende indledning. Herefter remses op, hvad der skal medbringes.

Udførelsen beskrives i korte sætninger, og beskrivelsen afsluttes med, hvad der er vigtigt under oprydningen. Hver beskrivelse er desuden forsynet med piktogrammer, der viser, hvornår håndvask er påkrævet, at der skal ryddes op efter proceduren, eller at der er yderligere litteraturhenvisninger.

Bogen kan absolut ikke stå alene, men skal ses som en træningsvejledning, der hjælper den studerende eller sygeplejersken til at systematisere handlinger og rutiner, så diverse forskrifter bliver overholdt. På den måde kan bogen være en hjælp til at skabe det overblik, der gør sygeplejersken i stand til at udføre de komplekse sygeplejehandlinger i praksis, der ud over teknikker og procedurer rummer det individuelle og de sociale relationer.

Helle Ploug Hansen udtrykker det således: ''Teknikker og procedurer indgår i de handlinger, som sygeplejersker og sygeplejestuderende udfører i praksis. Ingen teknikker og procedurer eksisterer således i et tomrum. De er hverken naturgivne eller selvfølgelige, men skabes og genskabes i sociale og kulturelle sammenhænge.''

Bogen henvender sig til sygeplejestuderende og sygeplejersker. Den kan anvendes som et supplement til den undervisning, der foregår i demonstrationsstuen og i praktikken, og som et supplement til den vejledning, den mere erfarne sygeplejerske giver til den mindre erfarne sygeplejerske. Derimod vil bogen aldrig kunne erstatte undervisning og vejledning.

Af Jens Bydam, pædagogisk koordinator, Københavns Amt, Sygepleje- og Radiografskolen.