Sygeplejersken
Fælles kultur nødvendig
Svigt. Mange ledere har i deres travlhed med drift og nye strukturer helt "glemt" at arbejde med at få de sammenbragte kulturer til at fungere sammen. Det giver frustration og gør det svært at skabe faglig udvikling.
Sygeplejersken 2008 nr. 1, s. 21
Af:
Claus Leick, journalist
Selv om der har været nedsat rigtig mange arbejdsgrupper før sammenlægningen af kommunerne, har der mest været tænkt på drift og harmonisering og meget lidt på at få de forskellige kulturer til at smelte sammen.
Sygeplejerskens undersøgelse viser, at kun 16 pct. af de adspurgte fællestillidsrepræsentanter svarer ja til, at det går tilfredsstillende med at få de forskellige kulturer fra de gamle kommuner til at fungere sammen. Hele 35 pct. svarer nej til spørgsmålet, og fra 45 pct. lyder svaret "nogenlunde".
Sygeplejerske og fællestillidsrepræsentant Susanne Nellemann Andersen fra Hedensted Kommune fortæller:
"Mange steder har ledelsen mest tænkt på drift og den overordnede organisering. Relativt få steder er der blevet arbejdet med de sammenbragte kulturer, og hvad det har af indflydelse på sygeplejerskernes trivsel og mulighed for faglig udvikling."
Susanne Nellemann Andersen har i forbindelse med sin diplomuddannelse sammen med kolleger fra andre kommuner undersøgt og beskrevet betydningen af at få sammenbragt kulturerne blandt sygeplejerskerne i de nye kommuner.
"Den manglende fokus på den nye kultur har betydet, at mange sygeplejersker har brugt tiden på at få de praktiske ting til at fungere. Men mange er nu kommet til et punkt, hvor de efterlyser, at ledelsen sætter fokus på deres faglige udvikling," fastslår hun.
Ansvar tages ikke automatisk
"Det er utrolig vigtigt, at sygeplejerskerne i en ny kommune får tid til at drøfte, hvad begreber som "udvikling," "dialog" og "ansvar" betyder i deres hverdag. At skabe nye kulturer handler nemlig et langt stykke ad vejen om at få en dialog om de værdier, som skal kendetegne den nye organisation," forklarer Susanne Nellemann Andersen.
Hun mener, at hvis en leder gerne vil have sine medarbejdere til at tage ansvar, er det ikke noget, som bare sker automatisk. Især ikke, hvis dele af medarbejderne kommer fra en kultur, hvor det ikke har været praksis.
"Nogle sygeplejersker kommer fra kommuner, hvor der er blevet vist dem meget tillid, mens andre er vant til en kultur, hvor ledelsen styrer med kort snor. Det er ikke bare noget, man kan slå en streg over fra den ene dag til den anden, men noget, som kræver tid og dialog."
Overlever alligevel
Selv om hendes undersøgelse viser, at der i mange kommuner har været for lidt fokus på at arbejde med de sammenbragte kulturer, er hun overrasket over, hvor gode sygeplejerskerne er til at "overleve" i nye omgivelser.
"Sygeplejersker er fagprofessionelle og leder bare sig selv, hvis andre ikke gør det. De går ikke i stå, selvom de mangler et fællesskab med kolleger. Omvendt er der ingen tvivl om, at hvis man ønsker en faglig udvikling, er det nødvendigt at gøre noget for at få de sammenbragte kulturer i de nye kommuner til at fungere sammen."