Dumme kælling
Aggressive patienter og pårørende udgør en stadig større udfordring på landets sygehuse. Danskerne er blevet et forvænt og utålmodigt folkefærd, og det er sygeplejerskerne nødt til at forholde sig til.
Postomdelingen har beklageligvis været ramt af sygemeldinger, hvilket har forsinket ca. 3000 forsendelser. Sygeplejersken og din kalender (hvis du har bestilt kalender) er på vej hjem til dig.
Aggressive patienter og pårørende udgør en stadig større udfordring på landets sygehuse. Danskerne er blevet et forvænt og utålmodigt folkefærd, og det er sygeplejerskerne nødt til at forholde sig til.
Barskt job. På en travl dag i maj på skadestuen på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg blev sygeplejerske Ulla Olesen offer for et overfald.
Dæm op. Nogle gange rækker ord ikke, og patienten tyr til vold. Med de rigtige værktøjer og øvelse kan du som sygeplejerske dog ofte være med til at hindre, at en konflikt eskalerer og muligvis ender i vold.
"Jeg synes, alle mennesker generelt har et ansvar for, at kommunikation og samarbejde kommer til at forløbe optimalt. Alle må gøre en indsats, det er bare ikke alle, der er lige godt klædt på til det," siger udviklingskonsulent Birgitte Bækgaard Brasch.
Forebyggelse. I en tid, hvor landets skadestuer melder om et stigende antal aggressive og voldelige patienter, har de ingen voldsepisoder haft på skadestuen på Regionshospitalet Holstebro.
Beredskab, tak. Ikke én trussel eller voldepisode er for lille til at blive analyseret eller registreret. Det sikrer fokus på problemet, hvilket igen kan forebygge lignende, men også grovere episoder, siger arbejdsskadekonsulenter i Dansk Sygeplejeråd.
Artiklen henvender sig til sygeplejersker, som arbejder med demente plejehjemsbeboere. Hovedbudskabet er, at det er muligt at registrere tegn på, at døden nærmer sig hos en dement beboer, og dermed muligt at planlægge den sidste tid i samarbejde med beboerens pårørende.
Artiklen henvender sig til afdelingssygeplejersker med interesse for coaching. Hovedbudskabet er, at kollegial coaching tilbyder en ramme, hvor det er muligt at få udviklet et sprog for ledelse. I artiklen defineres coaching ind i en sygeplejekontekst, og to afdelingssygeplejersker fra Vejle Sygehus fortæller om deres erfaringer med kollegial coaching.
Artiklen henvender sig til historisk interesserede sygeplejersker. Den er baseret på forfatterens udforskning af lokalhistorien i Sønderjylland og beskriver udviklingen i sygehusvæsenet fra ca. 1864 til 1950. En efterfølgende artikel går tæt på besættelsestiden og udviklingen i sundhedsvæsenet efter 2. verdenskrig.
Fagnørder. I Københavns Kommune er flere af visitatorerne specialister på hver deres fagområde. Derfor kommer kollegerne til Hanne Hein, hvis de har spørgsmål i forbindelse med demente borgere.
Søvnløs. Hver femte dansker lider jævnligt af søvnløshed. En stor del af problemerne kan afhjælpes med gode vaner frem for sløvende sovemedicin.
Målbevidst. Kommuner og sygehuse tilbyder i stigende grad coaching til deres ledende medarbejdere som støtte i deres lederrolle. Den spørgende tilgang til ledere, medarbejdere, patienter og pårørende vinder terræn i sygeplejen.
Artiklen henvender sig til sygeplejersker, som forsker eller skal i gang med det. Budskabet er, at der findes muligheder for at søge støtte hos fonde og i foreninger.
Læs resuméer af international forskning fra Sygeplejersken nr. 19 2007.
Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken
Vi vil udfordres, inspireres og gøre en forskel, så det er tydeligt, at vi befinder os det rigtige sted og ikke burde være blevet hjemme i køkkenet.
https://dsr.dk/fag-og-udvikling/sygeplejersken/fagbladet-sygeplejersken/sygeplejersken-2007-19/