Forsinkelse af Sygeplejersken og evt. kalender
Postomdelingen har beklageligvis været ramt af sygemeldinger, hvilket har forsinket ca. 3000 forsendelser. Sygeplejersken og din kalender (hvis du har bestilt kalender) er på vej hjem til dig.
Sygeplejersken
Tid til de studerende
Studiegrupper for studerende kan være med til at forbedre praktikken både for de studerende og afdelingens sygeplejersker.
Sygeplejersken 2000 nr. 21, s. 50-51
Af:
Anni Andersen, klinisk udviklingssygeplejerske,
Trine Marslev, sygeplejerske, klinisk vejleder
Vi bruger mange ressourcer på de studerende, og plejepersonalet oplever, det er problematisk at finde tid til de studerende i en travl hverdag. Sygeplejersken skal både vejlede og undervise de studerende samtidig med, at de skal varetage plejen for en stor gruppe patienter. Sygeplejerskerne føler sig utilstrækkelige både over for de studerende og ikke mindst over for patienterne. Samtidig går personalet i skiftende vagter, og det er derfor ikke let at skabe kontinuitet i praktikforløbet for den studerende. Der er ingen tvivl om, at vi gerne vil gøre vores bedste både for patienter og studerende.
På baggrund af evalueringer fra de studerende samt den nye praktikordning er der et ønske/krav om, at de studerende skal have:
- mere tid sammen med rollemodellen
- mere tid til at lære det praktiske
- mere tid til vejledning
- mere tid til refleksion
- mere tid / mulighed for at være studerende.
Studiemiljø
Vi har et ønske om at tilbyde de studerende et studiemiljø.
- Der giver mulighed for relevant og struktureret introduktion af de studerende til afdeling.
- Hvor formålet med de studerendes praktik er uddannelse og ikke arbejdsværdi.
- Hvor der er mulighed for, at de studerende kan tilegne sig relevant klinisk viden og mulighed for læring i praksis.
- Hvor der er mulighed for vejledning, refleksion og evaluering.
- Hvor den kliniske vejleder og praktikvejlederne fungerer som rollemodel for de studerende.
- Hvor der er mulighed for, at de studerende kan udveksle viden og erfaringer samt støtte hinanden.
Med udgangspunkt i de muligheder og begrænsninger, vi har i afdelingerne, og med udgangspunkt i ovenstående ønske om et godt læringsmiljø har vi udarbejdet en model til organisering af de studerende i deres praktik sommeren 1998.
Modellen tager udgangspunkt i, hvordan få sygeplejersker kan uddanne de mange studerende.
Studiegruppe
På de enkelte afdelinger bliver de sygeplejestuderende samlet i en studiegruppe, hvor de varetager plejen af 4-6 patienter i samarbejde med de to praktikvejledere, der er tilknyttet gruppen.
Den studerendes ugentlige studiedag planlægges på vagtplanen, men den enkelte studerende har mulighed for at ændre den, så studiedagen er placeret optimalt i forhold til studieforløbet.
De studerende skal dagligt evaluere dagen og planlægge den næste i samarbejde med praktikvejlederen ud fra mål fra perioden.
Praktikvejledernes vagtplan er tilrettelagt på en sådan måde, at der altid er en til stede i studiegruppen. Ved sygdom eller ferie træder den kliniske vejleder i afdelingen til.
Det øvrige plejepersonale i afdelingerne fritages fra uddannelses- og undervisningsforpligtigelser over for de studerende i hverdagen, medmindre praktikvejlederne og den kliniske vejleder ikke er til stede.
De kan dermed anvende deres ressourcer til pleje af patienterne, udvikling af sygeplejen m.m.
Vi er opmærksomme på, at en ny organisering ikke nødvendigvis sikrer et godt læringsmiljø, men vi mener, at vi ved at organisere de studerende i grupper kan skabe nogle rammer, der kan være med til at skabe et godt læringsmiljø.
Implementering af studiemiljøet
I sommeren 1998 blev den første studiegruppe oprettet i en afdeling. På baggrund af positive evalueringer fra både studerende og plejepersonalet er der nu oprettet studiegrupper på flere afdelinger i Neurocentret på Rigshospitalet.
De studerende har bl.a. givet udtryk for:
- De får en målrettet introduktion og oplæring.
- Der er tid og mulighed for at være studerende i en travl hverdag.
- Der er altid en kendt rollemodel at støtte sig til.
- Der er mulighed for at diskutere og udveksle erfaringer med andre studerende.
- 3.-årsstuderende fungerer som rollemodel for yngre studerende, samtidig med at de får mulighed for at træne deres pædagogik.
- De er mere isoleret fra resten af afdelingen.
- De er meget afhængige af de to praktikvejlederes faglige niveau.
Side 51
Praktikvejlederne har bl.a. givet udtryk for:
- Det er lettere at skabe kontinuitet i det enkelte praktikforløb.
- Det er lettere at vurdere og vejlede den enkelte studerende.
- De studerende har lettere ved at vurdere eget niveau, fordi de hele tiden har andre studerende at måle sig selv op imod.
- Der er tid til at være praktikvejledere, og de oplever det som en udfordring.
- Praktikvejlederne føler sig tilstrækkelige i forhold til de studerende samtidig med, at de undgår dårlig samvittighed over for patienterne.
- Det kræver stor viden og erfaring at være praktikvejleder.
Plejepersonalet har bl.a. givet udtryk for:
- Der er mere ro til at pleje patienterne i afdelingen.
- Ingen dårlig samvittighed over for studerende.
- Mere overskud til udviklingsaktiviteter.
- Det at arbejde med studerende er blevet mere attraktivt.
- Savner indimellem udfordringerne og modspillet fra de studerende.
Fremtidsperspektiv
På baggrund af de studerendes, praktikvejledernes og plejepersonalets generelle store tilfredshed med det nye studiemiljø, er det en organisering og metode, vi fortsat vil gøre brug af i vores fremtidige arbejde med studerende.
Aktuelt er der indført studiegrupper på alle neurokirurgiske og neurologiske afdelinger i Neurocentret på Rigshospitalet.
Ideen er blevet så positivt modtaget, at andre afdelingerne på Rigshospitalet arbejder på at indføre en lignende model for de studerende.
Anni Andersen er klinisk udviklingssygeplejerske og Trine Marslev klinisk vejleder på neurokirurgisk klinik, Rigshospitalet.