Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Læserbrev: Refleksion løfter ufølsomt robotarbejde

"Jeg mener, at man som sygeplejerskestuderende i forvejen bliver presset ud over kanten."

Sygeplejersken 2021 nr. 3

Af:

Emma Solberg Sørensen, sygeplejerske, filosofistuderende

Kommentar til læserbrevet ’Vi har fostret en forfejlet uddannelsestænkning’  i Sygeplejersken nr. 2/2021.

I Sygeplejersken nr. 2/2021 kunne jeg læse i et læserbrev, at vi som sygeplejersker har forfejlet vores tilgang til uddannelse.

Problemet skulle ikke være vores akademisering, men derimod vores frygt for at stille krav til studerende i kliniske ophold.

Ved så at eksponere de studerende for den massive travlhed, presse dem yderligere til at passe flere patienter under deres studietid og samtidig skære ned for mængden af opgaveskrivning, refleksionsøvelser og mundtlige præsentationer vil man, ifølge Lene Lydia Breum, kunne klæde den studerende bedre på til det arbejdsliv, der vil møde dem.

”Jeg siger ikke, vi skal presse de studerende ud over kanten, men måske nogle flere krav ville forberede dem på det virkelige liv,” skriver hun.

Jeg mener, at man som sygeplejerskestuderende i forvejen bliver presset ud over kanten.

Den sparsomme mængde refleksionstid som de kliniske ophold stiller til rådighed, er det eneste, der øver den studerende i at løfte sygeplejen fra ureflekteret, ufølsomt robotarbejde.

Refleksion er vigtig for at kunne blive en god sygeplejerske.

Hvis dette byttes ud med en højere effektivitet, vil omsorgen forsvinde i ligningen.

Og er det ikke nu engang det, der gør en god sygeplejerske?

Jeg mener ikke, vi har fejlet i vores uddannelsestænkning.

De studerendes refleksionstimer er efterhånden det eneste, der forbinder dem til sygeplejens grundelement: omsorg.

Den urimelige travlhed i faget skal ikke romantiseres som ”[…] værende en del af et stolt fagligt praksisfællesskab” ifølge Lene Lydia Breum.

Det er tværtimod et stort samfundsproblem. 

Hvis refleksionen minimeres, går den ægte, kompetente sygepleje til grunde.

De studerendes refleksion må prioriteres højt, hvis man samtidig ønsker at videreføre sygepleje på et højt fagligt niveau.

Emma Solberg Sørensen er sygeplejerske og studerende i pædagogisk filosofi ved Aarhus Universitet, DPU