Sygeplejersken
Sygeplejersker bruger ikke abstrakte sygeplejeteorier
Artiklen henvender sig til alle sygeplejersker og studerende. Hovedbudskabet er, at der er behov for praksisnære teorier som supplement til mere abstrakte sygeplejeteorier. Indlægget er baseret på et udsnit af forfatternes bachelorprojekt.
Sygeplejersken 2008 nr. 1, s. 42-43
Af:
Uffe Walther Knudsen, sygeplejestuderende,
Jesper Skovgaard, sygeplejestuderende
Som sygeplejestuderende på syvende semester er vi i gang med at skrive vores afsluttende bacheloropgave. Opgaven omhandler brugen af sygeplejeteori i klinisk praksis. Vi har i forbindelse med vores opgave udarbejdet en kvantitativ undersøgelse, hvori 171 sygeplejersker er blevet spurgt, hvordan og hvor ofte de i praksis knytter an til sygeplejeteori.
Vi oplever, at der i faget ikke er noget, der er rigtigt eller forkert, så længe man refererer til sygeplejeteoretikere eller den filosofiske tænkning i form af litterære hovedværker. Vi synes, problemet er, at man kan argumentere sig ud af en praksissituation, så længe referencerammen er i orden, på trods af at denne referenceramme er unuanceret og abstrakt.
Vi har igennem vores studie på vej mod at blive sygeplejersker oplevet, at sygeplejeteori fremstilles som en uundværlig del af det at være sygeplejerske. Undervisning og vejledning sætter teori meget højt. Alligevel er vores erfaringer fra den kliniske praksis, at sygeplejeteori kun sjældent bliver inddraget i tilgangen til konkrete patientsituationer. Vi mener, at idéerne og ideologierne bag de mange teorier er særdeles spændende, men vi undrer os over, hvor denne teoretiske viden bliver af i overgangen fra sygeplejestudiets teorilokaler til sygehusets sengeafdeling.
Vi havde, da vi gik i gang med denne opgave, en hypotese om, at sygeplejeteori ikke blev brugt i praksis. Derfor satte vi os for at undersøge, hvordan det stod til i klinikken. Vi har i en kvantitativ undersøgelse spurgt 171 sygeplejersker på Roskilde og Køge sygehuse om, hvor ofte de knytter an til sygeplejeteori i praksis.
33 fortalte, at de jævnligt knyttede an til sygeplejeteori. Adspurgt om i hvilke situationer, svarede 18 af de 33, at det var i forbindelse med, at de havde studerende.
20 af de 171 sygeplejersker fortalte, at de sjældent brugte sygeplejeteori. Yderligere fortalte 16 sygeplejersker, at de ikke direkte brugte sygeplejeteori, men at teorien til en vis grad kom til udtryk som "tavs viden."
Undersøgelsen har endvidere været afgrænset i bachelor- og ikkebacheloruddannede samt antal år på arbejdsmarkedet. Her viste undersøgelsen, at der ikke var forskel på, om man havde været færdig i to eller 20 år i forhold til brugen af sygeplejeteori, hvilket P. Benner & J. Wrubel ellers pointerer med kompetencestigen.
Samlet set knytter 69 af de 171 i en eller anden grad an til sygeplejeteori. Kun 15 sygeplejersker brugte teori ofte, uden at det var i direkte relation til sygeplejestuderende.
Hvad der gjorde størst indtryk på os, var den store opbakning til vores emne, når vi henvendte os til sygeplejerskerne. Mange gav udtryk for, at det var på tide, at der blev gjort noget ved den nuværende abstrakte sygeplejeteori til fordel for mere praksisnære teorier.
For hvordan kan man forvente, at en 18-årig sygeplejestuderende kan forholde sig til filosofisk tænkning som f.eks. Kari Martinsens "øjet og kaldet" og tage stilling til hendes referenceramme og perspektiv"?
Uffe Walther Knudsen og Jesper Skovgaard er sygeplejestuderende på CVU Sjælland, Sygeplejeskolen i Roskilde.