Sygeplejersken
Læserbrev: Integrér de studerende i fællesskabet
"Vi oplever, at de studerende er stolte af deres fag og gerne indgår i afdelingens praksisfællesskaber."
Sygeplejersken 2021 nr. 3
Af:
Hans Erik Steiner-Johnsen, klinisk underviser og sygeplejespecialist,
Catherine Munck, ledende oversygeplejerske
Kommentar til debatindlæggene ’Vi har fostret en forfejlet uddannelsestænkning’ og ’Travlhed skræmmer nye sygeplejersker væk’, i hhv. Sygeplejersken nr. 2/2021 og 1/2021.
I debatindlægget ’Vi har fostret en forfejlet uddannelsestænkning’ fremføres en række udokumenterede påstande og hvad der må være forfatterens egne lokale problemer og oplevelser.
Vi kan derfor ikke lade dette indlæg stå alene.
Der fremføres f.eks. påstande om, at den kliniske uddannelse mere og mere styres af de studerendes krav, at de studerende vil have og ikke tage en uddannelse, og at de i øvrigt vil have godt af at præstere 20-30 timers studierelevant arbejde om ugen udover studie og klinik (hvilket man angiveligt gør på andre uddannelser).
Flere krav vil forberede dem på det virkelige liv. Og så har ”vi” ikke lært de studerende at være en del af et stolt praksisfællesskab.
Dér har overtegnede en ganske modsat oplevelse.
De studerendes studieaktivitet er fra sygeplejerskeuddannelsen beregnet til 41,25 timer om ugen, inkl. deres 30 timers klinisk fremmøde, så yderligere 20-30 timers studiearbejde vil nok være mere, end selv forfatteren til debatindlægget oplever.
Vi oplever desuden, at de studerende er stolte af deres fag og gerne indgår i afdelingens praksisfællesskaber.
Det er bare ikke alle steder, at de studerende får lige gode muligheder for at indgå i praksisfællesskaberne.
Og netop dér er mentorer, intro-sygeplejersker og introduktionsforløb gode redskaber, som det også påpeges i debatindlægget ’Travlhed skræmmer nye sygeplejersker væk’. Disse indsatser kan dog ikke stå alene.
Forskning viser, at det netop er muligheden for at indgå i afdelingernes praksisfællesskaber, som gør, at de studerende kan lære, danne mening og danne en fagidentitet som sygeplejersker.
De studerende skal dog hjælpes til dette. Det sker ikke af sig selv, men kræver en indsats af de studerende og særligt af vejledere og afdeling.
Gå blot i gang. Der er både litteratur og forskning som belyser dette emne.
Hans Erik Steiner-Johnsen er klinisk underviser og klinisk sygeplejespecialist, MLP, DPM, Catherine Munck, ledende oversygeplejerske, MHM.
Begge ansat på Anæstesiologisk Afdeling, Hvidovre Hospital.
Læs alle kommentarer til debatindlægget "Vi har fostret en forfejlet uddannelsestænkning" bragt i Sygeplejersken nr. 2/2021: