Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Læserbrev: Vi er ikke forkælede studerende

"Vi er hårdtarbejdende, nysgerrige, og stolte over det fag vi uddanner os i."

Sygeplejersken 2021 nr. 3

Af:

Julie Ida Avnsbo, sygeplejestuderende

Kommentar til oversygeplejerske Lene Lydia Breums læserbrev ’Vi har fostret en forfejlet uddannelsestænkning’ i Sygeplejersken nr. 2/2021.

Jeg må indrømme, at jeg undrer mig over den holdning til sygeplejestuderende, som Lene L. Breum udtrykker. 

Jeg er selv sygeplejestuderende og har netop afsluttet den sidste kliniske praksis på ét af de gulve, Lene er ledende oversygeplejerske på.

Jeg kan frygte, at det er gennemgående, at man fra ledelsens side, har denne holdning til, at vi studerende har det overordnede ansvar for, hvad vi gennemgår i de forskellige klinikperioder.

Vi bliver ikke nurset – nogle dage bliver vi kastet direkte for løverne: heriblandt et personale og en ledelse, som ikke altid tilkendegiver en forståelse for de læringsmål og krav, der akademisk bliver ridset op fra uddannelsesinstitutionernes side.

En uddannelse som kræver så meget fordybelse og refleksion, at flere af os søger erfaringsbaseret timeløns-arbejde ved siden af et klinikophold. 

Vi er ikke forkælede 30-timers studerende, som trækker os, når vi vil.

Vi er hårdtarbejdende, nysgerrige, og stolte over det fag vi uddanner os i.

Vi knokler med opgaverne og for at blive en del af fællesskabet – men hvis holdningen er ”os mod dem”, så er vejen lang.

Opfordrer klart til en dialog mellem de kliniske undervisningssteder, uddannelsesinstitutionerne og de studerende – vi har alle et fælles ansvar. 

Det er under al kritik, at man bag skrivebordet udmelder, hvordan studerende opleves i praksis, når man ikke selv erfarer det eller stiller tydelige krav til forventningerne.

Hele vores fag burde afspejle sammenhold og en fælles forståelse og samarbejde – netop som vi også bruger 3½ år på at lære, så hvorfor glider vi længere fra hinanden?

Julie Ida Avnsbo er sygeplejestuderende på 7. semester.