Den rejsende redaktion
Kronisk syge er den store udfordring
Kronisk tendens. Antallet af kronisk syge stiger støt og øger trykket på sundhedsvæsenet. Patientskoler kan være med til at aflaste både patienter og hospitalerne. Men det er vigtigt, at opgaverne fordeles korrekt mellem kommuner og sygehuse.
Den sunde åndenød
Sociale prust. Patientskolen for KOL-patienter på Odense Universitetshospital lærer patienterne at håndtere sygdomme bedre. Især fysisk, men også socialt er der gevinst.
Sikker viden om patientskoler savnes
Spredt fægtning. Der oprettes stadig flere patientskoler, men der mangler retningslinjer for, hvordan undervisningen skal foregå.
Fri for den kroniske bekymring
Behersket diabetes. Kursisterne skal lære at leve med deres sygdom uden løftede pegefingre. Sådan lyder en af parolerne på Diabetesskolen i Odense.
Øjenskole skal forebygge blindhed
Frygtet komplikation. Undersøgelse skal kortlægge, om undervisning kan hjælpe diabetespatienter med øjenforandringer.
Sygeplejersker skal yde service
En øjenåbner. 40 medarbejdere på Endokrinologisk Afdeling har været på serviceskole, og det har givet mere tilfredse patienter og lavere sygefravær.
Receptionisten er sygeplejerske
Hotelsygeplejerske. Som leder af receptionen på Patienthotellet arbejder den 53-årige Birte Hagen fuldtids med at yde service.
De kan blive bedre til at lytte
Patientoplevelser. Personalet har travlt, men har altid tid til at lytte, synes den ene. Det er svært at være patient, hvis man ikke har pårørende, der kan støtte, synes den anden. Så delte var meningerne, da fagbladet Sygeplejersken spurgte fire patienter: Synes du, at du får god service på Odense Universitetshospital?
Hun skal matche eksperterne
Coach og koordinator. Jeg har Danmarks mest interessante job som sygeplejerske, siger traumekoordinatoren i Odense.
24 timer på C7
Døgndrift. Fra solopgang til solopgang ruller patienterne ind på det akutmedicinske modtageafsnit C7 på Odense Universitetshospital. Tre sygeplejersker deler døgnet, mens tropesyge isoleres, cigaretter inddrages, og rastløshed sætter ind.
Sygehuse overser alkoholmisbrugere
Forsømte promiller. Odense Universitetshospital gør ikke længere en systematisk indsats for at opspore patienter med alkoholproblemer. Det beklager alkoholkonsulent i Fyns Amt, Marianne Peter.
Børneafdeling spørger til drikkevaner
Tidligt, tak. Børn er oftere syge og indlagt, når forældrene har et stort alkoholforbrug. Et pilotprojekt på Børneafdeling H på Odense Universitetshospital skal identificere børn og unge i risikozonen.
Hygiejnesygeplejerskens ønskeseddel
Rent sygehus. Dobbelt så mange hygiejnesygeplejersker. Registrering af hospitalsinfektioner. Vand og sæbe til gulvene. Sprit til hænderne. Rene og urene bækkener hver for sig. Hygiejne er altafgørende for kvalitete på et sygehus, og fagbladet Sygeplejersken har bedt de tre hygiejnesygeplejersker på Fyn om deres ønskeliste for de næste år.
To kokkehuer til kantinen
På dumpegrænsen. Personalets kantinemad prioriteres alt for lavt, konstaterede kokken Jonas Vedø Kennet, da han prøvesmagte retter på Odense Universitetshospital.
Mere papir med elektronisk journal
EPJ-besvær. Efter at Odense Universitetshospital har indført den elektroniske patientjournal, bruger sygeplejerskerne 20 pct. mere tid på dokumentation.
Sygeplejersker bliver sekretærer
Rent skrivebordsarbejde. Sygeplejersker tager sig til hovedet over et forslag om, at social- og sundhedsassistenter ikke skal have direkte adgang til oplysninger i den elektroniske patientjournal.
Det faglige forsvar
Samspil om sygepleje. Medarbejdersiden og ledelsen må arbejde sammen om den faglige kvalitet på Odense Universitetshospital. Driftshensyn må ikke overskygge alt andet.
Fag
Når patienten vågner
Artiklen henvender sig til sygeplejersker på opvågningsafsnit. Hovedbudskabet er, at kvaliteten af plejen kan forbedres, hvis man spørger patienterne om deres ønsker til og oplevelse af sygeplejen i opvågningsperioden. Artiklen er baseret på en patienttilfredshedsundersøgelse fra 2005, hvor 1.076 ud af 1.500 mulige patienter besvarede et spørgeskema om sygeplejen.
Et forfærdeligt sted for mennesker
Artiklen henvender sig til sygeplejersker, der arbejder med kronisk syge patienter. Hovedbudskabet er, at et sygehus er et umenneskeligt system uden tydelige værdier.
Artiklen er baseret på en samtale med en patient i dialyse.
Mønsterbrydere i kommunikation
Artiklen henvender sig til sygeplejersker, der arbejder med kronisk syge patienter. Hovedbudskabet er, at kommunikationen med disse patienter skal foregå uden løftede pegefingre og være præget af viden og vilje. Artiklen er baseret på et besøg på en dialyseafdeling på Odense Universitetshospital.
Dagbog til kritisk syge patienter
Artiklen henvender sig til sygeplejersker med interesse for patientdagbøger. Hovedbudskabet er, at brug af dagbøger i intensiv afdeling giver patienterne mulighed for at mestre en svær periode i livet og minimerer risikoen for posttraumatisk stresssyndrom. Artiklen er baseret på seks års anvendelse af patientdagbøger på Odense Universitetshospital, afdeling VITA.
https://dsr.dk/fag-og-udvikling/sygeplejersken/fagbladet-sygeplejersken/sygeplejersken-2006-25/