Sygeplejersken
"Det gav nogle barske erkendelser undervejs"
Captain-projektet krævede, at der blev etableret friske samarbejdsrelationer, nye arbejdsopgaver og andre arbejdsgange, forklarer Marie Lavesen.
Sygeplejersken 2018 nr. 6, s. 45
Af:
Michael Bech, journalist
Netop det øgede fokus på det relationelle forløb har givet markant større tilfredshed hos patienterne. Men det har også været en hård proces med store ændringer i afdelingen, at det faglige snit skulle omformuleres.
"Vi er kun en lille gruppe læger i Captain. Og vi fandt hurtigt ud af, at det relationelle forløb kommer meget tæt på. Vi har derfor prioriteret at have ekstern supervision af en psykolog og en Speciallæge for at håndtere de udfordringer, der kan komme i forløbet. Det er en hård proces, hvor der kræves et tæt samarbejde mellem faggrupper og meget stærkere følelsesmæssig kontakt til patienter, end mange har været vant til," fortæller ledende overlæge Thyge Patienten bliver kaptajn i Lynghøj Nielsen.
Læs også: Patienten bliver kaptajn i eget liv
Det er en vigtig erkendelse, at ikke alle læger eller sygeplejersker ønsker at arbejde i så tætte faglige relationer. Ledelsen tog derfor fra starten af en snak med hver medarbejder om, hvorvidt de havde lyst til at arbejde på denne måde. Dog ud fra den betragtning, at der ikke er noget, der er vigtigere eller bedre end andet.
"Vi skulle væk fra at tale "end-of-life" og i stedet tale "rest-of-life", og det gav nogle barske erkendelser undervejs. Og vi skulle væk fra den instrumentale, kliniske konsultation og frem til at tro på, at der er mere kvalitet i – og bedre resultater ved – at inddrage patienten. Vi er på vej mod en ny erkendelse. Men vi skal først finde ud af, hvem der kan, og hvem der vil være med. Det kræver et højt refleksionsniveau og kompetenceopbygning i tværgående samarbejde," siger Thyge Lynghøj Nielsen.
Kvalitet kan ikke gøres op i DRG-takster
Det har været nødvendigt at etablere friske samarbejdsrelationer, gå til nye arbejdsopgaver, bruge andre arbejdsgange og finde de rette administrative systemer. Det har udfordret både læger og sygeplejersker, mens en stor del af det administrative og koordinerende arbejde er blevet udført af dygtige lægesekretærer.
Organiseringen er i det nuværende takstsystem præget af, at en klassisk lunge- og infektionsmedicinsk afdeling på et hospital udfordres af hoteldriftsfilosofien: Er der ingen gæster, så er der ingen penge.
Læs også: "Livet er blevet interessant igen - og værd at leve"
"Færre faste undersøgelser og kontroller betyder med andre ord færre midler, selv om vi med Captain har bevist, at patienterne er gladere, når de selv kan vælge at henvende sig ved problemer. Og de vil hellere være hjemme end i kø til en undersøgelse, der ikke giver mening for dem," siger Thyge Lynghøj Nielsen.
Man tror på, at patientens behov skal styre kontakten til sundhedsvæsenet. Men overlægen erkender, at det er en kultur, der skal komme langsomt ind. For systemet er lige nu ikke sat op til, at faste planlagte undersøgelser erstattes af behandling, når patienten selv har brug for det.
"Det har været en proces, hvor vi virkelig har høstet helt nye erfaringer. Og vi er et helt andet sted nu. Vi har bevæget os organisatorisk og følelsesmæssigt. Fokus er således ikke længere kun på medicin og lungetal, men også på patienternes angst og bekymringer. Det bliver nu italesat til gavn for patienten," siger Thyge Lynghøj Nielsen.